Suka Khasiat Bawang Putih Tak?

Khasiat Bawang Putih? Tahu tak apa khasiat dan kebaikan makan bawang putih? Kalau tak tahu khasiatnya, jom baca khasiat bawang!

4 khasiat bawang putih!

Saya tulis seringkas mungkin khasiat bawang putih. Moga-moga ada kebaikan untuk kita. InsyaAllah.

1. Membantu mencegah jangkitan saluran kencing (UTI) – Jangkitan disebabkan oleh kuman (bakteria). Bawang putih bersifat antimikrob. Nota: UTI (urinary tract infection) lebih tinggi risikonya berlaku kepada wanita.

khasiat bawang putih
Suka bawang putih tak? (kredit: Istock Photo)

2. Khasiat bawang putih: Cegah kanser – Dengan adanya sulfur yang boleh lawan kanser menjadikan bawang putih wajar menjadi pilihan alternatif mencegah kanser.

3. Ubat kaki gatal – Adakalanya kaki kita rasa gatal sebab aktif bersukan ataupun sebab terlalu lama pakai stoking. Boleh guna air rebusan bawang putih. Mudah jer nak buat. Ambil beberapa ulas bawang putih (jangan ketuk). Rebus. Sejukkan air rebusan. Suam-suam kuku gitu. Kemudian, rendamlah kaki anda. Bawang putih ni bersifat antifungi. Selamat mencuba!

4. Khasiat bawang putih: Cegah demam selsema – Komposisi sulfur bawang putih boleh membantu meningkatkan sistem imun badan dan melawan jangkitan kuman. Cara beramal mudah sangat. Ambil 2 ulas bawang putih. Buang kulit. Panaskan lebih kurang 25 saat. Kemudian makan. Selamat beramal!

Dah makan bawang putih. Jangan lupa gosok gigi dan minum air kosong banyak-banyak yer.

Ini adalah perkongsian ilmu kesihatan bersumberkan alam yang Allah ciptakan. Di dalam bumi ni, penuh sejuta hikmah yang Allah jadikan untuk kegunaan kita, manusia. Apa saja yang Allah kurniakan, ia hanyalah asbab sahaja.

Kesembuhan semuanya dari Allah jua. Yang penting, kita kenalah berusaha, usaha dan usaha. Jangan kita putus dengan rahmat Allah Yang Maha Penyayang!

@ hafizmd – Misi MH370 masih belum selesai. Sama-sama kita teruskan berdoa dan sentiasa dekat kepada Allah dengan perbanyakkan zikir. Subhanallah walhamdulillah walailahaillallah wallahuakbar!

50 comments

  1. katanya antara khasiat bawang putih untuk lelaki ialah memekatkan air mani.. tapi entahlah.. kalau pekat sangat karang, lain pula jadinya..

    ahaks…
    maza nyorok!

  2. Teringat dulu MJ kena makan 7biji bawang putih bakar..
    Ayarkkk terpaksa telan.. tak ingat nak rawat sakit apa..hehee

    tp skrg senang je, klau rasa perut sebu ambik telan Garlic Complex Shaklee..heheee

  3. Salam…thanks atas perkongsian…tapi cara pemakanan bawang putih yang terbaik macam mana? Yang ditulis byk kepada khasiat.

    Thanks bro

  4. salam kenalan,

    bawang putih memang terbaik. Dah besar baru tahu khasiatnya. Masa saya sakit gigi haritu, saya makan bawang putih untuk hilangkan sakit gigi. Memang terbaiklah.

    Nak kurus pun boleh ambil bawang putih. Nyah segala kolestrol jahat itu.

  5. sukeeee sangat bawang putih!saya suka bawang putih jgn dibuah kulit nya, hanya potong sikit bahagian atas, tuang minyak zaitul, lada hitam, garam.kemudian bakar!uuuu…sedapnye!

  6. saya suka makan bawang putih jeruk dengan nasi kerabu..mengandung kali ni dok mengidam nasi kerabu + bawang putih jeruk je..hehe

    Tapi untuk antibiotik semulajadi saya telan Garlic Plus Shaklee je..senang tak yah susah2 nak kunyah bawang putih segar yang rasanya boleh tahan ‘sedap’ tu..;)

  7. AA guna bawang putih utk legakan batuk2 anak comel.

    Tumbuk2 skit bawang putih, letak kt tapak kaki anak. AA ikat kain utk kekalkan bawang putih kt tapak kaki.

    Nk lebih mudah,pakaikan stoking je.

    Org putih pggl garlic socks, kot

  8. Assalamualaykum,
    Just for info,bahan aktif garlic atau allium sativum iaitu allicin masih menjadi tanda soal dalam komuniti saintis dunia disebabkan oleh kesukaran untuk menghadamnya, sehingga kini kajian yang dilakukan oleh uni california mendapati seseorang yang makan sehingga 10 biji pun masih tidak dapat dikesan keberadaan allicin.Ramai yg makan mungkin mendapat efek plasebo seperti yang saya tuliskan dlm artikel yg lalu.

  9. Saya sangat suka dengan bawang putih.
    Sebab boleh kuatkan sistem pertahanan badan. Kalau selalu demam selalu la ambik garlic kan.
    Dan sangat bagus untuk dalaman wanita.

  10. Assalamu’alaikum
    Sangat besar rupanya ya si bawang putih ini manfaatnya
    Yang saya masih ingin tau detailnya, ini cara nya diapakan ya, dimakan aja, apa dicampur dg syur sebagai rempah?
    Jazakallah 🙂

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *