Wanita Solehah Bunga Idaman Mutiara Syurga

Assalamua’laikum. Wanita solehah bunga idaman mutiara Syurga! Sejarah kehebatan perjuangan Rasulullah SAW menyebarkan syiar Islam tidak pernah kering daripada pengorbanan wanita solehah. Di saat Rasululullah SAW pulang dari berkhalwat di Gua Hira’ dalam keadaan yang begitu memerlukan sokongan, Khadijah a-Khuwailid dengan penuh ketenangan meredakan kegelisahan Rasulullah SAW. Dialah Khadijah a-Khuwailid Ummul Mukminin. Setia, cekal, penyayang, dermawan dan memiliki sifat keibuan yang terbaik antara sekelumit peribadi mulia Khadijah a-Khuwailid.

awek cun idaman kalbu

Bagaimana cara selayaknya seorang isteri menjadi isteri solehah?

Jom kita sama-sama baca dan muhasabah diri masing-masing. Tak perlu kita cari kesalahan orang lain. Kita ubah diri kita menjadi lebih baik, insyaAllah serahkan yang lainnya kepada Allah.

1. Pagar bagi suami.

Bagaimana nak jadi pagar untuk suami? Caranya cukup mudah iaitu dengan hiasan dan solekan seorang isteri khas untuk suaminya. Solekan dan cara berhias seorang isteri kalau kena caranya mampu menggetarkan perasaan suami. Biarlah suami RASA RUGI bila lambat balik rumah. Rasa rugi kalau sembang lama-lama di kedai mamak.

Elakkanlah berselfie tak tentu hala, buat gaya ‘duck-face’ kemudian upload di facebook. Ni semua boleh mendatangkan fitnah. Buatlah ‘muka-itik’ di rumah khas untuk suami masing-masing. Itu lebih disenangi suami!

2. Tahu waktu terbaik untuk bersolek.

Isteri yang peka pasti dapat ‘setting’ masa yang terbaik untuk berhias dan bersolek. Takkanlah sepanjang masa nak bersolek. Waktu masak, rasanya takde isteri yang bersolek bagai, kan? Jadi, pilihlah waktu berikut untuk berhias dan bersolek untuk suami sebagaimana maksud surah An-Nuur ayat 58;

“Wahai orang-orang yang beriman, hendaklah budak-budak yang kamu miliki dan orang-orang yang belum baligh di antara kamu meminta izin kepadamu TIGA MASA iaitu SEBELUM SOLAT SUBUH, KETIKA MEMBUKA PAKAIANmu di tengah hari dan SESUDAH SOLAT ISYA.”

Nampak tak? Jadi, pandai-pandailah berhias untuk suami masing-masing. Jangan nak ke pejabat jer make-up 10 lapis, untuk suami lebihlah lagi,kan?

3. Melembutkan suara.

Wanita ni memang dianugerahkan suara yang lunak, merdu lagi lembut. Dengar suara isteri di telefon pun boleh tenteramkan suami. Apatah lagi bila berdepan bertentang mata. Betul tak? Makanya, bercakaplah dengan alunan lembut penuh sopan dengan suami.

4. Jururawat solehah.

Jadilah jururawat solehah kepada suami anda. Suami ni kadang-kadang manjanya lain macam. Demam sikit, menggigilnya mengalahkan anak 4 tahun (nak bermanjalah tu, isteri kena fahamlah..hehe). Sentuhan tangan seorang isteri biasanya boleh redakan kesakitan yang suami rasa.

Tak cukup lagi tips-tips menjadi isteri solehah? Jangan risau. Anda boleh teruskan pembacaan di bawah atau hadiri konvensyen ‘The Bidadari’.

Wanita Syurga Srikandi Mulia Di Sisi Rasulullah SAW

Konvensyen ‘The Bidadari’ – Bertemakan ‘Srikandi Mulia di Sisi Rasulullah SAW’, Konvensyen ini diharap agar dapat mencetus inspirasi untuk membentuk jati diri yang kukuh di kalangan para Muslimah dalam memainkan peranan sebagai tonggak pemimpin masa hadapan ummah. Segalanya akan dikupas oleh beberapa tokoh wanita unggul serta pencetus inspirasi yang bakal menjentik minda melalui perkongsian pengalaman menuju Allah, berkisarkan kisah tauladan daripada para isteri Rasulullah SAW dan para sahabat – Denaihati.com

bidadari srikandi mulia di sisi rasulullah
Konvensyen ‘The Bidadari’

Kisah pengorbanan, kesetiaan dan kewangian budi pekerti Ummul Mukminin Khadijah a-Khuwailid tidak mampu ditandingi oleh mana-mana wanita dalam sejarah perkembangan Islam. Wahai para ibu, para isteri, anak-anak perempuan, adik-adik yang bernama wanita. Tanyalah diri masing-masing. Sejauh mana kita ingin menjadikan Khadijah a-Khuwailid sebagai contoh ikutan tauladan dalam melayari kehidupan sebagai seorang wanita? Samada anda seorang isteri atau pun seorang ibu, bagaimana seharusnya kita meneladani Khadijah a-Khuwailid?

Tepuk dada dan tanya diri masing-masing.

“Entri ini juga menyahut Cabaran Duit Raya Aidilfitri anjuran Tuan Amir pemilik Blog Denaihati.com dan ditaja blog Asamboi.com.”

korban gaza palestin
Jangan lupa untuk sentiasa doakan Palestin!

Suami Cemburu? Untunglah!

Assalamua’laikum. Amanah lelaki memang besar! Menjadi cermin yang jujur dalam keluarga. Seorang lelaki boleh jadi dia tu seorang suami, ayah, abang mahupun adik dalam sebuah keluarga. Saya tak nak cerita lebih besar dari itu, sebab semuanya bermula daripada sebuah keluarga.

Bacalah entri ini dengan nada yang lembut dan berlapang dada.

Maka, jika suami cemburu dengan anda seorang yang bernama isteri, maka bersyukurlah! Anda memang beruntung. Kenapa saya katakan beruntung sedangkan anda mungkin terkadang rasa dikongkong, rasa disekat kebebasan dan rasa rimas serta seribu macam lagi perasaan yang tak best? Untuk itulah, saya kongsikan kepada anda betapa seorang isteri yang mempunyai isteri yang cemburu, sebenarnya beruntung sangat-sangat.

Cemburu suami penyelamat rumahtangga?

Saya sendiri adalah seorang suami. Saya akui, saya juga ada sifat cemburu. Malah saya yakin benar, para suami di luar sana juga ada sifat yang sama. Kalau takde rasa cemburu, maka di situlah bermulanya akar masalah!

Cuma persoalannya ialah adakah sifat cemburu seorang suami ini KENA PADA TEMPATnya? Cemburu bertempatkah kita sebagai seorang suami? Lelaki/suami perlu ada sifat cemburu. Sebabnya hanyalah satu iaitu untuk mengelak kita para suami menjadi seorang LELAKI DAYUS dalam erti kata sebenar!

Kita jangan ingat, lelaki yang tolong isteri jemur baju, tolong pegang beg isteri, temankan isteri shopping dan mungkin banyak lagi perkara yang saya tak terfikir itu adalah LELAKI DAYUS. SILAP benar lagi salah jika ini yang kita percaya dan yakin selama ini. Ini semua bukan sifat atau ciri-ciri lelaki/suami dayus!

Suami tegur itu ini tandanya cemburu?

Suami yang tahu hukum hakam agama pastinya akan berusaha untuk membentuk keluarga yang bahagia dalam erti kata yang sebenar. Suami anda mungkin banyak kali tegur perkara-perkara berikut;

  1. Cara isteri bersolek terlampau tebal bila keluar rumah
  2. Cara isteri berkomunikasi dengan rakan sekerja lelaki (maksudnya mungkin suami periksa mesej/whatsapp)
  3. Cara isteri berpakaian ketika keluar bekerja mahupun keluar ke mana-mana saja
  4. Cara isteri bersosial di laman-laman sosial

Yakinlah bahawa suami anda cemburu itu tandanya mereka sayangkan anda. Mereka sedang melaksanakan amanah yang Allah berikan kepada seorang suami. Menjaga isteri dan ahli keluarga dari terjerumus terbuat dosa tanpa disedari.

suami cemburukan isteri
saya sayang awak….

Perkara yang suami wajib teliti dan tegur untuk elak menjadi dayus!

Bak pesan Ustaz Haryanto, kita para suami banyak kali terlepas benda yang mungkin kita suami atau pandang remeh/perkara kecil tetapi padahal ianya adalah perkara yang besar yang boleh menyebabkan lelaki/suami menjadi dayus.

Selain perkara di atas, ada lagi yang para suami seperti saya ni terlepas pandang. Antaranya ialah;

