Kita memang selalu begini

Cuba kita fikir dan perhati betul-betul, adakah kawasan rumah atau tempat tinggal kita (samada dalam atau luar) adalah bersih? Ada ke timbunan sampah, daun atau plastik yang ditakungi air? Cuba tengok betul-betul. Jangan kita sesakali cuba buat-buat tak nampak, padahal sampah memang ada depan mata. Sudahlah bertimbun, bertakung air pula. Ini mungkin gambaran yang sebenar […]

Cukupkah waktu kita untuk si kecil?

Setiap petang, habis saja waktu melepak bekerja, saya dan isteri pasti bergegas ke taska untuk mengambil si puteri anak kami. Sampai saja kami, dia pasti senyum gembira. Lain benar wataknya di waktu pagi semasa kami hantarnya ke taska. Menangis dan merengek tak mahu ditinggalkan. Sudah terpaksa, kami kena juga tinggalkan. Kalau saya si bapa yang […]

Chot vs Saod

Pernah ke anda dengar tentang humor terapi? Kalau pernah, adakah anda percaya dengan hanya beberapa saat kita ketawa berdekah-dekah, ianya mampu memberi kesan yang positif kepada kesihatan kita? Di negara barat, humor terapi sudahpun berjaya mendapat tempat di beberapa hospital untuk merawat beberapa jenis penyakit. Antaranya ialah penyakit kanser. Walaupun ianya tidak memberi kesan yang […]

Suatu Hari yang Berdarah..

Saya masih ingat lagi hari-hari berdarah yang dilalui. Sepanjang ingatan saya, kali pertama hari berdarah saya ialah sewaktu saya berumur 8 tahun. Waktu itu, tiada yang lebih mengerikan bila darah yang keluar tidak henti-henti. Semuanya sebab yang satu itu. Sudah pasti, saya juga seperti orang lain, mama tempat pertama yang saya tuju. “Sikit jer tu, […]

Madu oh! madu

Madu oh! madu. Engkau sungguh manis. Manismu membawa seribu rahmat. Madu oh! madu. Namamu mekar mengharum dilembaran suci. Membawa sejuta khasiat. Cukupla tu. Nanti ada kata-kata “aaii..suka madu nampak?”..hiks.. Bila sahaja disebut madu, sudah pastinya kaum wanita mungkin sedikit terasa akan ‘kemanisannya’ walaupun penutup botolnya belum dibuka. Tetapi, bukan ‘madu’ itu yang saya cuba sampaikan […]

Domain Percuma dan Hosting Percuma

Mempunyai blog berbayar rasanya berbeza ketika memiliki blog percuma. Deria rasa mana pula yang memberi rasa beza ni? Saya bukanlah blogger yang terbaik untuk menyatakan rasa beza pasal perkara ini. Sayapun baru dua tiga hari mengenal blog berbayar ini. Sebelum ini, sayapun pengguna tegar blogspot. Rezeki saya awal tahun 2010 sungguh murah. Mana tidaknya, semuanya […]

Salam untuk Rumah Baru

Alhamdulillah. Sejarah Tercipta : Akhirnya, ‘rumah baru’ saya dah siap. Permulaan tahun 2010 nampaknya begitu mengujakan saya. Anda tanya kenapa?  Semuanya bermula 2 atau 3 tahun yang lalu. Rasanya, tiada pula rasa ingin berblogging guna ‘rumah sendiri’. Ber’blogspot’pun sudah cukup memuaskan hati. Biasalakan, hati manusia mana pernah puas, ada saja nak ditambah. Saya masih ingat, […]