Seloka Petua Menjadi Isteri Solehah Disayangi Suami

- 15 December 2013. Updated 19 December 2013Keluarga

Assalamua’laikum.

“Bukankah kau tahu kesukaanku ialah belacan. Mengapa engkau masak sayur asam tak mahu campur belacan?” Ingat tak dialog ni. Ini antara dialog dalam karya Seniman P.Ramlee, Seniman Bujang Lapok. Nampak tak? Sebab tak bubuh belacan, suami boleh naik hangin tak tentu pasal. Naya sungguhlah dapat laki lagu ni! Buat iseri, bersabarlah dalam melayan karenah dan mehnah dalam berumahtangga. Jom kita sama-sama santai ulangkaji bab “Isteri kena awasi menu suami sebagai tanda kasih dan cinta.” Fuh…macam sedap jer tajuk ni…

Petua menjadi isteri solehah lagi disayangi suami

Sungguh bukan nak reka cerita
Lelaki memang suka isterinya peka lagi cakna
Kalau kawan-kawan tegur bab apa saja
Mungkin masuk telinga kiri, keluar telinga kanan pula
 
Cuba isteri yang tegur penuh mesra
Ayatnya biarlah sedap telinga suami mendengarnya
InsyaAllah masuk telinga terus meresap laju ke jiwa
Itulah tanda dan kuasa cinta
Inilah manisnya alam rumahtangga
Betul tak kata-kata hamba?
 
Isteri cerdik yang solehah penyejuk mata
Janganlah kerna suami suka gulai kuning telur mata
Setiap hari dihidangnya tanpa suami mampu menolaknya
Apakata ubah selera tukar bahan-bahannya
Guna susu rendah lemak ganti santan yang tinggi kalorinya
Moga suami lebih sihat lagi power panjang umurnya
 
Isteri cantik yang solehah
Waktu petang menjamu suami kuih-muih sepiring dua
Ditambah pula kopi garuda manis yang suami suka
Suami pantang menolak minum petang isteri terchenta
Sekali lagi kuih bersantan berlemak menjadi aras penanda
Elok kuih diganti dengan hirisan buah-buahan dan yang sama waktu dengannya
Air manis dikurangkan gulanya
Bukankah si isteri sudah cukup manis untuk menjadi temannya?
 
petua menjadi isteri solehah
Isteri bijak yang solehah
Memahami selera suami satu perkara yang susah? Entahlah…
Biasanya lelaki makan tak berkira…semuanya dibedal tolak batu dan kayu sahaja
Ada suami yang sukakan telur dadar telur meleleh telur mata
Pagi petang siang malam telur telur telur saja
Awas, kuning telur tinggi juga kolesterolnya!
Wajar ditegur penuh mesra selera encik suaminya
Moga suami sihat sentiasa disamping isteri terchenta
 
Isteri cerdik yang solehah
Berwaspada hidangan ikan dan ayam bakar juga
Janganlah sampai dibakar sampai hitam kulit dan isinya
Dikhuatiri ada karsinogen penyebab kanser sudahnya
Begitu juga minyak marjerin dikurangkan jumlah dan penggunaannya
Jangan diulang guna sampai hitam warnanya
Kalorinya cukup tinggi lagi merbahaya!
 
Akhir kata untuk para isteri solehah penggoncang dunia
Di tanganmu punya kuasa luar biasa
Mampu melahir manusia hebat sepertimana Usamah r.a. Panglima Termuda!
Bisa juga menjadi penawar hebat tatkala suami menanggung beban luar biasa
Sepertima Saiyidatina Khadijah r.a. menenangkan Rasulullah SAW sebaik-baiknya
Itulah saat Baginda menerima wahyu Allah yang pertama
 

@hafizmd – Sama-sama suami menghargai pengorbanan isteri dengan sentiasa menyokongnya.

{ 33 comments… read them below or add one }

zuan December 15, 2013 at 7:24 am

sekali baca macam puisi pun ada :D
akan juga ingat pesan bro dalam entry ni..hehe den calon tak ada lagi, banyak lagi masa nak prepare mental dan fizikal ;)

Reply

Fadhil Husin December 15, 2013 at 2:27 pm

Best seloka seuami isteri yang hang buat ni. Setakat ni, toleransi meamng mainkan pernana penting.

Reply

Hairul Azni December 15, 2013 at 2:55 pm

Faham memahami tu penting..bertolak ansur dalam setiap perkara..In Syaa Allah akan bahagia hubungan suami isteri…

Reply

titan December 15, 2013 at 4:26 pm

lepas masuk awards, terus dok cerita pasal family. hoho..

Reply

hafizmd December 15, 2013 at 11:41 pm

Weh..gua dah lama dah tulis bab ni daa..hang jer tak baca…hohoho

Reply

Hairul Hissam December 15, 2013 at 9:47 pm

akak fiezaradzi kena take note nie…. heeee

Reply

ieta December 16, 2013 at 12:35 am

penuh tersirat dalam yg tersirat seloka ini :)

Reply

Hafizul December 16, 2013 at 9:04 am

Emm kalau isteri saya baca ni alangkah seronoknya hati saya..hahaha

Reply

Anak Askar Pencen December 16, 2013 at 10:15 am

Nak pesan kat isteri kena ada seninya yang tersendiri. Maklum ajela, perempuan ni lembut hati. Seloka ni pun salah satu art nya untuk ambil hati isteri. Nak pesan tak tentu hala, silap gaya merajuk pula isteri nanti.

