Celoteh Kakak #12 Buat Kerja…

Assalamua’laikum.

Kakak memang boleh dikira seorang yang rajin. Antara perkara yang menggembirakan kami Abah dan Mama ni, Kakak memang sukakan buku. Pantang cakap nak beli buku, boleh kata selagi tak beli, selagi itulah Kakak ulang ulang dan ulang sampai kami beli. Tak kisahlah, janji dia suka buku berbanding tablet dan coklat. Itu dah cukup memuaskan hati kami.

Celoteh Kakak buat kerja sekolah

celoteh kakak Cuma, kadang-kadang, biasalah ada harinya Kakak jadi liat nak siapkan kerja sekolah. Sekejap buat, sekejap hilang pergi bermain dengan adiknya. Sekejap suruh, tak sampai seminit pensel dah kesunyian atas meja. Semalam, ada kerja sekolah. Kena kaler-kaler. Pensel warna ni memang subjek yang Kakak suka tapi macam biasalah juga. Ada masanya dia hilang fokus sebab ada saja benda yang dia nak cerita. Contohnya semalam…

“Abah, kawan Kakak, Hanis yang masuk bertanding bercerita semalam,” Kakak tiba-tiba cerita pasal Festival Keseniaan Islam yang dia pun turut serta sekali.

“Oooo…ok ok. Kakak siapkan kaler-kaler tu dulu…nanti cerita kat Abah,” Abah saja tak nak layan cerita Kakak. Nanti makin panjang dan lagi lambat dia siapkan kerja sekolahnya.

“Abah, Hanis tu 6 tahun. Dia kelas 6 tahun, Kakak kelas 5 tahun,” Kakak langsung tak hirau kata-kata Abah tadi. Sambung juga ceritanya.

“Oooo…6 tahun. Jadi Kakak kira hebatlah dapat jadi wakil sekolah walaupun Kakak 5 tahun, kan?” Abah dah semacam termakan umpan Kakak untuk diajak bersembang.

Abah. Dahlah cakap. Kakak nak siapkan kaler-kaler ni.” Kata Kakak selamba.

“Adeh.” Abah terus diam dan gelak sorang-sorang dalam hati.

@hafizmd – Celoteh Kakak yang dah semakin bijak dan pandai. Semoga menjadi anak solehah. Ameen

Bagaimana Menjadi Suami Idaman?

Assalamua’laikum.

Suami Idaman. Payah ke nak jadi suami idaman seorang isteri? Perlukah seorang suami berbadan berketak-ketak 6 petak untuk menjadi suami yang dibanggai oleh isteri? Atau seorang suami perlu pandai memasak 100 jenis lauk pauk untuk menawan kalbu seorang isteri? Atau si suami wajib sediakan sebuah kereta Proton Suprima S Premium dan sebuah rumah teres corner lot untuk isteri dalam usaha meraih kebahagiaan berumahtangga?

Menjadi Suami Idaman?

Serius, susah sebenarnya melaksanakan misi menjadi seorang suami idaman andai kita selalu tewas dengan pujuk rayu bisikan syaitan yang tak pernah putus asa merosakkan hubungan suami isteri. Ada saja yang tak kena di mata seorang suami mahupun seorang isteri. Masak telur dadar terlebih masin pun, kadang-kadang boleh menaikkan amarah seorang suami yang mudah hilang kesabaran dan pertimbangan.

Bagaimana caranya seorang lelaki boleh menjadi seorang suami idaman kepada isterinya? Jom kita pakat perbaiki diri untuk menjadi seorang suami yang lebih baik. InsyaAllah, baik diri kita, baiklah rumahtangga kita. Ameen.

1. Ego suami biar bertempat. Lelaki dan ego memang susah nak dipisahkan. Lumrah, lelaki liat bab-bab meminta maaf. Mereka rasa lemah jika mengaku kesilapan mereka. Di sinilah pentingnya kebijaksaan seorang suami. Hanya suami yang bijak akan berjaya! Bila bergaduh, jika isteri memang jenis suka dipujuk (biasanya isteri memang suka dipujuk-pujuk), suami perlulah memulakan langkah pertama bertindak memujuk. Isteri fitrahnya suka dipujuk, dibelai dan dimanjai. Gunakanlah elemen-elemen ini untuk menjernihkan keadaan. Kalau tak reti berkata-kata, keluar sekejap, pergi beli coklat untuk isteri tanda suami berusaha memujuk. Usaha itu penting!

