879 Sebab Kenapa Air Kosong Bagus untuk Kesihatan

- 17 March 2014. Updated 8 October 2017Kesihatan

Assalamua’laikum.

Air kosong. 879 Sebab Kenapa Air Kosong Bagus untuk Kesihatan! Tu dia. Sampai 879 sebab kenapa air masak ni lebih bagus dan terbaik untuk kesihatan kita berbanding air-air lain. Nak tahu? Jom kita mengaji.

khasiat air kosong kuruskan badan

Kenapa air kosong bagus untuk kesihatan?

1. Zero kalori! Apa lagi yang lebih bagus berbanding air kosong yang zero kalori. Memang sesuai sangatlah untuk lelaki-lelaki mahupun gadis-gadis termasuklah pakcik makcik yang cuba untuk turunkan berat badan sekilo dua. Tekniknya senang saja. Gantikan air manis yang biasa kita sebat setiap pagi, dengan segelas air masak. Nak lagi power, campur dengan sesudu madu!

2. Air tolong kekalkan keseimbangan cecair dalam badan! 60% badan kita ni komposisinya air. Logik sangatlah kita kena minum air kosong paling kurangpun 2 liter sehari untuk lebihkan power proses penghadaman, proses nak angkut nutrien ke seluruh badan, kawal suhu badan dan macam-macam lagi fungsi. Pendek kata, air liur pun boleh kering kalau kurang minum air!

Itu baru 2 sebab utama kenapa kita jangan culas minum air masak. Teringat kawan-kawan Chinese masa study dulu-dulu. Mesti tak pernah gagal bawa sebalang air setiap kali masuk kelas. Patutlah, otak ligat semacam jer.

Nak baca 877 sebab lagi baru nak rajin minum air masak???

Kalau macam ni gayanya, memang kita akan sentiasa tertinggal kat belakang.

Orang lain dah lama buat, kita masih sibuk cari 1001 macam sebab dan alasan untuk mula ambil tindakan.

@hafizmd – hafizmohd.com tinggalkan entri ni untuk kita semua berfikir….

{ 42 comments… read them below or add one }

jamian sarif March 17, 2014 at 11:10 am

dalam proses nak minum byk air kosong ni…nak mulakan mmg payah….

Reply

Zufar March 17, 2014 at 12:40 pm

air kosong mmg wajib koman2 8 gelas sehari…tapi kita 8 gelas air teh ais..camne lah rakyat malaysia tak kena kencing manis….patut lah harga gula naik..hohohoh

Reply

Anak Askar Pencen March 17, 2014 at 1:00 pm

Tiap-tiap pagi selepas bangun tidur, saya memang wajib minum air segelas. Kalau tak, tekak terasa perit.

Reply

hannyabdullah March 17, 2014 at 1:12 pm

Memang susah nak minum air kosong ni , tapi kena paksakan diri jugak.

Reply

Denaihati March 17, 2014 at 2:15 pm

Amalan sihat minum air kosong, kena biasakan, nak best lagi air zam-zam…

Reply

anif March 17, 2014 at 2:37 pm

:) Memang kena banyak minum air kosong ni.. demi kesihatan diri.

Reply

suri March 17, 2014 at 3:47 pm

cuaca panas galak minum air suam.cuaca sejuk galakkan agar badan tak terhidrat kekeringan heee

Reply

suri March 17, 2014 at 3:46 pm

minum sahaja bukan susuh nak buang mudah heee

Reply

Mohd Azrin Abu Bakar March 17, 2014 at 5:24 pm

Assalamualaikum bro Hafiz.Apa khabar?Semoga berada dalam keadaan terbaik.
Minum air masak kosong satu kemestian setiap hari .
Banyak minum air masak,banyak mengeluarkan toksin badan melalui pembuangan air.

Reply

ema March 17, 2014 at 9:32 pm

air kosong memang banyak manfaatnya…tp kalau dah nampak air manis…air kosong tak jadi nak order…hehehe

Reply

Ezad Skytech March 17, 2014 at 10:12 pm

air kosong la air yang paling sedap untuk menghilangkan dahaga…:D

Reply

Sop March 18, 2014 at 12:41 am

fuh.. tak terhabis nak baca kalau 879 sebab.. hehehe
kalau sapa xtahu lagi kepepntingan air masak xtau lah… :)

Reply

akubiomed March 18, 2014 at 12:55 am

Kita patut bangga kerana negara mempunyai air mineral yang mengandungi OSA tinggi di Taiping dapat menghalang penyerapan aluminium didalam makanan dan minum ke dalam badan.

Reply

Hairul Hissam March 18, 2014 at 4:05 am

saya pun suka minum air kosong jeee. baik utk kesihatan. Kalau ke kedai, suka order air dari buahan shj..

Reply

Juan March 18, 2014 at 5:40 am

saya setiap hari pasti sebotol air mineral besar tu habis, dah jadi habit dah

Reply

profhariz March 18, 2014 at 2:23 pm

Saya dengan air masak memang tak dapat dipisahkan :)

Reply

Hafizmd March 18, 2014 at 5:27 pm

Patut ar kurus

Reply

Myra Jay March 18, 2014 at 3:09 pm

Dulu mengelat jugak nak minum air kosong, tapi sekarang lepas memaksa diri untuk minum, hasilnya dah rajin minum sekarang..hehee

Reply

Hafizmd March 18, 2014 at 5:24 pm

Bila dah biase…mmg jadi tabiat

Reply

munir ardi March 18, 2014 at 4:51 pm

ada yang pakai terapi air untuk menyembuhkan segala macam penyakit, kena banyak minum sayapun dianjurkan oleh udstaz untuk banyak minum air

Reply

Hafizmd March 18, 2014 at 5:20 pm

Molekul air terutama air zam zam yg dibacakan ayat quran insyaAllah mmpu jd asbab menyembuh…moga bang munir sihat2 ajer

Reply

titan March 18, 2014 at 10:17 pm

ya, banyak khasiat minum air masak nih..

Reply

Hafizmd March 18, 2014 at 10:24 pm

Sila minum byk2 lpas mkn cendol

Reply

Hafizul March 19, 2014 at 11:12 am

Kalau kat rumah, memang tak susah minum air kosong..bila kat tempat kerja memang susah..walaupun dah bawak satu botol air..kadang2 isteri marah gak..bawak air sebotol tapi makan masa nak habiskan..sampai2 tru 3 hari baru habis…hahaha

Reply

Hafizmd March 19, 2014 at 1:03 pm

Hahaha…culas deme ni…hahha..senanh boh..setiap 1jam…deme minum air kosong…8 jam…sehari..konpem habis sebotol tu…hihi

Reply

reezluv March 19, 2014 at 2:22 pm

memang bagus..dan menjimatkan poket dikala kekeringan..ehehee

Reply

Farid Laham March 20, 2014 at 12:52 am

air kosong mmg bagus utk badan…banyak kelebihan die

Reply

Alynn March 23, 2014 at 9:19 am

betul tu..setuju saaaaangat dengan entry ni…saya sehari 2-3 liter sehari air kosong..hehhe…bagus utk kurus tau air masak kosong ni…

Reply

Hafiz Rahim March 25, 2014 at 2:38 pm

Ingat betul2 ada 879 tadi..hehehe..air masak memang gua beli tiap2 pagi bila masuk opis. Eh silap..bukan air masak..air mineral

Reply

Mohd Adib April 10, 2014 at 8:52 pm

Air merupakan medium yg pnting utk badan. Semamangya peratusan air dlm tubuh manusia mmg tggi.

Reply

Hafizmd April 16, 2014 at 9:44 pm

Setuju. jadi mmg penting kena minum byk air

Reply

Syuhada Baharudin April 15, 2014 at 5:23 pm

sememangnya air putih sgt penting untuk tubuh badan kita..

Reply

Hafizmd April 16, 2014 at 9:28 pm

betul tu syuhada. paling kurang, org cakap 2 liter.fuh

Reply

Kamil Salleh April 19, 2014 at 12:31 am

Memang air masak adalah yang terbaik dan paling baik untuk tubuh badan. Banyak2lah meminumnya.

Reply

bimbingan belajar May 10, 2014 at 11:04 am

terima kasih atas informasinya pak

Reply

joy June 18, 2014 at 4:18 pm

sehari sekurang kurangnya minum air masak 3 liter lagi sekrang musim panas kena minum air banyak2 :D

Reply

limie July 23, 2014 at 3:36 pm

air kosong memang baguih untuk kesihatan

Berapa jumlah air yang harus di minum tiap hari?

ada yg bagitau, Setiap 25 kg berat badan bersamaan 1 Liter air,

maka jika berat kita 50 kg, kita perlu ambil 2 liter air

(^__^)

Reply

Noriza Rahman November 7, 2014 at 9:05 am

Kalau tak cukup minum air masak ni memang rasa terhidrat ja badan

Reply

Anna November 20, 2014 at 11:45 am

Mmg betul mnm air kosong sgt bagus utk bdn kita…sjk konsisten dgn shaklee mmbntu sy utk mnm air 3 liter sehari..kesannya sgt menakjubkn..sblm ni mnm x sampai 2 ltr pun…

Reply

Farha December 20, 2017 at 9:00 am

Hahahahah menarik tajuk artikel ni. terbuntang mata tengok sampai 800 lebih disebutnya.. hehehehe.. bijak ni bijak.

Reply

Hafizmd December 20, 2017 at 11:08 pm

hehe..saje kasi lain sikit..tak perlukan beratus kebaikan utk mula amalkan minum air kosong..betul tak sis?

Reply

Jaja Zaleha March 4, 2018 at 9:00 pm

Ahahaha…terkelu jap baca 2 poin dah habis… :P

Reply

Leave a Comment

{ 3 trackbacks }