  1. Aurat isteri bila balik rumah mertua sebelah suami. Kenalah ambil tahu dan jaga seelok-eloknya. Ada bukan mahram dalam rumah tu. Sama-samalah jaga bahagian aurat masing-masing.
  2. Isteri naik motosikal nampak betisnya. Suami kena ambil tahu. Check dulu. Minta isteri pakai stoking kaki. Tolong belikan lagilah bagus.
  3. Aurat isteri di media sosial? Jangan suami pulak yang gatal tangan muat naik gambar isteri yang tak tutup aurat dengan sempurna. Ada tak kita muat naik gambar isteri yang pakai baju lengan pendek nampak lengannya? Cuba kita periksa kembali.
  4. Isteri bersolek terlampau meriah sehingga menarik perhatian lelaki lain. Percayalah bahawa banyak mata lelaki yang memandang. Sebabnya mudah. Lelaki Allah ciptakan sukakan benda-benda cantik. Wanita Allah ciptakan suka nak tunjuk diri cantik. TETAPI Allah juga telah tetapkan apa yang kita boleh tunjuk dan apa yang kita boleh tengok. Kepada siapa yang kita boleh solek setebal buku teks sekali pun. Betul atau tidak?
  5. Cara isteri bertudung. Ianya memang sensitif di pihak isteri. Sementalah mungkin isteri yang kita kahwini belum bertudung sejak dulu lagi. Percayalah, yakinlah. Isteri yang bertudung adalah isteri solehah yang didambakan seorang suami. Ajaklah isteri untuk bertudung dengan tudung yang tepat syariatnya. Slow and steady. InsyaAllah Allah pasti melembutkan hati isteri untuk menjadi isteri solehah.
  6. Pakaian isteri. Sama-samalah kita perhati apa jenis baju dan seluar yang isteri pakai untuk keluar rumah, waima nak sidai baju sekalipun. Kalau seluar ketat sampai nampak apa yang patut menjadi hak seorang suami saja tapi kini ditunjuk “percuma” kepada orang lain, apakah suami tiada rasa CEMBURU & RISAU?

Entri ini khas saya tujukan buat diri sendiri sebagai peringatan dan nasihat. Jika ianya berguna dan bermanfaat buat rakan-rakan suami mahu pun yang bergelar isteri di luar sana, Alhamdulillah.

Nak tegur menegur, nasihat menasihati ni memang mencabar jugalah jika kita ni manusia jenis susah nak terima teguran. Berlapang dada dan sanggup terima nasihat lebih-lebih lagi daripada pasangan kita.

Bak kata orang tua-tua, ‘tarik rambut dalam tepung, tepung tak berselerak, rambut tak putus.’ Slow and steady untuk berubah.

Paling penting pastinya, suami kenalah juga cermin diri dalam masa yang sama menjadi cermin untuk isteri dan keluarga.

Bacaan rujukan: Siapa Lelaki Dayus Menurut Islam?

Anda belum kahwin? Maka, jangan “seksa” Ayah anda yer. Jaga juga diri anda sebelum anda nanti akan dijaga oleh suami anda. Sama-sama kita saling nasihat-menasihati.

@hafizmd – Berusaha menjadi suami yang lebih baik! InsyaAllah

Tapai dan Nasi Dagang Mama

Assalamua’laikum. Tapai dan nasi dagang. Saya cukup sukakan dua makanan ni. Tapai pulut yang Ma buat setiap kali menjelang hari raya dan nasi dagang yang Ma buat hampir setiap kali kami balik kampung.

kampung cendering pantai peranginan
Teratak bonda. Jom balik kampung!

Saya mula belajar duduk di asrama sejak tingkatan 4. Isteri saya lagi hebat, Tingkatan 1 dah berkelana ke Johor. Berjauhan dengan keluarga bukanlah satu perkara yang menggembirakan hati sangat.

Bila dah duduk jauh ni, tiap kali balik kampung, Ma tak pernah hampakan selera kami. Bangun pagi, dah ada bau gulai ikan tongkol yang lemak mewangi. Bila ke dapur, Ma gigih campurkan santan ke dalam kukusan nasi dagang. Lemak berkrim lagi berkilat.

Dapatlah tengok dan belajar serba sikit kaedahnya, tapi sampai sekarang tak pandai-pandai juga buat nasi dagang. Ma macam biasa, senyum jer. Saya ni biasanya selalu menyibuk kat dapurlah. Untung-untung Ma suapkan sesuap nasi dagang ke mulut saya. Indahnya!

“Tak taulah sedap ke tak nasi ni,” ini ayat yang biasa Ma tuturkan.

“Mestilah sedap. Ma buat mesti sedap.” Itu jawapan saya semalam, hari ni, esok dan selama-lamanya. Sungguh nasi dagang air tangan Ma adalah nasi dagang tersedap dalam hidup saya.

Dulu-dulu, balik dari asrama pun, Ma masak sedap-sedap. Sekarang. Saya dah pun berkeluarga. Setiap kali balik kampung, nasi dagang tetap Ma usahakan. Ma dah tak sekuat dulu lagi. Kadang-kadang kaki kiri Ma bengkak. Lutut pun dah tak sekuat dulu untuk angkat periuk nasi yang terisi nasi dagang.

Ma bangun awal pagi. Tanak nasi dagang dan gulai ikan tongkol. Dalam pukul 5 pagi gitu. Buat awal supaya bila kami semua bangun, sarapan pagi dah siap untuk dinikmati bersama. Untunglah terbangun awal, dapat juga tolong mana yang boleh. Sembang-sembang pun tolong jugakkan? Petang sebelum tu, boleh luangkan masa kaitkan kelapa, kopek kelapa dan mesinkan siap-siap. Buat ramai-ramai, cepatlah siapnya. Best!

Sakit lutut dan kadang-kadang kebas tangan bukan penghalang untuk Ma siapkan nasi dagang. Ma tetap juga masakkan segantang dua nasi dagang walaupun kami siap pesan, Ma tak payahlah susahkan diri buat nasi dagang.

Sungguh, Ma takdenya nak dengar benda tu semua. Apa yang Ma tahu, nak siapkan makanan kegemaran kami adik-beradik. Ma cukup gembira lihat kami makan bersama dan tambah menambah sampai licin nasi dagang Ma. Bila diajak makan sekali, Ma cakap…Ma dah makan awal-awal tadi. Mungkin Ma dah kenyang tengok kami adik-beradik makan.

Selamat Lahir Lahir Ma

Semalam, 7 Mei 2014. Genap umur Ma 60 tahun. Pagi semalam sempat bersembang dengan Ma hampir 5 minit. Biasanya kami bercakap di telefon tak kurang setengah jam. Semalam, hampir 5 minit bersembang, suara Ma dihujung talian semakin serak-serak basah. Saya ulang ucapan keramat ‘Terima Kasih Ma…terima kasih” dan juga ucapan…

“Ma, Selamat Hari Lahir. Moga Ma panjang umur, sihat dan sentiasa dalam rahmat Allah dunia akhirat. Sayang Ma. Terima kasih Ma.”

Habis ayat. Suara Ma semakin basah. Saya tak lagi mampu teruskan perbualan. Walaupun Ma jauh, tapi suara, wajah dan hangatnya tangan seorang ibu tetap dapat saya rasakan sepanjang masa.

Apalah sangat ucapan saya itu berbanding jasa dan pengorbanan seorang ibu kepada saya? Hanya Allah saja yang mampu membalas segala kebaikan Ma!

“Doa mereka mustajab. Harapan mereka kenyataan. Kasih mereka bekalan. Benarlah sabda Rasulullah SAW, redha Allah terletak kepada redha ibubapa.”

Anda masih punya ibu dan bapa? Ayah dan ibu jambatan ke syurga!

@hafizmd – MA. SELAMAT HARI LAHIR. SEMOGA SENTIASA DALAM NAUNGAN RAHMAT ALLAH DUNIA AKHIRAT. KAMI SAYANG MA.

Kakak Bersedia untuk Hari Sukan Sekolah!

Assalamualaikum. Kakak dah 6 tahun. Lama jugaklah tak cerita celoteh Kakak kat sini. Asyik cerita pasal aku jer. Ok. Esok, Kakak sekali lagi bakal menjadi tumpuan kami untuk mengungguli beberapa acara utama dalam Hari Sukan Sekolah Tahunan.

Kalau korang pun ada anak, acara sukan ni antara hari yang ditunggu-tunggu. Betul tak? Excited tu takyah cakaplah..hahaha

tips untuk anak bijak
Khemah untuk Hari Sukan Sekolah.

Tips untuk anak bijak – Kakak memang bijak!

Alhamdulillah. Terima kasih Allah kerana kurniakan Kakak yang bijak lagi petah berkata-kata untuk kami. Kakak memang cergas sejak kecil. Tiap petang, rutin kami anak beranak biasanya main lari-lari di taman depan rumah kami ni.

Tak cukup taman depan rumah, kami bawak pergi taman jauh sikit. Kadang-kadang ke Taman Layang-Layang kat Kepong tu. Alhamdulillah. Kakak memang jarang sangat tak sihat. Sebab tu agaknya, Kakak culas benar nak makan ubat. Siap meraung dan kena pujuk dulu baru boleh makan ubat.

Bila dah besar sikit, Kakak dapat hadiah basikal daripada Mak Tok. Bertambah kuatlah kaki dan daya tumpuan Kakak. Jarang kami hampakan harapan Kakak untuk temankan dia ke taman kayuh basikal. Tak hujan, insyaAllah ke tamanlah kami berlari kejar dia kayuh basikal. Alhamdulillah, Kakak punya sepasang kaki yang kuat dan minda yang cerdas!

Esok. Iya esok. Kami akan berjimba ke sekolah Kakak pakai baju merah semuanya untuk sokong Kakak dan kawan-kawan Kakak. Selagi Abah dan Mama boleh cari masa untuk Kakak dan Adik, kami akan usahakan juga.

Kami tak nak Kakak dan Adik tanya nanti…

“Abah Mama, kenapa Abah Mama tak datang tadi? Semua kawan kakak Abah Mama diorang ada….”

Kami sentiasa usaha untuk berkomunikasi dengan cara yang terbaik dengan Kakak dan Adik. Eh, korang dah singgah baca entri Parenting Blogger yang ni? Entri “Ciri-ciri Masalah Gangguan Komunikasi pada Anak”

Oklah. Saja tulis entri santai untuk kenang-kenangan. Harap-harap ada manfaat yang korang boleh kutip dalam entri ni.

@hafizmd – Moga anak-anak Abah membesar sihat dan jadi anak soleh. Ameen.

Bila Masa yang Sesuai untuk Anak Perempuan Belajar Pakai Tudung?

Assalamua’laikum. Bila masa yang sesuai untuk anak perempuan belajar pakai tudung? Bila dan bagaimana nak ajar/didik anak perempuan kita pakai tudung? Kongsikan pengalaman dan pendapat korang yer.

cara ajar anak perempuan bertudung yaya boboiboy

Kecoh juga dalam minggu ni tentang tudung Fareeda. Bukan cerita yang tu nak dikongsikan. Apa yang bakal saya tulis adalah berdasarkan pengalaman cetek saya selama bergelar seorang Abah. Mungkin ada yang salah dan tak sependapat dengan korang, mohon ditegur jika ada salah silapnya yer.

Pemilihan pakaian untuk seorang anak perempuan – pengalaman kami

Kami ada seorang anak perempuan. Sekarang Kakak usianya 6 tahun. Bijak dan petah berbicara. Alhamdulillah. Dalam soal pemakaian anak perempuan (mahupun anak lelaki kami yang kedua pun), kami memang begitu memilih dan teliti.

Sejak Kakak masih bayi lagi, jarang atau boleh kata, memang tak pakai gaun baby girl sejak baby. Skirt jauh sekali. Memang tak pernah. Mungkin ada yang fikir kami “kolot dan kejam,” tapi inilah jalan yang kami dan ramai lagi ibubapa diluar sana telah dan akan pilih untuk mendidik anak-anak. Betul tak?

Bagaimana kami pilih baju untuk anak perempuan?

  1. Kalau beli baju untuk dipakai diluar rumah, mesti beli baju yang lengan panjang. Wajib.

    beg muslimah untuk anak perempuan
    Beg sekolah pertama kakak.
  2. Kalau beli seluar (samada untuk dipakai di dalam rumah atau luar rumah), wajib panjang dan labuh melebihi paras buku lali.
  3. Saiz baju juga biasanya kami beli yang lebih besar 1 saiz. Wajib longgar dan tak ketat.
  4. Baju untuk Kakak memang takde jenis yang nampak ketiak (contoh: baju tidur atau baju untuk dipakai di rumah sekalipun).
  5. Baju takde tulisan pelik-pelik.
  6. Kalau baju bergambar, kami cuba juga usahakan beli baju yang menunjukkan perempuan bertudung.
  7. Beg juga beg yang ada gambar budak-budak bertudung.

Bila kami ajar Kakak pakai tudung?

Seingat kami, Kakak mula belajar meniru percakapan dan perbuatan orang disekelilingnya sekitar umur 2 tahun setengah. Apa yang kami buat, dia copy paste. Apa yang kami pakai terutamanya Mama punya, itulah yang Kakak nak buat.

Biasanya, bila kami nak terapkan sesuatu dalam diri anak-anak, kami selalu ulang perkara tu banyak kali. Sampailah menjadi, InsyaAllah.

  • Contohnya, kalau nak didik anak perempuan minat pakai tudung. “Kakak, kakak nak tengok Mama pakai tudung tak?”
  • “Kakak, kakak boleh tolong ambilkan tudung Mama tak?”
  • “Kakak nak cuba pakai tudung Mama tak?”
  • “Kakak, tudung ni kaler apa yer?”

Ini adalah antara cara kami pupuk minat dan kecenderungan Kakak untuk “kenal” dan “minat” pada tudung. Pakai tudung masa kecil ni, memanglah tak lekat kat kepala. Sekejap pakai, sekejap buang. Senget benget pakainya pun. Tapi yang penting (pada pendapat kami) ialah niat kami untuk didik anak perempuan kami supaya tahu dan akhirnya faham kefardhuan bertudung dalam Islam.

Alhamdulillah, lama kelamaan sehinggalah Kakak berusia 5 tahun, Kakak dah biasa pakai tudung bila keluar rumah. Malah ada sepupunya yang lebih hebat, seawal 2 tahun….tudung dah melekat atas kepala. Tabarakallah!

Bagaimana lagi caranya pupuk dan didik anak perempuan untuk bertudung?

  1. Paling penting, isteri/ibu kenalah turut bertudung. Takkan nak jadi ketam ajar anaknya jalan lurus? Sedangkan mak ketam sendiri jalan senget? Bapak ketam jalan pun senget benget?
  2. Hantar anak ke tadika/taska yang menitik beratkan subjek Pendidikan Islam. InsyaAllah, suasananya sangat-sangat membantu untuk anak minat bertudung.
  3. Ibubapa sentiasa bersedia dengan soalan anak-anak. Contohnya, “Abah Mama, kenapa kakak tu tak pakai tudung pun?”
  4. Boleh ceritakan secara ringkas dan logik kenapa perempuan wajib pakai tudung.
  5. Kawal cerita yang anak-anak tonton di televisyen. Paling penting untuk selalu guide anak-anak tentang siaran yang mereka tonton.

