Pak Din Bolognese…

“…kita bako…kita bako…”

Terkejut Pak Din Bolognese dari tidurnya.

“Bakpe pulok ayat ning hok duk musing dalang pala aku ning? Sapa pulok nok bako…” Pak Din terus bingung memikirkan ayat yang sama dalam 3 malam berturut-turut.

Pak Din Bolognese memang tak percaya pada mainan mimpi, tapi kali ni…Pak Din memang rasa tak sedap hati sungguh. Kalau ayat-ayat cintanya dengan Mek Nah Pasta yang keluar dalam mimpi, Pak Din pasti khising* sampai ke petang. Ini tidak, ayat “…kita bako, kita bako..” juga yang menghantui 3 malamnya berturut-turut.

“Dok buleh jadi ning…aku kene siasat molek…” Pak Din Bolognese mula berfikir. Tangan dan kertas sudah tersedia di tangan. Pak Din mula menulis…

Jari jemari kasar Pak Din makin laju menulis. Semua kebarangkalian sudah Pak Din catatkan termasuklah rumus formula kebarangkalian bersyarat, P( A / B)ย yang diperturunkan oleh arwah isterinya, Mek Nah Pasta.

“Kalu Mek Nah ada, senang aku nok guna rumuhย ni…lening, aku pong dok brape reti nok kira guane…rumuh ingat, tapi dok tahu pulok nok kira…sakit pala kalu lagu nie…” Pak Din kepeningan.

“Betul ke rumuh ni hok arwah guna dulu?…Pelik sangat ni..susoh sangat nok paka rumuh ni…baik aku tulih jerlah berapa jenih pokok aku ada, berapa batang blake seme…senang sket kheje…” Pak Din Bolognese senyum sambil membayangkan deretan pokok buah-buahan di kebunnya.

Pendek kata semua ada. Kalau panjang kata, memang panjanglah senarai jenis buah-buahan Pak Din. Semuanya ada. Tak kira durian, rambutan, duku, langsat, ciku, manggis, mangga, bacang…macam-macam ada…

Laici, strawberi, blueberi, epal hijau, epal merah…semua yang ini tiada dalam kebun Pak Din.

Punyalah panjang senarai buah-buahan yang ada, Pak Din ketiduran lagi….

Kali ini, mimpi “…kita bako…kita bako…” makin jelas dan makin terang…

Pak Din….

——————–

*Glosari: khising = tersengeh macam kerang busuk…

ยฎย hafizmd – ….tunggu Part 2 yer…. (inilah kelebihan ada blog, tulis cerita rekaan sendiri…hehe…)

112 comments

    1. @adele,
      jangan sampai terpiat lodah dah le adele heheh ๐Ÿ˜€
      Ps : syarat awal nak belajar bahasa ganu ngan kelantan kena makan banyak budu hehehe

        1. Hahahaha, agak tergeliat jugak lidah bEe nak menyebut & memahamkannya. Tp bEe leh terima lagi kalau org Ganu speaking bahasa mereka. Kalau Kelantan, minta maap bebanyak… Mau bEe buat muka mcm tempoyam masam. Muahahaha

          1. Ada lagi kak…lagi menarik..tak sampai 15 km dari rumah saye, ada 1 kampung tu, terus tukar loghat lain…kadang2 sayepun pening juga…huhu

  1. kejap kejap…… hahahahh ๐Ÿ˜€
    Mesti ramai yang terlopong ni kekekke..

    ps : kau tukor je Buah epal tu pada buah topoh.. lagi melopong aku rasa heheh, bakorr je hehheh

    1. ๐Ÿ˜€ rasanya ramai yg dah terlopong….

      saja nak komersialkan dialek ganu…

      psst…bukan setakat orang lain…akupun boleh pening ni…hahahhaa

        1. terima kasih bro dno…aku ingat2 lupa…sbb kat rumah aku, mmg sebut buah epa jer…buah topoh tu mmg dah nak sempadan kelate doh tuh… ๐Ÿ˜€

  2. Cerita suspen ni … rasanya Pak Din juga seorang blogger kot ? … namun aku amat tertarik dengan fomular kebarangkalian bersyarat P(A/B) … nengok sekali imbas cam fomular kimia pun ada juga tu …

    Agaknya Pak Din tu menulis guna pen ke pensel ni ? …

    1. Mmg suspen ni bro…ada suprisee utk teman2 blogger semua…

      Rumus math biasa ni…rumus kebarangkalian bersyarat…hehe

      pssst…pakai pensel kontot macam dlm citer pendekar bujang lapokkk daaa… ๐Ÿ˜€

  3. Kita bako, kita bako,

    selalu sangat dengar ayat ni di mana yer.
    Sampai dalam blog politk pun ada ayat ni. Ada kaitan dengan politik ke ayat ni.

    Apapun, bahasa ganung kita memang cantik.

    1. Ayat ni sebenarnya hasil drp ayat lakonan Usop Wilcha dlm cerita hantu kak limah balik rumah tuh…

      Mmg ada blog2 politik ambil guna…entah nak bako apa entah…huuuh!

      pssst…bahasa cantik, budaya menarik… ๐Ÿ˜€

  4. hehe memang faham semuanya kecuali part khising tu..memang tepatla bro letak transaltion kat bawah..ingatkan kissing tadi ๐Ÿ™‚

  5. kita bakoโ€ฆkita bakoโ€ฆ haha…
    agak susah juga nak baca dialog pak din tu..mau terbelit lidah denn..hehe

  6. Nasib baik saya paham penulisan cerpen ni. lagipun family sya org terengganu tp lebih kpd bercakap bhs kelantan sbb mereka duduk dah sempadan nk masuk kelantan.

    1. hehe…mmg kalau bergaul@ada famili yg dekat dgn pantai timur, insyaAllah boleh faham sikit2…

      ada sambungannya…episod 2 baru jelas dan terang…suprissseee..

    1. hehe, sikit jer pekatnye…

      “kita bako kita bako tu”….mmg loghat perak…tapi dalam mimpi Pak DIn, itulah yg datang….nak buek camno?? ๐Ÿ˜€

  7. Pingback: iPhone 5 Gadget Impian | Kontest Denaihati.com โ€” HAFIZMOHD.COM

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *