Pernah ke anda dengar tentang humor terapi? Kalau pernah, adakah anda percaya dengan hanya beberapa saat kita ketawa berdekah-dekah, ianya mampu memberi kesan yang positif kepada kesihatan kita? Di negara barat, humor terapi sudahpun berjaya mendapat tempat di beberapa hospital untuk merawat beberapa jenis penyakit. Antaranya ialah penyakit kanser. Walaupun ianya tidak memberi kesan yang begitu besar, namun sedikit kelegaan kepada pesakit selepas menjalani sesi humor terapi sudah cukup mengurangkan beban derita yang ditanggung.

Apa kata, kita cuba sesi humor terapi dengan membaca kisah dua sahabat baik ini. Mungkin ianya mampu meredakan sedikit ke’tensenan’ kita. Walau tidak banyak, sedikitpun sudah cukup memadai kerana tekanan yang berterusan mampu membuatkan salah satu saraf penting kita hilang fungsinya (Mungkin ini penyebabnya kenapa banyak orang hilang pertimbangan bila asyik tertekan, mana tidaknya..ada urat saraf yang dah “putus”..adei).

Chot (bukan nama sebenar) baru saja habis bermain bola sepak. Dia sungguh puas sebab dah berjaya “score” hatrik. Dalam asyik berjalan menuju ke keretanya, “baru korang tahu, kalau bukan hatrik, bukan Chotla namanya..hehe”. Tiba-tiba bila saja sampai di kereta mitsubishi evonya yang baru dibeli bulan lepas, sekali ada kesan kemik di sebelah pintu belakang, seperti baru kene langgar. Chot relaks saja, setakat kemik, tak luakkan pun duit dia yang berkepuk dalam bonet keretanya. Esoknya, dia ke bengkel Ah Peng. Ah Peng sejak azali lagi dah tahu akan ke’bendulan’ Chot. Ah Peng memang suka kenakan Chot

Ah Peng: Chot, lu kalu mau mulah. Tatak payah latang sini. Lu moleh bikin sendiri lo..

Chot: Lu biar betul taukey, kemik ni. Mane gua tahu repair

Ah Peng: Manyak senangla. Lu pegi itu belakang. Lu nampak itu ekjos. Lu tiupla kasi kuat-kuat punyer. Kasi kaw-lawla punyer tiup. Nanti jam, itu kemik moleh hilang maa..

Chot: Lu biar betul taukey. Jangan tipu sama gua.

Ah Peng: Tatak tipu punyer. Kasi angkat tryla..baru tau..

Chot: Okey. Gua balik rumah try dulu. Kalau kemik tak hilang. Siapla taukey.

Chot pulang ke rumah dengan perasaan sugguh terharu. Rupanya ada cara untuk hilangkan kemik tanpa keluarkan duit. Selamat lagi duit aku. Chot terus parking ala-ala drift depan rumahnya. Terus ke belakang dan meniup sekuat hatinya. “Phuuuuuuhhh!! Phuuuuuhhhh!! Chot hampa sebab tiada apa-apa yang berlaku. Chot ‘try’ lagi dengan lebih kuat tapi pintu yang kemik tidak juga kembung. Hidungnya yang sudah sedia kembang dan mengembang lagi adala. Ini yang buat Chot marah!

Member baik Chot, Saod namanya keluar dari rumah selepas terdengar dengusan angin dari hidung Si Chot tadi lalu bertanyala dia.

Saod: Mung wak mnende tu Chot?

Chot: Pintu kereta aku ni kemik. Ah Peng taukey bengkel tu cakap, kalau tiup kuat-kuat ikut lubang ekzoz ni, pintu kemik tu boleh kembung semula.

KAH KAH KAH KAH KAH KAH dan KAH KAH lagi. Saod gelak terguling-guling persis kambing hilang tanduk.

Saod: Bakpelah mung beng*** sangat. Mung tutuplah dulu semua cermin tingkap ni. Barulah boleh!..

® hafizmd – Jangan kita jadi seperti ibu ketam yang mengajar anaknya berjalan betul, sedangkan ibu ketam pun berjalan tak betul.

Published by Hafizmd

Artikel ditulis berdasarkan pengalaman peribadi dan juga melalui pembacaan. Sebarang kehilangan, kerosakan dan komen pembaca adalah tanggungjawab anda. Dapatkan bantuan pakar berkaitan jika memerlukan khidmat nasihat yang tepat. Jika entri ini bermanfaat, mohon 'Like, Tweet & G+' kepada rakan anda. Terima kasih dan selamat membaca.