15 Fakta Menarik Tentang Nyamuk

- 4 February 2010. Updated 5 April 2013Kesihatan

Tampar nyamuk nie

Bunyi nyamuk ‘nyyeeeng,..nyeng..nyengg’ menyebabkan tidur kita sering terganggu. Tidak kiralah apa spesis nyamuk samada nyamuk aedes, nyamuk terjun tiruk, nyamuk tonggeng, semuanya mempunyai bunyi yang senada dan menyakitkan telinga. Sudah segala bagai jenis ubat nyamuk sudah kita beli dan praktikkan, namun nyamuk si kecil tetap juga mengganggu tidur kita. Kalau ianya berlarutan, mungkin kelambu boleh menyelesaikan masalah ini. Ada lagi ke antara kita yang tidur berkelambu?

Biasanya, untuk menyelesaikan sesuatu masalah, kita perlu tahu apa akar masalahnya. Saya terfikir, perkongsian  15 fakta menarik tentang nyamuk mungkin mampu memberi kita idea bagaimana menyelesaikan masalah nyamuk. Mari kita sama-sama telusuri misteri disebalik seekor nyamuk.

  1. Nyamuk sudahpun wujud sejak 100 juta tahun lalu (dah lama dah..)
  2. Kira-kira 3,000 spesis nyamuk dikenalpasti dan mempunyai kebolehan untuk menyesuaikan diri dengan persekitan dengan cepat. Diketahui hidup banyak di kawasan tropika dan juga Artik.
  3. Dari telur ke nyamuk dewasa yang macho hanya mengambil masa 4 hingga 7 hari. Ianya bergantung kepada suhu. (Patutlah banyak sangat nyamuk, cepat betul proses perkembangannya!)
  4. Nyamuk betina boleh hidup sehingga 100 hari, tapi nyamuk jantan hanyalah 10 hingga 20 hari saja. Nyamuk betina bertelur sebanyak 100 hingga 300 biji pada satu-satu masa dan sebanyak 1,000 hingga 3,000 biji sepanjang hayatnya. (Kesian nyamuk jantan, agaknya lepas saja habis ‘tugas’, terus mati..)
  5. Kibasan sayap nyamuk ialah 300 hingga 600 kali sesaat (itu yang datangnya bunyi “nyyyennng” tu..sebab laju sangat sayap dia).
  6. Nyamuk jantan mampu mengesan kahadiran nyamuk betina yang seksi dengan hanya bunyi kibasan sayapnya (memang senjata rahsia ni).
  7. Nyamuk juga boleh kenal nyamuk spesis lain dengan hanya berdasarkan bentuk tompok di sayap (ada tompok rupanya).
  8. Apa makanan nyamuk? Nyamuk makan pelbagai cairan (termasuk darah), dan mineral dari buah-buahan, tumbuhan serta dari sampah sarap dan air bertakung (patutlah banyak nyamuk aedes, dah memang makanannya air bertakung).
  9. Nyamuk mampu terbang sejauh 1.5 kilometer dari habitatnya tapi ada spesis yang mampu terbang sejauh 30 kilometer (jauh perjalanan, ramai ‘pelanggan’).
  10. Bagaimana nyamuk mencari mangsa? Nyamuk mempunyai penglihatan infrared iaitu kebolehan mengesan haba dan juga melalui hembusan gas karbon dioksida. Kita membebaskan haba dan melepaskan karbon dioksida bila bernafas. Senanglah nyamuk ‘target’ kita (kalau pakai selimut tebal, mungkinkah pelepasan haba dapat dikurangkan? Lalu nyamuk tak nampak kita?)
  11. Spesis nyamuk yang paling ganas agresif ialah nyamuk yang hidup di kawasan Artik di Kanada. Satu kajian di mana para pengkaji sengaja mendedahkan kaki, tangan dan badan mereka untuk santapan nyamuk. Keputusannya, 9,000 gigitan dalam masa seminit. Kalau dibiarkan, darah kita akan kering dalam masa 2 jam (pergh..ganas betul tu!)
  12. Nyamuk betina saja yang suka menggigit kita. Darah sumber protein untuk mereka hasilkan telur. Nyamuk jantan hanya menghisap cairan tumbuh-tumbuhan (macam baik jer nyamuk jantan nie..)
  13. Nyamuk memang terkenal menyebabkan penyakit demam malaria, denggi, JE dan sebagainya. Nyamuk juga membawa penyakit kepada haiwan seperti penyakit kecacingan pada lembu dan kuda.
  14. Dilabel sebagai ‘makhluk pembunuh’ sebab penyakit demam malaria sudahpun hampir membunuh setengan dari populasi manusia sejak zaman paleolitik (zaman batu daa..).
  15. Asal usul nyamuk aedes adalah dari Timur Asia. Mereka sampai ke sana melalui tayar-tayar buruk yang diimport (hati-hati dengan tayar buruk)

Pernahkah kita berfikir, apa gunanya Allah mencipta nyamuk, lebah dan sebagainya? Ironinya, semua ciptaanNYA pasti ada peranan tersendiri dan tidak sia-sia. Antaranya ialah:

  1. Usia nyamuk pendek saja, tugasnya membawa penyakit sebagai memberi peringatan kepada kita. Sesakali sakit, membuatkan kita lebih taat pada Allah. Jika tidak, kita berasa sentiasa megah atas nikmat kesihatan dan mengabaikan tanggungjawab sebagai hambaNYA.
  2. Kita sepatutnya berterima kasih kepada nyamuk sebab memberi peluang untuk kita merasai sakit. Bukankah sakit itu sebahagian dari peluang menghapuskan dosa-dosa kecil kita? Subhanallah.
  3. Nyamuk sebagai penanda aras tahap kebersihan. Jika persekitaran kotor, nyamuk akan tunjuk kesannya. Tidakkah kita berfikir?
  4. Kebolehan nyamuk menyesuaikan diri dengan cepat dengan persekitaran perlu kita contohi. Kalau kita ingin ‘survive’ dan berjaya, pandai-pandailah kita menyesuaikan diri dengan suasana zaman sekarang (tapi agama tetap sebagai asas pegangan kita)

® hafizmd – rupa-rupanya nyamuk pun ada tugas yang spesifik pada pencipta. Kita?

