5 Tempat Wajib Bebas Bahaya Asap Rokok!

Assalamua’laikum.

bahaya asap rokok & kempen berhenti merokok Kempen berhenti merokok dan bahaya asap rokok. Semua sedia maklum tentang bahaya asap rokok kepada diri sendiri dan orang sekeliling. Kempen berhenti merokok bagai nak rak dalam media malah tertampang jelas di kotak rokok! Namun, sejauh mana keberhasilannya? Ambe semakin hari semakin rimas dengan perokok yang secara sengaja menjebakkan kita sama yang bukak perokok ke lembah kebinasaan. Buka mata kita luas-luas, apakah kita “rela” bahaya asap rokok yang berkepul-kepul menari tarian gangnam style masuk ke dalam rongga hidung dan paru-paru kita?

Sebelum itu, ambe ucapkan tahniah kepada 2 golongan perokok ini;

  1. Perokok yang sudah berjaya berhenti merokok. Anda berjaya menyelamatkan diri sendiri dan orang sekeliling daripada bahaya asap rokok.
  2. Perokok yang bijak memilih lokasi merokok. Anda berjaya menyelamatkan orang sekeliling anda daripada bahaya asap rokok.

Apa bahaya asap rokok kepada kita yang bukan perokok?

Ambe titip kembali salah satu catatan ambe dalam entri setahun yang lalu.

“Kanak-kanak yang terdedah kepada asap rokok pasif lebih mudah terkena gangguan pernafasan, jangkitan telinga, selesema, penyakit jantung atau mati pada usia kurang setahun!.” Entri penuh di entri ini –> “Bapa Penyerang Berani Mati”

Betul ke fakta ni? Betul atau tak, takkan seorang perokok sanggup buat pra-eksperimen ke atas anak isteri masing-masing? Sanggup? Kebetulan atau tak, seorang rakan ambe yang bapanya baru saja selesai menjalani pembedahan jantung terpaksa dimasukkan kembali ke wad atas sebab disyaki ada masalah paru-paru pula. Apa kata doktor? Disyaki kerana terdedah kepada asap rokok! Siapa cakap asap rokok tak bahaya kepada bukan perokok?

5 Tempat Wajib Bebas Bahaya Asap Rokok!

Ambe mewakili bukan perokok sangatlah berharap agar perokok tegar yang memang ketagih sangat nak menjamu selera rokok mereka untuk berfikir banyak kali sebelum merokok di 5 tempat ini. Kalau kita mahu dihormati, silalah belajar untuk menghormati hak orang lain juga.

  1. Kedai makan. Inilah tempat paling syok yang ambe tengok mereka ni merokok. Sebelum makan, dua batang. Selepas makan, 2 batang rokok lagi tanpa langsung ada rasa hormat dan simpati pada kami yang bukan perokok. Apakah anda rasa anda hidup diplanet Marijuana?
  2. Taman permainan. Jangan terkejut! Memang ada perokok yang langsung tak ambil pusing dengan kehadiran kanak-kanak yang ramai di sini. Buat muka tak bersalah langsung.
  3. Dalam kenderaan. Iye, tahulah kenderaan tu kenderaan anda, tapi janganlah menyusahkan pengguna jalanraya lain. Terlampu rileks (bawak kereta perlahan). Ada jugak yang masuk simpang secara tiba-tiba tanpa memberi signal! Tak cukup tangan kot nak kuis signal tu!
  4. Di pasar. Ada juga perokok yang memang langsung hilang daya berfikir. Boleh pulak hisap rokok kat pasar. Sudahlah bersesak-sesak, dia boleh buat lagak selamba tak bertempat hisap rokok. Tak tahu ke bahaya asap rokok ni weh! Pernah sekali ambe tegur dan siap hembus kuat-kuat kat puntung rokok mamat tu!
  5.  Di tempat ibadah. Walaupun ada sesetengah masjid dan surau tayangkan banner “Dilarang Merokok di Kawasan Masjid”, ada dia kisah? Takde maknanya! Lebih sedih bila ustaz-ustaz juga turut sama memeriahkan majlis asap-berasap ni!

Bukan gunung intan permata yang kami pinta, tapi hanya jauhkan asap rokok dari kami saja. Kami sedar yang anda beli rokok tu guna duit sendiri, takpun duit mak ayah anda. Masalahnya nanti, bila kami sakit tekak sebab asap rokok yang bahaya tu, kami kena guna duit kami sendiri!

Tak perlu ambe cerita apa kandungan utama rokok, semua tahu ia dipenuhi “kebaikan” tanpa batasan yang mampu memberi sejuta “keseronokan” dan “kegembiraan” kepada mereka yang mencintainya.  Maafkan ambe jika entri ini sedang dan bakal mengguris hati dan jiwa perokok. Ambe sekadar meluahkan rasa dan memberi nasihat serta idea. Moga-moga ada “ayat-ayat cinta” mampu menarik hadiyah untuk perokok memasang niat berhenti merokok nanti. Ameen.

@hafizmd – 5 Tempat Wajib Bebas Bahaya Asap Rokok! Hiduplah tanpa membahayakan kesihatan diri dan orang lain!

Published by Hafizmd

Artikel ditulis berdasarkan pengalaman peribadi dan juga melalui pembacaan. Sebarang kehilangan, kerosakan dan komen pembaca adalah tanggungjawab anda. Dapatkan bantuan pakar berkaitan jika memerlukan khidmat nasihat yang tepat. Jika entri ini bermanfaat, mohon 'Like, Tweet & G+' kepada rakan anda. Terima kasih dan selamat membaca.