Awas Maajun Kuat Khasiat Sakit Pinggang!

- 8 July 2013. Updated 17 January 2016Kesihatan

Assalamua’laikum.

Maajun Kuat Hilangkan Sakit Pinggang? Tak ambe nafikan, ubat-ubatan tradisional orang kita banyak yang berkhasiat dan super power! Semuanya claim produk mereka tak terkalah dan super power! Terkini, ada satu maajun yang khabarnya baik untuk legakan sakit pinggang, diarahkan ditarik balik jualannya oleh Biro Pengawalan Farmaseutikal Kebangsaan (BPFK).

Maajun ubat sakit pinggang beracun?

BPFK. Ambe pernah sekali berurusan dengan pihak BPFK dan dapat ambe simpulkan untuk mereka luluskan dan keluarkan sijil kelulusan sesuatu produk memang ketat. Banyak dokumen yang perlu disediakan bermula dari peringkat penyediaan sehinggalah penjualan. Jadi, ambe yakin sangat dengan kredibiliti yang ada pada pihak Biro Pengawalan Farmaseutikal Kebangsaan (BPFK) dalam menjaga kepentingan dan keselamatan pengguna.

Maajun ubat sakit pinggang yang diuji oleh BPFK didapati ada kandungan deksametason. Deksametason ni  sejenis kortikosteroid berfungsi sebagai antiradang, rawatan alergi, artritis, mencegah muntah, masalah pernafasan dan lain-lain masalah kesihatan. Pendek cerita, ambe kira ia adalah salah satu ubatan kawalan yang memerlukan preskripsi oleh doktor bertauliah (Berita asal: KPDNKK)

Jika kita pakat guna jugak ubat maajun ni, mungkin ianya bakal memberi kesan yang besar kepada otot kita, tulang kita makin rapuh, kadar gula dalam darah meningkat, tekanan darah tinggi dan juga masalah mata glaukoma. Itu sebabnya, BPFK sangat teliti dalam hal-hal begini.

Tanda-tanda/kesan alahan kepada bahan deksametason (maajun sakit pinggang)

Jika ada salah satu tanda alahan/alergi di bawah, eloklah cepat-cepat ke klinik berhampiran. Jangan dibiar melarat yer. Antara tanda-tandanya ialah (sumber: Drug Information Online);

  • Ada masalah penglihatan – kabur
  • Ada bengkak, kenaikan berat badan yang mendadak & sesak nafas
  • Batuk berdarah atau najis berdarah
  • Pancreatitis (sakit di bahagian perut hingga terasa sampai ke belakang, loya dan muntah serta kadar denyutan jantung yang laju)
  • Tekanan darah tinggi yang amat berbahaya (sakit kepala, pandangan jadi kabur, sakit dada)
  • Ada masalah tidur dan mood yang tak menentu
  • Kadar berpeluh yang meningkat secara tiba-tiba

Ini antara tanda-tanda/kesan allergik yang mungkin dirasai bila tersalah makan ubat yang mengandungi bahan deksametason. Usaha untuk berubat itu memang perlu, tapi awas dalam memilih ubat-ubatan kerana buah pinggang kita ada batasnya dalam menapis segala macam bahan yang masuk ke dalam badan.

Alternatif untuk ubat sakit pinggang?

  • Angkat barang biarlah kena posisinya dan kena dengan kudrat kita.
  • Amalkan makan madu.
  • Amalkan makan habbatussauda (kapsul/cecair – insyaAllah berkesan).

Jika nak buat aduan tentang mana-mana ubat yang dikhuatiri berbahaya,gunakan saluran berikut;

  1. BPFK di talian 03-7841 3200
  2. E-mel kepada phmarmacy1@moh.gov.my

@hafizmd – Ubat Maajun Sakit Pinggang. Sedar sebelum terlambat

{ 22 comments… read them below or add one }

waiman takwa July 8, 2013 at 12:15 pm

Betul tu. Memang benar ubat-ubat sebegini kadangkala mujarab atau amat mujarab tapi kesan sampingan pun ada. Adakah semua ubat yang mujarab mempunyai kesan? Saya pun musykil tu yang saya tanya tu hehe :)..