Ini antara serba sedikit perkongsian ringkas berdasarkan pengalaman cetek kami dalam membesarkan anak-anak kami. Perjalanan masih jauh untuk kami mendidik mereka menjadi manusia yang soleh solehah.

Dalam masa yang sama, kami kenalah perbaiki diri dan berusaha untuk jadi model terbaik yang mereka boleh tengok setiap hari. Bak kata bidala, ‘melentur buluh biarlah dari rebungnya.’ Wanau’zubillah bila baca entri tentang ‘Emak, orang kat Taiping ni beli buku….”

Kami tak kata cara kami betul dan tepat. Kami tak kata kami ibubapa mithali. Kami sungguh banyak kekurangan diri. Sungguh banyak! Cumanya, kami berusaha untuk memberi yang terbaik berdasarkan apa yang Allah sukai. Hanya satu doa kami dan pastinya doa-doa ibubapa lain juga iaitu ingin memberi yang terbaik untuk anak-anak.

@hafizmd – Abah dan Mama sentiasa doakan semoga Kakak dan Adik membesar menjadi anak soleh solehah. Ameen ameen ameen. Permudahkanlah amanahMU ini Ya Allah.

Tanda sakit perut appendik. Memori setahun setengah yang lalu!

Tanda sakit perut appendik? Tahu tanda penting sakit appendik di bahagian perut sebelah kanan? Baca tanda sakit perut appendik.

tanda sakit perut appendik
Kantung appendik kecil tapi besar fungsinya! (kredit: wikipedia)

Assalamua’laikum. Dah nak hampir setahun setengah isteri saya dibedah, dibuang appendiknya yang disahkan bengkak agak teruk. Satu memori yang amat sukar untuk dilupakan. Serius, sampai sekarang masih ingat bagaimana kuat dan tabahnya isteri menahan sakit selama hampir seminggu. Tak termasuk selepas dibedah (My wife, Fiezaradzi memang seorang yang tabah!).

Kes isteri saya sakit perut ni bermula sangat cepat. Sampai sekarang tak pasti apa puncanya isteri sakit perut dan akhirnya disahkan sakit perut sebab appendik dah bengkak dan perlu dibedah dengan segera. Entri ni ditulis sebagai  peringatan khas (terutamanya diri sendiri) kepada SUAMI, IBUBAPA dan sesiapa saja yang ada sakit perut luar biasa.  Moga pengalaman tersebut jadikan kita lebih berhati-hati dan paling penting cepat membuat keputusan yang tepat!

Tanda-tanda awal perut sakit appendik

Antara tanda paling awal sakit perut sebab appendik yang dapat diperhati dan diceritakan sendiri oleh isteri ialah;

  1. Sakit perut sekitar pusat. Sakit ni boleh rasa berjam-jam lamanya.
  2. Sakit perut ni pulak diikuti sekali oleh muntah, penat, kurang selera makan.
  3. Dah habis sakit sekitar pusat, sakit perut merebak pula ke bahagian sekitar bawah tulang rusuk sebelah kanan. Kat sinilah tempatnya appendik tu.
  4. Muntah-muntah tu jarang tapi boleh berlaku kadang-kadang bila lepas makan. Dahlah tak lalu makan, lepas tu muntah-muntah. Akibatknya, isteri alami penurunan berat badan yang agak ketara. Kesian teringat isteri masa tu. Maaf yer sayang!
  5. Demam. Iya. Suhu badan akan naik tak konsisten, tapi memang demam.
  6. Lain-lain tanda sakit perut sebab appendik bengkak/tersumbat? Boleh baca di entri ni. Baca: “10 Tanda Radang Appendik.”

Sakit perut? Jangan bertangguh!

