Berjaya Juga Buat Putu Homemade Gebu!

- 11 July 2013. Updated 3 October 2013Bicara santai

Assalamua’laikum.

Putu homemade gebu lagi sedap mengancam! Serius, tak pernah terfikir untuk buat putu homemade ni di rumah. Biasanya, ambe beli jer kat pasar. Senang. Bayar RM2 dapat 5 putu bambu. Apa jua jenis putu samada putu bambu atau putu piring memang dah jadi feveret ambe sejak kecik lagi. Ambe ingat lagi, selalu jugaklah beli putu piring yang warna kuning-kuning tu kat pasar malam Simpang 4, Chendering. Betul ke ni ambe dapat buat putu homemade yang gebu, sodap lagi mengancam?

Rahsia putu homemade/bambu/piring gebu & sedap

Petang semalam, ambe dengan semangatnya beli semua bahan untuk buat putu homemade ni. Senang sangat bahan-bahannya pun akak-akak, makcik-makciknya. Antaranya tepung ubi, tepung jagung dan tepung beras. Ini bahan utama. Ada yang guna puluh-puluh gram jer. Ada lagi beberapa bahan yang sangat mudah nak dibeli dan murah. Senang cerita, beli semua bahan ni semalam, tak habis pun RM10. Iya, tak habis sepuluh ringgit.

Dipendekkan cerita, ambe dan isteri ikut sajalah video langkah demi langkah cara nak buat putu homemade oleh Saudara Hairul tu. Mula dengan proses timbang bahan-bahan tu lebih kurang, ayak tepung tu lebih kurang, tambah gula sikit, garam sikit, kunyit sikit, gedebak-gedebuk tambah satu dua bahan lagi, terus kukus. Oleh sebab ambe ni takde bekas acuan lain, ambe gunakan saja bekas plastik kecil. Itu aje yang ada malam tadi. Hentam sajalah, janji dapat makan putu homemade warna kuning yang gebu!

Inilah hasilnya…tadaaaaa….

putu homemade gebu sedap

buku panduan resepi cara buat putu bambu putu piring

Serius, baunya sama dengan apa yang pernah ambe ‘gilai’ 25 tahun dulu kat pasar malam Simpang 4, Chendering. Rasa? Memang puas hati. Maklumlah, ambe dan isteri baru pertama kali membuatnya. Gebu tu takyah cakaplah, memang gebu habis. Tak sia-sia ambe dan isteri gigih mengayak tepung semalam dengan pengayak yang lubangnya halus. Patut guna pengayak yang sederhana besar lubangnya. Tak pasal-pasal, dah naik muscle….hahahaha

Kalau korang tengah berkira-kira nak cari resepi yang memang ambe jamin 100% boleh menjadi punya, belilah ebuku Saudara Hairul ni. Bukan nak bodek dia, tapi memang memang boleh menjadi dan sedap putunya. Sebab dia dah tulis resepi tu siap dengan timbangannya sekali. Ada video lagi untuk mudah kita ikut step by step. Tak rugi, sebab ada 10 lagi resepi putu yang di luar imaginasi korang!

Ambe dah buat dan menjadi. Anda bila lagi? Cepat-cepat beli ebuku ni. Serius, tak rugi untuk melabur membelinya. Pasti korang senyum puas hati bila dah dapat siapkan putu homemade, putu bambu, putu piring, putu coklat dengan selambanya nanti!

BELI PANDUAN RESEPI PUTU BAMBU, PUTU PIRING, PUTU HOMEMADE LANGKAH DEMI LANGKAH DENGAN BANTUAN VIDEO. DIJAMIN PUAS HATI 100%

@hafizmd – Putu homemade sedap lagi gebu. Petang ni, buat putu coklat homemade pulak! hehehe….

