Petua Mudah Hamil Edisi Khas untuk Suami!

- 4 April 2014Kesihatan

Petua mudah hamil untuk isteri..Ingin hamil anak pertama perlukan kesihatan suami isteri yang baik. Baca petua mudah hamil jom!

doa mudah hamil nabi zakaria Iyolah bang. Hamil mahupun mengandung ni kan urusan usahasama. Takkan nak biarkan isteri ajer yang bersungguh-sungguh makan itu ini, urut sana sini tapi suami tak buat apa-apa usaha. Mana aci. Betul tak? Suami isteri, dua-dua kena usaha disamping sentiasalah berdoa pada yang Maha Pemberi Rezeki.

Petua mudah hamil edisi untuk Suami!

Edisi khas ni bakal menampilkan 4 petua mudah hamil untuk suami amalkan dalam usaha meningkatkan kualiti dan keaktifan sperma korang. Jadi, takde alasan dah suami tak nak buat. Ala, nak anak kenalah usaha. Tak usaha, mana nak dapatkan?

Usah sembang panjang sangat, suami semua dah tak nyabor nak beramal yer? Sabor….jangan gelojoh sangat! hahaha….

1. Makan makanan yang kaya vitamin C. Sayur dan buah. Makan buah dulu sebelum korang hadap nasi. Nasi jangan lupa ambil sayur-sayuran hijau sekali. Kalau korang seorang perokok, keperluan antioksida (vitamin C) lagi tinggi. Ada yang cakap, “eh..aku dah 20 tahun hisap rokok…elok jer subur.” Ok fine… Bersyukurlah kepadaNYA.

2. Makan zat besi banyak-banyak. Contohnya seafood, telur kuning, daging dan lain-lain sumber. Barulah kuat macam besi! hohoho…

3. Tambah sumber vitamin D dan kalsium dalam menu korang. Contohnya sayur hijau brokoli. Brokoli tinggi sumber kalsiumnya selain susu.

4. Makan makanan tinggi sumber protein untuk tingkatkan penghasilan hormon, baiki sel tisu rosak, penambahan sel darah merah. 3 benda ni penting woo! Udang dan soya antara sumber protein yang bagus untuk seorang suami. Kalau suka susu soya, boleh cuba susu soya hitam Yeo’s!

Sekian dulu 4 petua mudah hamil edisi khas untuk suami. Lepas ni, bolehlah beramal dan jangan lupa juga amal doa Nabi Zakaria di atas. Doa pastinya senjata utama kita mengharapkan apa jua daripada Allah swt.

Masih bujang? Boleh juga beramal. Jiran ambe pesan, “Sediakan payung sebelum hujan, tajamkan ilmu sebelum berperang!”

@hafizmd – Selamat membaca, selamat beramal. Moga entri ni ada kebaikan untuk mereka yang masih berusaha mendapatkan cahayamata yang pertama. Jangan lupa untuk baca enti ni: Adab Hubungan Suami Isteri. Ameen.

{ 46 comments… read them below or add one }

Ismail N April 4, 2014 at 8:09 am

Kawe anak dah 5 ehhh.. Ada petua susah hamil ke bro? :D

Reply

hafizmd April 4, 2014 at 9:10 am

keh3…terlampau subur..apa petua abang ismail? hehe =)

Reply

Hairul Azni April 4, 2014 at 11:25 am

Haha..memang terbaik bro Ismail N..

Reply

Denaihati April 4, 2014 at 11:44 am

selamat mencuba, tak susah tu, bukannya nak berdiet, semuanya sedap-sedap…

Reply

Hafizmd April 8, 2014 at 11:30 am

semuanya mmg sedap2..kalau diet cara biasa…boleh makan tpi kena beringat..

kalau diet atkins..semua ni boleh tgk jerlah..hehe

Reply

Moms Avenue April 4, 2014 at 11:52 am

Betul tu.. jangan nak serahkan bulat-bulat pada isteri je kan.. dah nama anak hasil kasih sayang ibu DAN bapa.. kikiki

Reply

Hafizmd April 8, 2014 at 11:29 am

hehe..betul tu..sama2lah kena usaha…

Reply

Melastik Bintang April 4, 2014 at 2:46 pm

zat besi memang aku suka makan…. nak nak lagi kuning telur….

Reply

Hafizmd April 8, 2014 at 11:29 am

kuning telur mmg sedap..tp ada had juga tu..hoho

Reply

ajumohit April 4, 2014 at 5:44 pm

alhamdulillah perkongsian yang baik utk mereka yang menginginkannya. Buat masa ni ambe cukup 3 orang ni hehehe

Reply

Hafizmd April 8, 2014 at 11:05 am

buat masa ini..ok…hehe

Reply

titan April 4, 2014 at 7:13 pm

okehh..kena baca la nanti.

Reply

Hafizmd April 8, 2014 at 11:05 am

sila amalkan sekarang..nak2 hang yg sampai nak pasang 4…hehehehe

Reply

Anak Askar Pencen April 4, 2014 at 9:51 pm

Selain itu, si ayah juga perlu mengekalkan kecergasan di tahap optimum supaya dapat mengekalkan momentum… Err.. Haha.. Paham-paham sendiri la yer.

