Fakta Penting Tentang Bayi Kekuningan/Jaundis

- 8 April 2013. Updated 24 September 2013Kesihatan

Assalamua’laikum.

Fakta & Petua Penting Tentang Bayi Kekuningan/Jaundis. Antara perkara normal yang dihadapi oleh ibubapa selepas dikurniakan anak ialah kekuningan ataupun jaundis pada bayi. Kekurangan pengetahuan tentang kekuningan pada bayi terutamanya kepada mereka yang baru pertama kali menimang cahayamata sedikit sebanyak akan meresahkan dan memberi seribu persoalan tentang tahap kesihatan anak yang mengalami kekuningan/jaundis. Saya kongsikan beberapa fakta tentang kekuningan pada bayi & 8 panduan menghadapi bayi yang kekuningan.

Apa itu kekuningan/jaundis?

  • Kekuningan ialah proses normal bagi kebanyakkan bayi baru lahir. (Bertenang yer)
  • Kekuningan tak bermakna anak kita sakit. Jaundis bukan satu penyakit.
  • Maksud kekuningan: Istilah perubatan ialah “jaundice” iaitu keadaan kulit dan mata bayi kita menjadi kekuningan.
  • Kekuningan biasanya berlaku kepada bayi selepas 2-3 hari selepas lahir. Biasanya, bacaan kekuningan akan memuncak selepas 4 hari dan akan hilang dalam jangka masa 2 minggu.
  • Cara kesan kekuningan/jaundis pada bayi? Gunakan hujung kuku. Tekan lembut pada kulit bayi. Kita akan dapat kesan warna kekuningan di kulit bayi. Lebih senang untuk dilihat/dikesan di mata putih bayi, sekitar muka hingga dada.

Apa puncanya berlakunya kekuningan?

  • Kekuningan berlaku bila kepekatan bilirubin dalam darah bayi melebihi 5mg/dl.
  • Apa itu bilirubin? Bilirubin terhasil akibat sel-sel darah merah bayi mulai pecah dan terurai secara normal ketika proses kelahiran.
  • Bilirubin biasanya akan diuraikan oleh hati dan dikeluarkan melalui najis berak atau air kencing bayi.
  • Oleh sebab kepekatan bilirubin yang tinggi, itulah yang menyebabkan kulit dan mata bayi kelihatan kekuningan.

Perlukan ibubapa risau jika anak kekuningan/jaundis?

Fakta & Petua Penting Tentang Bayi Kekuningan/Jaundis

  • Jika bacaan kepekatan bilirubin dalam darah bayi masih rendah dan terkawal, usah risau.
  • Jika bayi masih lagi menyusu dengan baik, membuang air besar dan warna air kencingnya masih jernih. Alhamdulillah. Usah terlampau gundah gulana.
  • Yang penting, pantau keadaan bayi dan tahap kekuningan kulit dan mata bayi.
  • Jika bacaan kepekatan bilirubin bayi melebihi 16mg/dl selama 24 jam, penyusuan susu ibu harus dihentikan (sebab itu penting untuk memantau keadaan bayi).