“hari ni dah masuk 3 hari sakit perut. Nak kata masuk angin, biasanya bila letak minyak cap kapak Alhamdulillah, lega dah…sakit mmg sebelah kanan, sakit yg berulang2..bila sakit tu datang..tekak terus automatik loya..menimbulkan kepelikkan..kalau pergi klinik msti dapat jawapan klise’ (msuk angin, skip makan, gastrik). Jadi malas nk pegi..hihi ” – komen Cik A.
Bertindak cepat dan tepat. Terima kasih kepada Saudara Nasaruddin yang sudi berkongsi pengalaman beliau tentang anaknya yang juga sakit perut sebab appendik bengkak. Katanya;
“Selepas perkara terjadi kepada anak saya yg berumur 5 thn barulah terbaca maklumat ini: Bermula dgn demam, diikuti cirit birit dan muntah loya serta tidak berselera makan. Pada peringkat awal doktor hanya bagi ubat demam, batuk/selsema dan antibiotik. selepas tiga hari demam, ciritbirit dan tak selera makan berterusan dan mula mengadu sakit perut.Saya ingat hanya sakit perut biasa (angin/lapar 3 hari tak makan). Untuk kali ke2 mendapatkan rawatan di klinik swasta, suspek anak saya mengalami radang appendik dan disarankan rujuk hospital pakar putrajaya, dan di sahkan masaalah appendik dan terpaksa menjalani proses pembedahan. Alhamdulillah pembedahan berjaya dan selamat. Untuk pengatahuan 9 daripada 10 ciri2 diatas berlaku kepada anak saya , maka JANGANLAH MEMANDANG RINGAN jika anak2 kita mengalami tanda2 spt diatas. “
@hafizmd – Penyakit datang dan pergi sebagai tanda ujian dan sayang kepada kita oleh pemilik diri kita yakni Allah. Berusahalah sehabis mungkin. Selebihnya serah kepada Allah jua untuk tentukan keputusannya. Sama-sama kita bertabah dan redha dengan ketentuan Allah.

Cara Jahit Baju Kurung Moden

Cara Jahit Baju Kurung Moden. Pandai jahit baju Melayu, tahu cara jahit baju kurung moden memang dikira bonus seseorang. Betul tak?

cara jahit baju kurung moden kain velvet
Nak belajar menjahit baju kurung?

 

 Asas menjahit: Cara ambil ukuran baju kurung

1. Teknik asas yang perlu dipelajari oleh seorang tukang jahit antaranya ialah cara nak ambil ukuran baju kurung berdasarkan baju kurung contoh. Tak kisahlah baju kurung moden, baju kurung Pahang, mahupun Riau. Boleh perhatikan contoh asas ambil ukuran di bawah;

Perhatikan tanda-tanda A hingga L & ambil ukuran bagi tanda-tanda berikut;

cara jahit baju kurung moden asas
Asas menjahit baju kurung
  • A-B = Lebar bahu, ukur lurus di bawah lubang leher
  • D-J = Labuh baju
  • C-D = Labuh lengan
  • D-E = Lebar lengan
  • G-F = Lebar kekek
  • F-E = Lebar pesak atas
  • H-J = Lebar pesak bawahCara nak lukis pola baju kurung? Lukis pola untuk senang potong kain nanti. Bila nak potong kain nanti, senang. Macam mana nak lukis pola untuk baju kurung? Ada contoh tak?

3. Cara nak potong kain? Pola dah lukis. Sampai bab potong-memotong kain pulak. Ada caranya. Ada cara mudah dan senang untuk anda praktikkan. Kalau kain jenis lembut & licin, ada caranya nak potong supaya cantik dan elok.

 4. Cara nak jahit/cantum bahagian baju kurung? Semua bahagian dan siap potong. Kenalah cantum dengan menjahit untuk siapkan sepasang baju kurung. Jadi, nak cantum bahagian mana dulu? Kalau nak pasang zip, bila nak pasang? Getah? Kain susun tepi pun ada. Macam mana nak jahit ek?

 5. Cara jahit poket baju kurung?Ada poket sisi senang. Boleh simpan smartphone katanya. Jadi, macam mana pula nak jahit poket untuk baju kurung moden/Pahang/Riau?

 Ini antara teknik-teknik dan cara nak belajar jahit baju kurung moden/Pahang/Riau. Tak kisah. Mana-mana pun boleh dijahit dengan syarat anda tahu asas jahitan.

 Anda betul-betul serius nak belajar cara menjahit baju kurung? Ok. Boleh baca sampai habis yer =)

 Panduan Jahit Baju Kurung

Rakan saya ni memang seorang tukang jahit. Dia siapkan 1 panduan terbaik untuk anda belajar step by step cara menjahit baju kurung. Anda boleh tengok sendiri panduan ni. Kalau yakin, bolehlah dapatkannya yer. Tiada paksaan pun.

Kalau anda betul-betul nak belajar, saya rasa ini antara panduan nak belajar menjahit yang terbaik yang boleh anda buat.

Anda boleh dapatkan panduan menjahit baju kurung di pautan di bawah.

 KLIK SINI –> Panduan Menjahit Baju Kurung Moden/Pahang/Riau

Selamat mencuba dan saya doakan hasil jahitan anda semakin baik dan mampu senyum melihat sepasang baju kurung hasil jahitan anda sendiri. Selamat berjaya!

Celoteh Hariz #1 Hariz Nak Baby!

Assalamua’laikum.

Alkisahnya bermula bila saya saje test skill buat ayat anak nombor 2, Hariz. Nak banyakkan lagi sel-sel neuronnya bersambung. Barulah lebih cepat tangkap ilmu-ilmu baru. Ok. Sebenarnya, ini kali pertama saya tampilkan Hariz dalam ruangan CELOTEH.  Continue reading “Celoteh Hariz #1 Hariz Nak Baby!”