2. Tambah ilmu tentang wanita. Lelaki dan wanita memang 100% berbeza secara fizikal, mental dan minat masing-masing. Ilmu menawan hati wanita memang perlu dipelajari. Suami kadang-kadang banyak kali terlepas pandang. Isteri dah 2-3 sebut pasal durian. Suami buat tak tahu jer. Buat-buat tak dengar. Apa salahnya, balik kerja nanti, belikan 3 biji durian untuk isteri. Suprise gitu! Begitulah juga perlunya suami memahami perubahan bentuk isteri selepas bersalin 5 anak. Takkan nak harap bentuk badan masih tip top macam takde anak? Suami pun dah bonyot, rambut gugur. Agak-agaklah…

3. Menawan emosi isteri. Memang payah untuk kita mengubah kebiasaan seseorang tapi lebih mudah kita berusaha untuk ubah diri sendiri. Jika sebelum ni kita jarang pakai perfume sebelum tidur, pakailah sikit. Kasi wangi ketiak tu.  Barulah kembang kempis hidung isteri punya suami yang sentiasa wangi. Ini tak. Balik main badminton, dengan peluh masih tak kering…sedap-sedap baring atas tilam. Isteri mana tak tarik muka. Percayalah! Isteri memang suka yang wangi-wangi.

4. Gunakan kelebihan akal yang diberi. Lelaki biasanya memang suka dan bangga dengan fakta yang mereka dikurniakan dengan ‘9 akal 1 nafsu.’ Maka, ada bagusnya gunakanlah akal yang 9 itu dengan penuh kelicikan dan bijak untuk mengawal nafsu yang 1. Wanita yang dibekalkan kekayaan emosi memang akan cair akhirnya dengan pujuk rayu seorang suami. Jangan asyik ingat nafsu yang 1 saja. Pandai-pandailah guna untuk kebaikan rumahtangga!

5. Tahu dan tunaikan hak-hak isteri sebaiknya. Paling terkejut sekarang ialah kes seorang suami yang ‘mengajar’ isterinya di dalam lif. Cukup menyedihkan! Inikah hak sebenar yang wajar diterima oleh seorang isteri? Waima si isteri berbuat salah sebesar gunung sekalipun, itu bukan jalannya! Allah telah sediakan jalan yang dibenci tapi dibenarkan di sisiNYA. Hak-hak seorang isteri perlulah ditunaikan sebaik mungkin oleh seorang suami. Ingatlah, mereka amanah yang Allah pinjamkan kepada kita yang bernama suami. Belilah buku berkaitan untuk tambah ilmu rumahtangga.

Sekian 5 cara menjadi suami idaman seorang isteri. Entri ini adalah refleksi hasil pembacaan karya Ummu Husna (isteri Dr. Zaharuddin) di entri “Kekuatan Cinta Seorang Isteri.” Boleh terjah ke blog Ummu Husna yang penuh dengan perkongsian bermanfaat dengan gaya bahasa yang cukup best!

Boleh juga terjah entri terdahulu tentang “9 Ciri Suami Idaman” dan juga entri ini “Tips Rumahtangga Bahagia – Dr. Zaharuddin.”

cara jadi suami idaman mengikut islam

Penulisan ini tak lebih daripada untuk mengingatkan diri saya sendiri dalam misi menjadi seorang suami yang lebih baik. Mungkin ada yang salah, mohon ditegur demi kebaikan bersama. Moga-moga ada kebaikan yang dapat anda kutip di entri ini.

@hafizmd – Misi Menjadi Suami Idaman. Kekayaan harta hanyalah kosmetik semata jika tidak diguna mengikut acuan Ilahi.

Abang nak baby….| Petua untuk hamil

Assalamua’laikum.

Cuti sekolah dah dekat sangat dah. Mesti ramai yang dah dapat kad jemputan kahwin. Berebut pakat nak kahwin. Alhamdulillah. Menangislah setan-setan bila pasangan berkahwin! Antara misi berkahwin ni, pastinya untuk dapatkan zuriat keturunan. Baby. Tapi, adakalanya pasangan yang baru berkahwin diuji Allah. Isteri tak juga mengandung. “Dilema Menantu Belum Mengandung.” Ada pasangan lain yang “bunting pelamin.” Mudah benar melekat. Rezeki Allah. Usaha tetap kena usaha. Apakah petua untuk hamil bagi pasangan yang sedang berusaha keras? Continue reading “Abang nak baby….| Petua untuk hamil”

Pesan Abah…

Assalamua’laikum.

Jom audit diri sempena Ramadan. Aku ni dah puasa hampir 25 tahun. Sejak umur 5 tahun, memang dah pandai puasa. Lagi best, bila cikgu-cikgu puji aku kat sekolah. Siap jadi model lagi bab-bab puasa ni. Maklumlah anak ustaz. Takkan tak puasa. Malulah. Insiden ‘tertelan air’ ketika mandi, mungkin antara kenangan ‘terindah’ kebanyakkan kanak-kanak. Tapi Abah tak pernah tanya, “ada makan sorok-sorok tak?” ataupun “ada pergi minum air kat mana-mana tak?” Continue reading “Pesan Abah…”

Takut Nak Kahwin Muda? Baca Dulu 10 Pendapat Tentang Kahwin Muda!

Assalamua’laikum.

Takut Nak Kahwin Muda? Baca Dulu 10 Kebaikan Kahwin Muda! Saya pernah menulis tentang kebaikan dan keburukan kahwin bini muda di entri ini, “Kahwin Muda, Antara Kebaikan dan Keburukan.” Ramai yang memberi respons positif tentang perkahwinan di usia muda. Kahwin muda. Adakah faktor umur menjadi penghalang untuk kahwin muda? Ada had umur tertentu ke nak kahwin muda ni? Suka saya kongsikan pelbagai respons di entri ni. Semoga entri ni boleh membuka sekelumit jalan penyelesaian jika ada pasangan yang sedang pening nak buat keputusan samada nak kahwin muda atau tangguh dahulu. Continue reading “Takut Nak Kahwin Muda? Baca Dulu 10 Pendapat Tentang Kahwin Muda!”

Wordless Wednesday #39 Pantai Pandak Chendering

Assalamua’laikum.

Wordless Wednesday #39 Pantai Pandak Chendering. Entri tanpa penjelasan lanjut ‘memaksa’ pembaca untuk berimaginasi merasai keseronokan mandi pantai di sini. Continue reading “Wordless Wednesday #39 Pantai Pandak Chendering”

Celoteh Kakak #11 Nak Abang?

Assalamua’laikum.

Celoteh Kakak #11 Nak Abang? Musim cuti sekolah. Rutin harian dua beradik ni, tak lain tak bukan ialah bermain sepanjang hari tanpa rasa penat. Kami yang tengok pula rasa letih. Biasalah adik-beradik, main kejap, gaduh…main kejap gaduh. Sampailah semalam Kakak ada tanya ala-ala ‘permintaan pelik’. Begini ceritanya Continue reading “Celoteh Kakak #11 Nak Abang?”

Seloka Untuk Manusia Bernama Lelaki, Suami & …

Assalamua’laikum.

Seloka Untuk Manusia Bernama Lelaki, Suami & dot dot. Ada yang kata seorang perempuan fikirannya kompleks untuk difahami. Betul ke? Sebelum kita memahami hati seorang wanita, jom ambe kongsikan seloka santai khas ambe cipta untuk manusia sama spesis yang bernama lelaki, suami dan jejaka! Continue reading “Seloka Untuk Manusia Bernama Lelaki, Suami & …”

Wordless Wednesday #37 Permainan Uji Minda Prof. Fizzwizzle

Assalamua’laikum.

Wordless Wednesday #37 Permainan Uji Minda Prof. Fizzwizzle. Entri tanpa penjelasan panjang lebar menuntut pembaca menulis komen panjang lebar! yeaaaaha Continue reading “Wordless Wednesday #37 Permainan Uji Minda Prof. Fizzwizzle”

Celoteh Kakak #10 Mengantuk

Assalamua’laikum.

Celoteh Kakak #10 Mengantuk. Kakak memang rajin. Balik saja dari Tadika, terus buka buku petak-petak kecil yang Mama beli. Menulis, melukis, mewarna, menconteng dan menghabiskan pen cair dakwat hitam Abah yang Mama hadiahkan. Janji Kakak seronok dan berkreatif, sudah cukup menyenangkan hati Abah dan Mama. Antara rutin kami 4 beranak sebelum tidur ialah membaca hafalan doa harian dan potongan ayat al-Quran secara bersama-sama. Adalah satu malam ni, malam bulan penuh. Ini bukan cerita serigala jadian! Continue reading “Celoteh Kakak #10 Mengantuk”