Wanita Solehah Bunga Idaman Mutiara Syurga

Assalamua’laikum. Wanita solehah bunga idaman mutiara Syurga! Sejarah kehebatan perjuangan Rasulullah SAW menyebarkan syiar Islam tidak pernah kering daripada pengorbanan wanita solehah. Di saat Rasululullah SAW pulang dari berkhalwat di Gua Hira’ dalam keadaan yang begitu memerlukan sokongan, Khadijah a-Khuwailid dengan penuh ketenangan meredakan kegelisahan Rasulullah SAW. Dialah Khadijah a-Khuwailid Ummul Mukminin. Setia, cekal, penyayang, […]

Suami Cemburu? Untunglah!

Assalamua’laikum. Amanah lelaki memang besar! Menjadi cermin yang jujur dalam keluarga. Seorang lelaki boleh jadi dia tu seorang suami, ayah, abang mahupun adik dalam sebuah keluarga. Saya tak nak cerita lebih besar dari itu, sebab semuanya bermula daripada sebuah keluarga. Bacalah entri ini dengan nada yang lembut dan berlapang dada. Maka, jika suami cemburu dengan […]

Tapai dan Nasi Dagang Mama

Assalamua’laikum. Tapai dan nasi dagang. Saya cukup sukakan dua makanan ni. Tapai pulut yang Ma buat setiap kali menjelang hari raya dan nasi dagang yang Ma buat hampir setiap kali kami balik kampung. Saya mula belajar duduk di asrama sejak tingkatan 4. Isteri saya lagi hebat, Tingkatan 1 dah berkelana ke Johor. Berjauhan dengan keluarga […]

Kakak Bersedia untuk Hari Sukan Sekolah!

Assalamualaikum. Kakak dah 6 tahun. Lama jugaklah tak cerita celoteh Kakak kat sini. Asyik cerita pasal aku jer. Ok. Esok, Kakak sekali lagi bakal menjadi tumpuan kami untuk mengungguli beberapa acara utama dalam Hari Sukan Sekolah Tahunan. Kalau korang pun ada anak, acara sukan ni antara hari yang ditunggu-tunggu. Betul tak? Excited tu takyah cakaplah..hahaha […]

Bila Masa yang Sesuai untuk Anak Perempuan Belajar Pakai Tudung?

Assalamua’laikum. Bila masa yang sesuai untuk anak perempuan belajar pakai tudung? Bila dan bagaimana nak ajar/didik anak perempuan kita pakai tudung? Kongsikan pengalaman dan pendapat korang yer. Kecoh juga dalam minggu ni tentang tudung Fareeda. Bukan cerita yang tu nak dikongsikan. Apa yang bakal saya tulis adalah berdasarkan pengalaman cetek saya selama bergelar seorang Abah. […]

Tanda sakit perut appendik. Memori setahun setengah yang lalu!

Tanda sakit perut appendik? Tahu tanda penting sakit appendik di bahagian perut sebelah kanan? Baca tanda sakit perut appendik. Assalamua’laikum. Dah nak hampir setahun setengah isteri saya dibedah, dibuang appendiknya yang disahkan bengkak agak teruk. Satu memori yang amat sukar untuk dilupakan. Serius, sampai sekarang masih ingat bagaimana kuat dan tabahnya isteri menahan sakit selama […]

Cara Jahit Baju Kurung Moden

Cara Jahit Baju Kurung Moden. Pandai jahit baju Melayu, tahu cara jahit baju kurung moden memang dikira bonus seseorang. Betul tak?   ¬†Asas menjahit: Cara ambil ukuran baju kurung 1. Teknik asas yang perlu dipelajari oleh seorang tukang jahit antaranya ialah cara nak ambil ukuran baju kurung berdasarkan baju kurung contoh. Tak kisahlah baju kurung […]

Celoteh Hariz #1 Hariz Nak Baby!

Assalamua’laikum. Alkisahnya bermula bila saya saje test skill buat ayat anak nombor 2, Hariz. Nak banyakkan lagi sel-sel neuronnya bersambung. Barulah lebih cepat tangkap ilmu-ilmu baru. Ok. Sebenarnya, ini kali pertama saya tampilkan Hariz dalam ruangan CELOTEH.¬†

Cantik Berhijab Dengan Fesyen Terkini Shawl Dari Hijabterkini.com

Assalamua’laikum. Cantik Berhijab Dengan Fesyen Terkini Shawl Dari Hijabterkini.com. Cantik. Memang kenalah sangat dengan mood hari dan bulannya. Esok cuti Keputeraan Nabi Muhammad SAW. Dalam kita hampir setiap tahun menyambut Maulidur Rasul, memang wajib sangatlah untuk kita hayati dan tiru akhlak Rasulullah SAW terutamanya dalam aspek berpakaian. Sebut pulak bab shawl mahupun hijab dengan macam-macam […]

Seloka Petua Menjadi Isteri Solehah Disayangi Suami

Assalamua’laikum. “Bukankah kau tahu kesukaanku ialah belacan. Mengapa engkau masak sayur asam tak mahu campur belacan?” Ingat tak dialog ni. Ini antara dialog dalam karya Seniman P.Ramlee, Seniman Bujang Lapok. Nampak tak? Sebab tak bubuh belacan, suami boleh naik hangin tak tentu pasal. Naya sungguhlah dapat laki lagu ni! Buat iseri, bersabarlah dalam melayan karenah […]