Cantik Berhijab Dengan Fesyen Terkini Shawl Dari Hijabterkini.com

Assalamua’laikum.

Cantik Berhijab Dengan Fesyen Terkini Shawl Dari Hijabterkini.com
Cantik Berhijab Dengan Fesyen Terkini Shawl Dari Hijabterkini.com

Cantik Berhijab Dengan Fesyen Terkini Shawl Dari Hijabterkini.com. Cantik. Memang kenalah sangat dengan mood hari dan bulannya. Esok cuti Keputeraan Nabi Muhammad SAW. Dalam kita hampir setiap tahun menyambut Maulidur Rasul, memang wajib sangatlah untuk kita hayati dan tiru akhlak Rasulullah SAW terutamanya dalam aspek berpakaian. Sebut pulak bab shawl mahupun hijab dengan macam-macam fesyen terkini hijab. Memang cukup meriah dan banyak pilihan hijab! Continue reading “Cantik Berhijab Dengan Fesyen Terkini Shawl Dari Hijabterkini.com”

Seloka Petua Menjadi Isteri Solehah Disayangi Suami

Assalamua’laikum.

“Bukankah kau tahu kesukaanku ialah belacan. Mengapa engkau masak sayur asam tak mahu campur belacan?” Ingat tak dialog ni. Ini antara dialog dalam karya Seniman P.Ramlee, Seniman Bujang Lapok. Nampak tak? Sebab tak bubuh belacan, suami boleh naik hangin tak tentu pasal. Naya sungguhlah dapat laki lagu ni! Buat iseri, bersabarlah dalam melayan karenah dan mehnah dalam berumahtangga. Jom kita sama-sama santai ulangkaji bab “Isteri kena awasi menu suami sebagai tanda kasih dan cinta.” Fuh…macam sedap jer tajuk ni…

Petua menjadi isteri solehah lagi disayangi suami

Sungguh bukan nak reka cerita
Lelaki memang suka isterinya peka lagi cakna
Kalau kawan-kawan tegur bab apa saja
Mungkin masuk telinga kiri, keluar telinga kanan pula
 
Cuba isteri yang tegur penuh mesra
Ayatnya biarlah sedap telinga suami mendengarnya
InsyaAllah masuk telinga terus meresap laju ke jiwa
Itulah tanda dan kuasa cinta
Inilah manisnya alam rumahtangga
Betul tak kata-kata hamba?
 
Isteri cerdik yang solehah penyejuk mata
Janganlah kerna suami suka gulai kuning telur mata
Setiap hari dihidangnya tanpa suami mampu menolaknya
Apakata ubah selera tukar bahan-bahannya
Guna susu rendah lemak ganti santan yang tinggi kalorinya
Moga suami lebih sihat lagi power panjang umurnya
 
Isteri cantik yang solehah
Waktu petang menjamu suami kuih-muih sepiring dua
Ditambah pula kopi garuda manis yang suami suka
Suami pantang menolak minum petang isteri terchenta
Sekali lagi kuih bersantan berlemak menjadi aras penanda
Elok kuih diganti dengan hirisan buah-buahan dan yang sama waktu dengannya
Air manis dikurangkan gulanya
Bukankah si isteri sudah cukup manis untuk menjadi temannya?
 
petua menjadi isteri solehah
Isteri bijak yang solehah
Memahami selera suami satu perkara yang susah? Entahlah…
Biasanya lelaki makan tak berkira…semuanya dibedal tolak batu dan kayu sahaja
Ada suami yang sukakan telur dadar telur meleleh telur mata
Pagi petang siang malam telur telur telur saja
Awas, kuning telur tinggi juga kolesterolnya!
Wajar ditegur penuh mesra selera encik suaminya
Moga suami sihat sentiasa disamping isteri terchenta
 
Isteri cerdik yang solehah
Berwaspada hidangan ikan dan ayam bakar juga
Janganlah sampai dibakar sampai hitam kulit dan isinya
Dikhuatiri ada karsinogen penyebab kanser sudahnya
Begitu juga minyak marjerin dikurangkan jumlah dan penggunaannya
Jangan diulang guna sampai hitam warnanya
Kalorinya cukup tinggi lagi merbahaya!
 
Akhir kata untuk para isteri solehah penggoncang dunia
Di tanganmu punya kuasa luar biasa
Mampu melahir manusia hebat sepertimana Usamah r.a. Panglima Termuda!
Bisa juga menjadi penawar hebat tatkala suami menanggung beban luar biasa
Sepertima Saiyidatina Khadijah r.a. menenangkan Rasulullah SAW sebaik-baiknya
Itulah saat Baginda menerima wahyu Allah yang pertama
 

@hafizmd – Sama-sama suami menghargai pengorbanan isteri dengan sentiasa menyokongnya.