8 Panduan Merawat Kekuningan/Jaundis Pada Bayi

  1. Susukan bayi secepat mungkin selepas kelahiran dan sekerap boleh. Kolostrum dalam susu ibu bertindak sebagai laksatif yang akan menggalakkan pergerakan usus dan proses penyingkiran bilirubin melalui najis bayi.
  2. Belajar cara menyusu bayi dengan betul. Ini penting untuk membolehkan bayi mendapat bekalan susu yang cukup. Bertanyalah kepada jururawat tentang teknik penyusuan bayi yang efektif.
  3. Elakkan memberi air kepada bayi. Diketahui petua nenek moyang kita memberi air masak kepada bayi yang kekuningan. Faktanya ialah hanya 2% bilirubin dikeluarkan melalui air kencing. Dikhuatiri bayi yang minum air masak akan menyebabkan perut bayi sudah dipenuhi oleh air lalu mengurangkan kadar penyusuan susu ibunya. Ingat point no 1 & no 2.
  4. Elakkan memberi air glukosa. Didapati air glukosa boleh menyebabkan kembung perut dan bayi sukar buang air besar. Bayi perlu berak buang lebihan bilirubin. Ingat yer.
  5. Rawatan fototerapi. Kulit bayi akan didedahkan dengan lampu biru untuk memecahkan bilirubin. Doktor pasti akan memberikan rawatan ini bila perlu.
  6. Biasanya bayi kekuningan cepat mengantuk dan selalunya mudah mengantuk lalu tertidur. Jadi, pastikan kekerapan penyusuan susu ibu setiap 2 jam.
  7. Jika bayi kerap tidur, pastikan anda terus merangsang penghasilan susu dengan mengepam dan simpan bekalan susu ibu untuk bayi nanti. Boleh suapkan susu ibu menggunakan picagari ataupun sudu jika perlu.
  8. Berhati-hati dengan sebarang ubatan yang si ibu ambil. Mungkin boleh mempengaruhi paras biliribun bayi. Minta kepastian doktor jika perlu.

Makluman. Entri ini ditulis berdasarkan pemahaman pembacaan di beberapa majalah kesihatan dan rujukan saya di laman Dr. Zubaidi. Boleh terus ke laman beliau untuk maklumat lanjut;

  • Bolehkan Susu Ibu Sebabkan Kekuningan Pada Bayi
  • Kekuningan Pada Bayi. Normal atau Bahaya?

Pasti ada ibubapa yang mempunyai pelbagai petua untuk merawat kekuningan/jaundis pada bayi masing-masing. Seperti saya sendiri, serbuk mutiara diberi sebagai alternatif untuk mengurangkan kekuningan. Alhamdulillah, nampaknya berkesan.

Apa yang penting ialah ibubapa haruslah melengkapkan diri dengan pengetahuan tentang kekuningan supaya tidak mudah panik dan resah. Keputusan tanpa panik inshaaAllah memberikan impak yang lebih baik.

@hafizmd – Fakta & Petua Penting Tentang Bayi Kekuningan/Jaundis. Apa yang ditulis hanyalah untuk menambah ilmu kepada ibubapa. Ianya tidak boleh dijadikan sebagai panduan muktamad dalam apa jua tindakan anda. Dapatkan panduan dan pandangan doktor. Semoga anak-anak kita sihat, cergas dan cerdas!

{ 52 comments… read them below or add one }

suri April 8, 2013 at 1:58 pm

anak sapa loh yg kena sakit ni hee.. masa kena tu mmg ibu2 pertama kali lahirkan akan akan rasa susah hati kan..kan..kan heeee

Reply

hafizmd April 9, 2013 at 9:35 am

Susah hati tu mmglah. Jadi, nak kena tahu jugak serba sikit baru tak resah selalu

Reply

suri April 8, 2013 at 1:58 pm

bagi cop susu kambi yg ori bagi hujung sudu hari2 bagi nnti oklah.

Reply

hafizmd April 9, 2013 at 9:34 am

Susu kambing antara yg jadi pilihan

Reply

hafiz April 8, 2013 at 2:21 pm

boleh gunakan batang kantan untuk turunkan kuningnya. boleh semak dalam entri saya…

Reply

hafizmd April 9, 2013 at 9:34 am

Batang bunga kantankan bro?

terima kasih bro berkongsi petua jaudis

Reply

akubiomed April 8, 2013 at 2:21 pm

Jaundice ini biasa berlaku tetapi perlu rawatan dengan segera. Rawatan Phototherapy Light adalah yang berkesan untuk menurunkan paras Jaundice ini.

Reply

hafizmd April 9, 2013 at 9:34 am

Rawatan fototerapi antara yg paling pntas. Biasanya kalau dah tinggi sgt baru buat rawatan ni

Reply

TehR April 8, 2013 at 2:37 pm

orang dulu2 jemur kat panas matahari
hehe
kesian kat bayi yang kena penyakit ni

Reply

hafizmd April 9, 2013 at 9:33 am

Dulu2 mungkin UV pada matahari masih dapat, sekarang mgkin sudah terbatas atas sbb kita cemarkan udara.