Reply

Denaihati December 16, 2013 at 11:35 am

pantun amalan makanan sihat, sila amalkan wahai isteri….

Reply

maza December 16, 2013 at 12:48 pm

wakakaka

kata Ustaz Azhar Idrus, elok sediakan sama telur separuh masak dua biji yang dicampurkan madu dibuat sarapan setiap hari. Sekali sekala minum tongkat ali.. ahaks..

demi kebahagian bersama, tak gitew.. hahahaha

Reply

TehR December 16, 2013 at 4:23 pm

tak boleh tegur masa suami khusyuk buat kerja
hilang idea
haha

Reply

CelikEnglish December 16, 2013 at 5:45 pm

Dah lama tak baca seloka. Bila dah baca, teringat nasihat ibu kepada anak gadisnya sebelum upacara nikah dalam filem Ost Sang Kiai — Perempuan itu ibaratnya pakaian buat laki-laki. Menghangatkan ketika musim sejuk dan menjadi pelindung pada musim kemarau.

Saya suka, saya suka …

Reply

ummihanie@hotmail.com December 16, 2013 at 6:57 pm

hebatnye berseloka… hehe…

tahniah ye menang blogrrr tu :)

Reply

Mohd Azrin bin Abu Bakar December 17, 2013 at 10:21 am

Masha Allah Tabarakallah

Isteri solehah ialah merupakan syurga dunia bagi sang suami .
Semoga tuan blog dan isteri bahagia sentiasa hingga akhir hayat .

Reply

hafiz December 17, 2013 at 11:44 am

Pandainya bro buat seloka…

Reply

Rina December 17, 2013 at 12:16 pm

Petua-nya disampaikan dengan sangat ringan namun berisi
Trims :)

Reply

Dulu Lain Sekarang Lain December 17, 2013 at 1:25 pm

Adehhh.. petua suami solehah la pulak. Kaum lelaki ni kadang2 mau bini jer ikut cakap dia :D

Reply

TehR December 17, 2013 at 3:49 pm

sekadar nak tunjuk kuasa tu :D

Reply

Qashmere December 17, 2013 at 2:37 pm

Seloka ini sangat farnee! Hahahaha

Reply

Kak Long Mawar Merah December 17, 2013 at 4:27 pm

Pertama, tahniah menang award pada even Blogrr hari Sabtu lepas. Kedua, bagus pesanan untuk para isteri ni, semoga dapat jadi panduan kesejahteraan rumah tangga. Kalau kesihatan terpelihara, hiduppun bahagia.

Reply

papa mifz December 18, 2013 at 2:15 pm

menarik seloka nih , pandai bro mengolahnya…=)

sebagai suami memang sangat bersyukur jika mendapat isteri yang solehah…

Reply

eyriqazz December 18, 2013 at 7:17 pm

Nice seloka..Suami isteri mestila ada senda dan gurau juga kan?

Reply

Irwan Alessa December 19, 2013 at 12:35 am

Wahhh ada seloka pulak.. hehehe selalu baca seloka di blog TehR.. hhe apa pun dalam sesuatu hubungan sikap toleransi dan kerjasama mesti ada..

Reply

khairul asrol December 30, 2013 at 4:07 pm

bila cakap pasal isteri solehah, teringin pulak nak kawin. calon macam dah ada. keh3

Reply

KiD December 30, 2013 at 7:32 pm

amboih… boleh tahan juga seloka ni yea… ada unsur2 nasihat

Reply

azwan December 30, 2013 at 11:08 pm

karanag sendiri ke ni bro. best !

Reply

ezad January 7, 2014 at 12:05 am

kikiki..kene cari calon ni..

kepada pembaca lain sila la lawat laman web saya ni,banyak info menarik yang anda belum tahu

Reply

Hijab Terkini January 12, 2014 at 3:29 pm

Bagus bila sekali sekala baca seloka macam ni..boleh ingat mengingati sesama suami dan isteri..

Reply

Alfa January 20, 2014 at 12:51 pm

Assalamualaikum wbt tuan rumah. Terima kasih di atas perkongsian yang bermanafaat ni. Teruskan update!!!

Reply

mancai January 29, 2014 at 3:04 pm

suami isteri jangan gaduh2 haaaaa…..

Reply

hafizmd January 30, 2014 at 1:29 pm

gaduh2 manja takpe..hahaha

Reply

Mazni Azmi August 19, 2014 at 10:32 am

KAlau tak gaduh mana nak rasa manisnya bermaafan

BIasa .. Air laut pun ada pasang surut. Bulan dan bintang pun ada masa naik dan turunnya

Sama juga dengan manusia

Reply

Leave a Comment