{ 56 comments… read them below or add one }

onlajer July 11, 2013 at 4:31 pm

wah macam ini dah boleh lah agih – agihkan dekat jiran tetanga sempena puasa nih

Reply

hafizmd July 11, 2013 at 8:57 pm

Alhamdulillah…dapat berkongsi ngn jiran sebelah tadi

Reply

suri July 11, 2013 at 4:42 pm

nak perot saya lapar…heeeee bolh buka pose nnti

Reply

hafizmd July 11, 2013 at 8:55 pm

sila sabar yer =)

Reply

suri July 12, 2013 at 9:39 am

haa…lalala…aik kalau ada hawa tak pose ader jeles ker haaa… :P menu wajib utk berbuka ar pas ni..

Reply

eiela July 11, 2013 at 4:48 pm

hmm bestnya dpt buat homemade putu piring. tak pernah buat lg putu piring, putu mayam pernah la

Reply

hafizmd July 11, 2013 at 8:54 pm

wah…putu mayam pun feveret gak tuh

Reply

hafizrahim July 11, 2013 at 4:55 pm

Wa..pandai bro buat..ni kalau makan secara berjemaah best ni..hehe

Reply

hafizmd July 11, 2013 at 8:54 pm

Buat tgk video..mmg jadi..hehe

Mmg best….hehehee

Reply

Hairul Hissam July 11, 2013 at 5:09 pm

patutlah halus giler, pakai pengayak tepung yg halus tu.
confirm halus dan gebu giler, he.he.he…..
tahniah bro kerana berjaya buat putu homemade…

Reply

hafizmd July 12, 2013 at 9:05 am

hahahahaha…jenuh gaklah mengayak sbb halus betul lubangnya…itu yg ada, lain kali beli yg besar sikit…hehehe

terima kasih sifu =)

Reply

titan July 11, 2013 at 5:45 pm

wahh..belanja gua. belanja gua..

Reply

hafizmd July 11, 2013 at 8:54 pm

Lu dtg sini…hehe

Reply

suri July 12, 2013 at 9:40 am

itu cendol tolak tepi ngheee…best ni kalau mencuba makan banyak2 untung tarak rugi boleh bikin perniagaan lagi.tahniah bro

Reply

Azie July 11, 2013 at 5:51 pm

Jarang dapat makan putu ni, nampak selera sangat. Erm selalu makan putu piring je, yang ni tak pernah rasa lagi.

Reply

hafizmd July 11, 2013 at 8:54 pm

Yg ni mungkin hampir sama ngn putu piring…cuma bentuk jer kot yg ambe dah ubah…hehe

Reply

encikarman July 11, 2013 at 6:01 pm

eh eh eh.. terkurus pose aku hari nih

Reply

hafizmd July 11, 2013 at 8:52 pm

hohoo..maafkan ambe encik karman

Reply

Hairul Hissam July 11, 2013 at 6:21 pm

saya singgah lagi.. sebab tak puas tgk tadi..
mmg halus giler la bro buat.. kalah yg ajar.. he.he.he

Reply

hafizmd July 11, 2013 at 8:52 pm

terima kasih sifu =)

Reply

kucinghitam July 11, 2013 at 6:24 pm

tudia gebus sungguh putu dia hahahaha

Reply

hafizmd July 11, 2013 at 8:52 pm

Mmg gebu gebus =)

Reply

papa mifz July 11, 2013 at 6:36 pm

oh pasti lagi sedap kalau buat sendiri kan…

den pun suka makan putung piring juagk…:)

Reply

hafizmd July 11, 2013 at 8:51 pm

mmg puas hati dan boleh taruk gula melaka tu byk mana yg kita suke…hehe

eh, sekapal kita ni

Reply

ohcikgu July 11, 2013 at 6:45 pm

leh belajar dan jual kat sekolah ni. hehe..

Reply

hafizmd July 11, 2013 at 8:51 pm

hehehe…biar ambe jer yg supply…hihihi

Reply

AUC July 11, 2013 at 7:00 pm

bro nak tempah wat berbuka esok boleh?

Reply

hafizmd July 11, 2013 at 8:50 pm

hohoho…belum buka utk tempahan lagi ni =)

Reply

hafiz July 11, 2013 at 7:15 pm

sedap tu…aku pun suka makan ni..

Reply

hafizmd July 11, 2013 at 8:49 pm

Mmg sedap dan puas hati bro

Reply

munir ardi July 11, 2013 at 8:09 pm

Enak sekali nampaknya cocok untuk juadah Berbuka puasa, Selamat Berpuasa Bro Hafiz

Reply

hafizmd July 11, 2013 at 8:49 pm

Mmg enak bang munir…

Selamt berpuasa dan berRamadan buat bang munir sekeluarga

Reply

boni ultra kacak July 11, 2013 at 8:11 pm

fullamakkk.. nak kena try juga ni.hehehe

Reply

hafizmd July 11, 2013 at 8:49 pm

mmg kena…hehe

Reply

akubiomed July 11, 2013 at 10:25 pm

Fuh gebunya putu bambu piring. Berbaloi-baloi buat hasilkan sendiri.

Reply

Denaihati July 11, 2013 at 10:30 pm

buat dua ketul macam tak cukup je…heee

Reply

Joe July 12, 2013 at 12:10 am

Aku nak sikit… Hehe

Reply

Ismail N July 12, 2013 at 5:25 am

Boleh bukak gerai kat Bazar Ramadhan ni… :D

Reply

ajumohit July 12, 2013 at 1:46 pm

wow hebat tu boleh buat sendiri, kalau tahu resepi dan caranya memang mudah kan, pesan kat fieza hantar sikit rumah saya hehehe

Reply

Khairul Zamri July 12, 2013 at 4:09 pm

ini testimoni diri sendiri ni huhu

Reply

BUNDA July 13, 2013 at 4:10 am

Bunda pun tak pernah buat…

Reply

azman July 13, 2013 at 9:36 pm

memang favv saya sejak kecil,bambu dan piring memang sedap woo…

Reply

daddydee July 14, 2013 at 12:02 am

Putu paling besar pernah saya tengok. hehehe

Kena buat juga la nanti baru puas hati dapat buat sendiri..

Reply

hafizmd July 14, 2013 at 6:49 am

hehe…guna bekas plastik kecil2 tu..mmg besar..mkan satu dah kenyang…

Reply

blog amir July 14, 2013 at 10:18 pm

Rasa dia lebih kurang sama ke dengan yang dijual dikedai?

Reply

hafizmd July 15, 2013 at 1:39 pm

Nak kata sama sangat, taklah…tp hampir sama sedapnya…

*puji diri sendiri plak…hahaha

Reply

adarain July 14, 2013 at 11:31 pm

lepas nie dah boleh berniaga putu bambu la plak..

Reply

hafizmd July 15, 2013 at 1:36 pm

hohoho…belum lagi bro..

Reply

Hafizul July 15, 2013 at 1:01 pm

Perghhh tak sangka..ada bakat terpendam juga yer..hehe..memang ouas hati makan masakan sendiri..tahnaih sebab berjaya untuk kali pertama..hehe

Reply

hafizmd July 15, 2013 at 1:19 pm

Bakat tak berapa nak terpendam bro..haha
Isteri tolong, lehla…kalau tak…haru gak jadinye..hehe

Reply

Kulanz Salleh July 15, 2013 at 10:44 pm

Ini rupanya yang dinamakan putu..
Putu di Sabah lain sikit.. memang buat terus dari ubi kayu..

Reply

hafizmd July 16, 2013 at 6:46 am

oooo…gitu plak…nak kena cuba gak ni..tp bila nak ke sabah lagi….ermmm

Reply

Datin Tyka July 25, 2013 at 9:02 am

perghhh.. feveret DT ni.. tapi beli je la. hehehe

Reply

abdfatah March 29, 2015 at 2:33 pm

kemah molek deme…

Reply

Azzahairi April 15, 2015 at 4:57 pm

Putu memang sedap lagi-lagi kalau lembut. Bisnes putu memang tak jadi masalah kalau cukup ilmu di dada.

Reply

Portal Jurnalis December 2, 2017 at 3:46 pm

putu, makanan dari kelapa, memang sedapp…

Reply

Leave a Comment

{ 4 trackbacks }