Reply

papa mifz July 8, 2013 at 1:54 pm

daripada nak jadi kuat terus jadi lemah kan…huhu

Reply

blackrosehunter July 8, 2013 at 2:52 pm

memang perlu peka dengan ubat-ubat yang berlambak-lambak sekarang ni..semua claim boleh sembuhkan pelbagai penyakit..hari tu dengar bpfk batalkan ubat jamu montalin..di indonesia dah lama haramkan..

Reply

Hafizul July 8, 2013 at 4:10 pm

Emm ubat mcm ni yang saya tak suka nih..dah tahu banyak keburukan kenapa lah orang tu jual juga kan?jadi mangsa kita..emm tu lah sebabnya saya tak layan mana ubat2 yang dijual..kecuali ubat doktor..bukan apa..saya malas nak selidik apa kandungan ubat tu..kalau ubat doktor bagi, dah dijamin..kan bro?

Reply

encikarman July 8, 2013 at 5:45 pm

haha… jgn percaya kat maajun2 nih oooii.. ciptaan manusia mesti ada yg tak sempurna.

Reply

Bidadari July 8, 2013 at 7:21 pm

Sekarang ni banyak betul ubat untuk sakit pinggang. Saya tak jarang makan ubat macam. Saya lebih suka asli je, contoh macam kesihatan buah pinggang saya amalkan minum barli..

Reply

titan July 8, 2013 at 10:18 pm

tak pernah makan maajun. baik makan cendol. lagi sedap. manis lemak berkrimmmm..

Reply

Kulanz Salleh July 8, 2013 at 10:19 pm

Nampaknya memang kena hati-hati dalam hal pengambilan ubat. walaupun ada sesetengah ubat sangat mujarab untuk jangka masa pendek, tapi kadang memberikan kesan buruk jangka panjang..

Reply

akubiomed July 8, 2013 at 11:40 pm

Perlu berhati-hati dimasa hadapan.

Reply

onlajer July 8, 2013 at 11:55 pm

o berhati hati dengan ubat yang berkait dengan buah pingang , salah makan ubat boleh merana badan dan juga kewangan.

Reply

TehR July 9, 2013 at 1:39 am

tak pernah aku makan makjun
harap tak perlu makan la dan tak sakit pinggang
insyaallah

Reply

hafizmd July 11, 2013 at 8:54 am

Ameen. Moga sihat2 sokmo deh

Reply

kakiblog July 9, 2013 at 5:16 am

pernah dengar ubat maajun tetapi tak pernah makan..

Reply

hafizmd July 11, 2013 at 8:54 am

tak yah makan pun takpe =)

Reply

Hairul Hissam July 9, 2013 at 11:06 pm

dulu selalu tgk arwah ayah beli…
teringin jugak nak rasa.

Reply

hafizmd July 11, 2013 at 8:50 am

Org2 tua mmg suka pada maajun2 ni..

Secara asasnya, jika betul cara penyediaan, rasanya takkan ada masalah2 camni timbul

Reply

hafiz July 10, 2013 at 7:16 am

nak cuba amalkan habatus sauda pulaklah..

Reply

suri July 10, 2013 at 11:22 am

produk delima ok juga untuk kesuburan dan hubungan intim suami dan isteri ngheee,,, lalala…

cabut!

Reply

hafizmd July 11, 2013 at 8:44 am

@suri, saje jer tuuuuu

Reply

hafizmd July 11, 2013 at 8:49 am

Elok sangatlah bro…murah dan berkhasiat

Reply

suri July 10, 2013 at 11:20 am

uh bahaya sungguh, baik bersenam dengan cara betul dan jumpa doktor itulak lebih bagus dan selamat

Reply

hafizmd July 11, 2013 at 8:44 am

Betul tu suri..byk ubat yg boleh bri kesan sampingan yg bahaya

Reply

Leave a Comment

{ 1 trackback }