HAFIZMOHD.COM

Personal, Kerjaya & Affiliate

Luangkan Masa Berkualiti Bersama Keluarga Sebelum Terlambat!

Assalamua’laikum. Berapa ramai antara kita yang luangkan masa untuk buat aktiviti bersama keluarga. Tak kisahlah samada aktiviti dalam rumah mahupun luar rumah. Kita ni sentiasa rasa sibuk dan sibuk dan sibuk untuk menghabiskan masa untuk anak-anak terutamanya. Jangan sampai kita tiba-tiba rasa, “Eh, dah besar dah anak-anak aku ni.” Itu mungkin sebab kita kurang berpeluang […]

Siri 2:10 Tips Menjadi Ibubapa Cemerlang

Assalamua’laikum. Ini siri kedua ‘Tips Menjadi Ibubapa Cemerlang.’ Saya masih lagi seorang bapa yang ‘mentah’ dalam soal ni. Maka, perkongsian ini lebih tepat lagi adalah menjadi peringatan dan ulaman untuk saya hadami dan praktikkan dalam rumahtangga saya sendiri. Jika ada yang bermanfaat, dialu-alukan untuk diambil manfaatnya untuk melahirkan pewaris agama dan bangsa yang gemilang. InsyaAllah. […]

5 Tips Rumah Tangga Pasangan Baru Kahwin

Assalamua’laikum. Tips Rumah Tangga. Suami dan isteri. Kedua-duanya punya tanggungjawab bersesuaian dengan peranan masing-masing. Buat pasangan yang baru kahwin, rumah tangga pastinya menjadi perkara terbesar yang berlaku dalam kehidupan peribadi mereka. Kalau sebelumnya, semuaya nafsi-nafsi, sekarang semuanya berkongsi. Sungguh, perkahwinan bakal memberi seribu keistimewaan buat pencari redha Tuhan. Tips Rumah Tangga Pasangan Baru Kahwin Saya […]

20 Tips Menjadi Ibubapa Cemerlang Gemilang Terbilang

Assalamua’laikum. Tips menjadi ibubapa cemerlang. Anak anugerah¬†Allah. Kehadirannya dinanti, celotehnya menggamit hati. Menjadi penghibur pasangan suami isteri. Sebagai ibubapa, kita semestinya sentiasa mendoakan yang terbaik untuk anak-anak. Kita sanggup buat apa sahaja demi anak-anak. Namun, kerana kesibukan mencari rezeki dan keselesaan hidup, adakalanya kita terlepas pandang banyak perkara penting. Sedar-sedar, anak-anak dah besar tanpa perhatian […]

Nak Belajar Jahit Baju Kurung Tradisional?

Assalamua’laikum. “Singer….menawan keluarga bahagia”. Lagu iklan Singer masa saya masih kanak-kanak, tapi melekat sampai sekarang. Punyalah kuat penangan lagu ni, rasanya ramai yang berjaya jadi tukang jahit termasuk mak-mak kita, kan? Cakap jerlah, nak jahit baju apa…baju kurung tradisional, baju kurung moden, baju kurung Riau, baju kurung Pahang? Baju Melayu pun boleh! Nak belajar jahit […]

Oh! Bila Hantar Anak ke Nurseri/Pengasuh…

Assalamua’laikum. Tak sanggup tengok video seorang pengasuh yang bantai anak orang. Kejam, zalim dan berhati binatang. Saya yakin, mana-mana ibubapa yang tertengok pasti rasa geram dan kesal serta resah. Resah juga, sebab kita pun hantar anak-anak ke pengasuh/nurseri. Semuanya kita serahkan pada Allah untuk melindungi anak-anak kita. Sungguh, tinggalkan anak di rumah pengasuh/nurseri antara keputusan […]

Nak Pikat Hati Suami? Cuba 5 Teknik Tak Terkalah Ini!

Assalamua’laikum. Teknik tak terkalah memikat hati suami orang. Senang atau susah nak pikat hati suami? Bagi isteri yang dah tau ‘peel’ suami masing-masing, memang dah boleh tackle sebaik-baiknya tanpa kena kad kuning atau merah. Bak kata pepatah, “sekilas air berombak, sudah tahu buaya tu buaya darat atau buaya sebenar”. Mungkin apa yang bakal dibebelkan ni […]

Speechless Friday #9 Sekejap tapi Penuh Makna

Assalamua’laikum. Sekejap tapi penuh makna. Alhamdulillah. Cuti Hari Raya Qurban beberapa minggu lalu, giliran beraya di kampung ambe di Kuala Terengganu. Gitulah kami dan banyak lagi pasangan yang ada dua tiga empat negeri untuk balik kampung. Memang best! Ikut giliran dan tak perlu nak bergaduh bertekak benda-benda macam ni. Itu semua buat hati jadi runsing […]

Ibu Tersalah Makan, Bayi Sakit Perut?

Assalamua’laikum. Semua antara kita pernah disusukan oleh seorang insan mulia yang kita panggil Ibu. Anda yang sudah bergelar Ibu, Mama, Ummi dan apa jua panggilan sekalipun, pastinya pengalaman menyusu sendiri anak adalah saat terindah dalam hidup anda. Betul tak? Susu terbaik pastinya susu ibu. Bukan susu cap lain. Susu terbaik juga, pastinya terhasil daripada pemakanan […]