Boleh jugak dibuat sekarang, cuma nak kena bagi sipi2..jer..kalau letak direct, mau dihidrat pulak bayi tu

Reply

Hairul Azni April 9, 2013 at 1:33 pm

Sekarang ni pihak hospital tak bagi dah jemur2 kat matahari kalau anak tu jaundice..

Reply

hafizmd April 10, 2013 at 9:48 am

Betul jugak tu. Katanya sinar matahari dah tak berapa bagus sbb pencemaran udara yg menghalang sinar UV

Reply

Sop April 8, 2013 at 3:31 pm

anak Sop yg last plg lama sampai kena bawa test darah
yg lain kening kekejab tetapi hilang dalam masa 2 minggu
sekarang ini rata2 bayi alami masalah kuning :)

Reply

hafizmd April 9, 2013 at 9:31 am

Amik darah tu sekarang dah jadi macam biasa sgt. Asal nampak tak sihat, nak check darah…uuu

Bayi kuning dah jadi trademark bayi Asia =)

Reply

maza April 8, 2013 at 4:11 pm

terbaik!

maza gunakan susu kambing untuk anak no. 1 ketika dia kena demam kuning!

Reply

hafizmd April 9, 2013 at 9:30 am

aaa..susu kambing..ada jugak dgr pasal ni..

terima kasih bang maza berkongsi petua kurangkan demam kuning

Reply

thaqibzaki April 8, 2013 at 4:44 pm

Tak ada anak bini lagi. So tak tau sangat hal ni. Tapi, entri ni penting untuk semua. Aku bookmark siap siap. Jadikan rujukkan masa depan senang. :)

Reply

hafizmd April 9, 2013 at 9:29 am

Canteklah. Terima kasih bro =)

Reply

Oneblogsocial.com April 8, 2013 at 4:47 pm

Terimakasih,memeang ada sedikit kerisauan pada isteri saya setelah melahirkan.

Reply

hafizmd April 9, 2013 at 9:29 am

InshaaAllah. Semuanya baik2 saje

Reply

leeza dayasari April 8, 2013 at 5:31 pm

maklumat yg dikongsi utk masa depan saya.. heeeee :-)

Reply

hafizmd April 9, 2013 at 9:25 am

eloklah…moga boleh guna bila perlu

Reply

titan April 8, 2013 at 6:16 pm

bahaya gak kuning-kuning ni ye..

Reply

hafizmd April 9, 2013 at 9:25 am

Bahaya kalau bacaan bilirubin tinggi dan kekuningan ni tak hilang2 jugak dalam tmpoh 2 minggu

Reply

titan April 9, 2013 at 9:08 pm

hoho..aku tak ingat pernah kena ke tidak dulu..

Reply

hafizmd April 10, 2013 at 9:31 am

@titan, ada peluang nak kena lagi agaknya…gua doakan lu sihat =)

Reply

papa mifz April 9, 2013 at 1:49 am

baby baru lahir biasanya tak boleh lari dari masalah kuning nih…

Reply

hafizmd April 9, 2013 at 9:21 am

Dah jadi normal terutamanya bayi Asia

Reply

munir ardi April 9, 2013 at 9:46 am

sangat perlu paham betul dengan penyakit ini Bro karena sayapun punya dua budak kecil, terimasih sudah dishare segala macam hal yang berkenan dengan bayi kekuningan ini

Reply

hafizmd April 10, 2013 at 9:50 am

Kita ibubapa mmg perlu sentiasa alert ttg kesihatan anak2.
Moga2 anak bang munir sihat sentiasa

Reply

staibaqhang April 9, 2013 at 10:34 am

alif dulu sampai sebulan kuningnya… prolong juandis… kesian kat dia.. tapi akhirnya kuning berkurangan… alhamdulillah…

Reply

hafizmd April 10, 2013 at 9:49 am

alhamdulillah

moga sihat sentiasa anaknya

Reply

Zulhilmi Zainudin April 9, 2013 at 11:16 am

Info yang menarik. Boleh dijadikan panduan terutama kepada bakal ibu dan bapa.

Reply

hafizmd April 10, 2013 at 9:48 am

Terima kasih bro.
Moga berguna buat ibubapa yang mencari fakta dan petua tentang kekuningan ni

Reply

onlajer April 9, 2013 at 4:23 pm

Dulu anak pun pernah kena kuning terus letak dekat katil yang ada cahaya biru nih

Reply

fiezaradzi April 9, 2013 at 4:34 pm

biasa bacaan tinggi kena letak kat katil cahaya biru ni..

Reply

hafizmd April 10, 2013 at 9:41 am

@fieza, betul tu..rawatan yg paling cepat utk turunkan bacaan kekuningan

Reply

hafizmd April 10, 2013 at 9:44 am

@onlajer, katil biru yg mmg berguna

Reply

fiezaradzi April 9, 2013 at 4:27 pm

kuning ni biasa bagi bayi yg baru lahir, dan luar biasa jika tinggi sgt..

de juga yg kata kalau darah ibu O, dan anaknya berlainan darah dari O, kemungkinan tinggi utk dapatkan kuning tu..

apapun, susu ibu adalah yg terbaik.. susu ibu juga byk kandungan airnya. sebab itulah tidak perlu diberiakn air masak..

Reply

hafizmd April 10, 2013 at 9:43 am

Pelik juga bila ada masanya susu ibu diketepikan, tapi boleh pulak bagi susu formula

Reply

fiezaradzi April 9, 2013 at 4:32 pm

just nak kongsi, betul atau tidak, tak pasti..
masa anak kedua lahir, misi dtg check (rutin biasa misi). bila check wpun darah anak berbeza dgn diri sendiri, tapi alhamdulillah, bacaan kuning tu tak tinggi. so dia tanya de makan apa2 tak masa mengandung. Sebab katanya mak2 yg anaknya tak de kuning kata, biasa amalkan makan roti masa mengandung..

bila difirkan balik, mmg masa mengandung anak kedua, suka makan roti, roti wholemeal tu.. mungkin la kan.. semuanya terjadi atas kehendakNya.. mungkin boleh cuba la, bagi ibu2 yang sedang mengandung..

Reply

hafizmd April 10, 2013 at 9:43 am

terima kasih berkongsi petua mencegah jaundis atau kekuningan.

usaha kita buat, Allah akan tentukannya..subnallah

p.s. alhamdulillah..anak2 sihat dan bijak

Reply

auc April 9, 2013 at 5:17 pm

anak auc dah 5 org
semuanya x pernah kena kuning selepas mengamalkan beberapa petua yg simple…

Reply

hafizmd April 10, 2013 at 9:38 am

apakah rahsia petua bro auc?

Reply

Datin Tyka April 11, 2013 at 10:06 pm

kesian tengok anak buah.. kena cucuk… tu yang tak sampai hati…

Reply

hafizmd April 12, 2013 at 2:56 am

Bab kene cucuk kat tumit kaki tu mmg kesian…sekali dua ok lagi..kalau masuk 4-5 kali….aduhai

Reply

yusri April 12, 2013 at 1:59 am

anak kembar ambe dulu pung kena jugok nyakit kuning ni…straight 1 minggu kena check daroh…

orang putih kabo mende nyakit ni boh?…errrr yellowish disease…haha

Reply

hafizmd April 12, 2013 at 2:53 am

hehe…kena doh tuh…jaundice =)

time kena amik daroh tu sian ngoh ti tu…

Reply

yusri April 13, 2013 at 8:20 am

Yer ar..siang pulok tengok.jari halus siak lg kena cocok doh.nok jerit wase..huhu

Reply

hafizmd April 14, 2013 at 6:30 pm

@hyusri, meme doh..tu yg kalu tgk mcm ok, ambe dok bawok starang anok ambe gi klinik…

Reply

yusri April 15, 2013 at 2:23 am

Tobak pung…demang budok sebab sakit kene cocok…hehe

Hafizul April 17, 2013 at 3:34 pm

Baca artikel ni teringat semasa si anak kena kuning hari tu..tak keruan dibuatnya..emmm..

Reply

Leave a Comment