Apa pun, bersenam itu memang bagus terutamanya waktu tengah malam dan sebelum Subuh.

Reply

Hafizmd April 8, 2014 at 11:04 am

kalau tak faham jugak..tak tahulah…hohoho

Reply

Khir Khalid April 4, 2014 at 10:29 pm

Semoga membantu kpd mereka yg memerlukan… aamiin..

Reply

Hafizmd April 8, 2014 at 11:03 am

ameen..itulah objektifnya

Reply

Ustazah Ain April 4, 2014 at 10:43 pm

Info bagus ni, dah lama tak jaga baby

Reply

Hafizmd April 8, 2014 at 11:03 am

bau baby wangikan?

Reply

mohd yazed April 5, 2014 at 8:37 pm

boleh pinjam entri nie untuk dikongsikan bersama pembaca di blog TPK nie..mohon kebenaran admin ye…

Reply

Hafizmd April 8, 2014 at 11:01 am

Silakanlah. Moga ada kebaikan utk pasangan yg masih berusaha utk hamil =)

Reply

Stuwie April 6, 2014 at 1:15 am

Dah setahun jugak kami berusaha nih.. belum ada rezeki lagi

Reply

Hafizmd April 8, 2014 at 10:59 am

Moga tahun ni ada berita baik..ameen

Reply

Hafizul April 7, 2014 at 12:51 pm

Terima kasih kongsikan..leh la tambah ilmu bab ni..hehe

Reply

Hafizmd April 8, 2014 at 10:50 am

sila tambah dan berkongsi juga…hehe

Reply

Irwan Alessa April 9, 2014 at 3:20 pm

Hahahaha agak kurang sesuai untuk aku fahami.. apa pun nice tips.. orang bujang lagi ni, hoho

Reply

hafizmd September 27, 2015 at 3:57 pm

masih bujang lagi ke bro?

Reply

suri April 13, 2014 at 2:25 am

ayoha jom kita kerja kuat eh..kekeke…:) usaha dan rezeki semua itu perlu ada. terima kasih bro

Reply

hafizmd September 27, 2015 at 3:57 pm

usaha mesti ada

Reply

Alynn April 16, 2014 at 3:18 pm

amboiii…jom amalkan yer…betul kata suri kene keje kuat..ececcece

Reply

Hafizmd April 16, 2014 at 9:24 pm

keh3..usaha mesti kuat =)

Reply

Ezlaila July 17, 2014 at 12:35 pm

Petua yang amat mudah diamalkan buat para suami yang mendambakan cahaya mata. Terima kasih atas perkongsian ini.

Reply

hafizmd September 27, 2015 at 3:58 pm

Ameen. InsyaAllah hasilnya ada.

Reply

Mazni Azmi August 2, 2014 at 8:07 am

Ikut kajian.. Masalah kesuburan lelaki dan wanita sama tinggi.

Lelaki 33%
Wanita 33%

Selebihnya faktor luaran. Sama sama usaha untuk dapat zuriat :)

Reply

Fairul August 2, 2014 at 8:09 am

Banyak info menarik.

Baru saya tahu soya hitam tu elok untuk kesuburan.

Kalau jaga pemakanan.. Memang lebih mudah dapat zuriat. Lebih lebih lagi makanan segera.

Kena jauhkan

Reply

hafizmd September 27, 2015 at 3:58 pm

Setuju tu. Asal byk penyakit berpunca dri perut.

Reply

Norhayati Suaib August 11, 2014 at 2:13 pm

Boleh amalkan doa Nabi Zakaria untuk dapat zuriat

Reply

hafizmd September 27, 2015 at 3:58 pm

Setuju. Doa yg mujarab. InsyaAllah mudah dapat anak.

Reply

nanang October 7, 2014 at 3:12 pm

Adakah petua untuk perempaun.

Reply

Miracle Vitamins October 27, 2014 at 9:32 pm

Bagus amalkan tips ni

Reply

mama solehah November 20, 2014 at 8:00 pm

edisi untuk isteri bila nk kluar tu?:)

Reply

AZENI AHMAD November 27, 2014 at 6:25 pm

Heheheh..
Senang sangat nak diamalkan nie..
Bukan susah pun..
Nak lagi senang ambik je suplement utk bantu mana yang kurang dlm makanan kan..
Huhuhu..

Reply

Noriza Rahman September 22, 2015 at 11:30 am

Kena bagitau suami suruh makan nutren secukupnya macam yang disarankan ni…

Reply

hafizmd September 27, 2015 at 3:59 pm

Ye betul Supplemen byk skrg..dapat yg organik lagi bagus utk hamil isteri ni..

Reply

BNYK JAWATAN KOSONG DCNI July 3, 2017 at 7:57 pm

Betul ke soya menambahkqn protein?? Apsal ada info mengatakan soya ni blh menyebabkan kemandulan khusus utk lelaki ye? Cer terangkan sikit tuan.

Reply

Hafizmd July 22, 2017 at 11:10 pm

Setakat yg saya tahu, soya tak memandulkan lelaki. Ianya sumber protein. Apa2 yg diambil berlebihan boleh memudaratkan.

Reply

Leave a Comment

{ 1 trackback }