887 total views, 6 views today

{ 14 comments… read them below or add one }

fiezaradzi February 4, 2010 at 1:11 pm

teringat lagu nasyid budak2 tu, pe tah kumpulannya.. kami tentera nyamuk.. nyamuk.. nyamuk…nyamuk..
.-= fiezaradzi´s last blog ..Semuanya Kerana Cinta =-.

Reply

hafizmd February 5, 2010 at 10:44 am

Lagu tentera nyamuk dengan raja namrud tuh ek..ade pengajaran di sebalik citer tu..
.-= hafizmd´s last blog ..15 Fakta Menarik Tentang Nyamuk =-.

Reply

denaihati February 5, 2010 at 10:40 am

Informasi yang sangat berguna.Begitulah besarnya kejadian ALLAH yg manusia selalu terlepas pandang kerana asyik memikirkan masalah sendiri.
.-= denaihati´s last blog ..Tak sangka ramai yang memilih HIDUP BERANI UNTUK GAGAL =-.

Reply

hafizmd February 5, 2010 at 10:46 am

Kebiasaan kita terlepas pandang itula yang selalu sebabkan kita terpesong..moge kita sentiasa berfikir kebesaranNYA..
.-= hafizmd´s last blog ..15 Fakta Menarik Tentang Nyamuk =-.

Reply

Ayah Aiman February 5, 2010 at 12:18 pm

dek nyamuk aedes aku terpaksa tinggal di hospital 2 kali & kerugian beribu2 ringgit..

p/s: salam kenalan dr JB..

Reply

hafizmd February 5, 2010 at 3:46 pm

Adeh..bile tu masuk hospital? so, lepas trajedi tuh, de ape2 tindakan drastik yg diambil ker? harap boleh kongsi kalau ade..

p/s – salam kenalan juge dari selangor
.-= hafizmd´s last blog ..15 Fakta Menarik Tentang Nyamuk =-.

Reply

Ayah Aiman February 6, 2010 at 12:15 am

tahun 1999 & 2000. kena masuk air berbotol2..duduk hospital 4-5 hari..nasib baik tak kena denggi berdarah..

tindakan drastik tuh takder lah..cuma tiap2 petang sembur satu rumah dgn aerosol nyamuk..lepas kena tuh fobia kejap dgn nyamuk..
.-= Ayah Aiman´s last blog ..Sehari Di Pusat Jagaan Warga Emas.. =-.

Reply

Faridrashidi.Com February 5, 2010 at 2:29 pm

Saya juga ada menulis tentang lalat. Dan punya sedikit persamaan. Terima kasih atas info.

Reply

hafizmd February 5, 2010 at 3:56 pm

Kita selalu salah sangka pada serangga. Lupe pada nasihat Nabi utk berbaik sangka. Terima kasih juge utk perkongsian pasal lalat tuh. Baru saje bace tadi..
.-= hafizmd´s last blog ..15 Fakta Menarik Tentang Nyamuk =-.

Reply

ariff February 5, 2010 at 5:09 pm

Kat Moscow ni tak banyak sangat nyamuk.
Mungkin sebab sejuk sangat
.-= ariff´s last blog ..Kehidupan di Celah Bandar Moscow (Siri 4) – Main Snowboard Sampai Tak Ingat Dunia =-.

Reply

hafizmd February 5, 2010 at 5:27 pm

Nyamuk semua tido kot..maklumla sejuk..hikss
.-= hafizmd´s last blog ..15 Fakta Menarik Tentang Nyamuk =-.

Reply

Abdul Latif May 27, 2010 at 2:13 am

Nyamuk walaupun menyakitkan kita, tapi kejadiannya mesti ada hikmah tertentu. hikmahnya pertama janganlah sombong sangat sampai nyamuk serang pun tak boleh elak. Kedua mungkin rezeki binatang atau serangga lain adalah nyamuk maka perlu ada nyamuk untuk sumber rezeki binatang lainnya. Ketiga siapa boleh cipta nyamuk yang sayapnya boleh berkibas 600 kali sesaat, belum ada lagi itu bukti kuasa Tuhan. sapa boleh lawan.

Reply

hafizmd May 27, 2010 at 1:07 pm

100% setuju. Memang setiap kejadian yg DIA ciptakan tidak sia-sia. Pasti ade hikma disebalik penciptaan. Kita hanya perlu renung dan berfikir. Terima kasih en abdul latif kerna sudi berkongsi pendapat dan komen.

Reply

cane furniture May 27, 2010 at 12:42 pm

oooooo… skarang da xpakai la yer?? hrmmm.. nape aku nampak cam ada 1 di bilik ko tu.. wakkakakakak :P

Reply

Leave a Comment

CommentLuv badge

{ 4 trackbacks }