Bukti 1+1 tak selalunya 2…

Assalamua’laikum.

Semua orang tahu, 1+1=2. Sejak kita pandai bercakap, mula belajar mengira…formula 1+1, jawapannya pasti 2. Kalau degil juga tulis selain 2…alamatnya tak dapatlah bintang berkepul-kepul dalam buku Matematik kita. Dapat 1 bintang dari cikgu Tadikapun dah gembira, inikan dapat berbintang-bintangkan?

Oklah. Apa buktinya 1+1 tak selalunya 2?

Ini buktinya…

"Moga anak-anakku selamat dunia akhirat"

Dialog hanyalah rekaan saja (tapi memang kena mengena dengan kami sekeluarga…hehe)

Dulu kami hanya berdua, kini sudah berempat. Benarkah andaian saya, 1+1 tak selalunya 2?

ยฎ hafizmd – selalulah berfikir diluar kotak…insyaAllah, lama-lama kita mampu punya kotak lutsinar…tak perlu keluar tapi mampu memandang lebih jauh!

p/s – Untuk anak-anak abah (juga isteri tersayang yer…), Abah doakan anak-anak abah menjadi manusia terbaik dunia dan akhirat…ameen

101 comments

  1. betul-betul…nizam lambat lagi nak merasa kehidupan berumah tangga.hehe..
    semoga keluarga bro dirahmati di dunia dan di akhirat yer. ๐Ÿ™‚

          1. @nasslimdiet2,
            wah semua suruh nizam kahwin awal ke ni?nizam memang nak kalau boleh tapi ada tanggungjawab belum diselesaikan lagi..lagipun nak kahwin perlula bersedia kan.hehe..

    1. @nizam, Besar tanggungjawabnya berkeluarga ni. Jangan fikir yang seronok je. Kena fikir jugak utk memberikan ilmu yang baik pada anak isteri

      1. @hafizmd, aha betul juga tu hehe

        tapi sebenarnya nak maksudkan 2 team yg bersaing sesama sendiri tapi akhirnya ada 1 team yg layak ke peringkat seterusnya..

        glory glory man united! ๐Ÿ™‚

  2. erk, kiutnya dua2 ni..bila tengok anak2nya tergambarlah kehenseman ayahnya dan kecantikannya emaknya ๐Ÿ˜€

  3. ๐Ÿ™‚ Fikiran di luar jangkaan!
    Bila lagi 4 + 1 = 5???? hehehehe

    InyaAllah, Allah akan memberi rezeki terbaik kpd kehidupan hafizmohd…. ๐Ÿ˜‰

  4. Amin. Ni nanti jadi keluarga blogger ler plak. Ajar anak-anak buat blog. kat Malaysia takde lagi budak kecik yang jadi blogger tersohor ni. ๐Ÿ˜‰

    1. hehehe…1 idea yg bgus…cuma kena tunggu besar sikit…

      mungkin dah besar, boleh jadi pakar IT, membantu menyumbang kpd agama bangsa dan negara…ameen

  5. Wah … hafiz .. idea class gitu … saya setuju tu sebab saya 1 + 1 = 4 sekarang ni … kekadang 1 + 4 = 6 harap hafiz faham kan kenapa ? …. hehehehe

  6. adeyh, kalo pakai analogi rumah tangga nie, 1+1=13 pon boleh, haha! aku ingatkan ada teka-teki matematik daa td..

  7. Banyak jawapan yang bakal diperolehi dengan klu 1+1 ni. bukan takat jawapannya 2 malah boleh jadi 4,5,6 bla..bla…

    psst: macamna pula bro kalau nak buat 1+2 atau 1+3 atau 1+4. org lelaki jer boleh buat ni..huhu

    1. Memang berubah…

      Bak kata pakar math (bro Ismail N) โ€œSebenonya bila kawin formulanya adalah 1 + b yang mana b adalah pembolehubah. b boleh *berubah menjadi apa-apa nombor, namun biasanya nombor yang kecil (1 hingga 8). Dalam kes kawe 1 + b = 7, maka b = 7 โ€“ 1. b =6โ€ณ…

      yg rumus tu mmg lagi dahsyat…malah mungkin juga menjadi 1+1=1….ini lelaki mmg kena faham betul2..

  8. Pakar Maths: “Sebenonya bila kawin formulanya adalah 1 + b yang mana b adalah pembolehubah. b boleh *berubah menjadi apa-apa nombor, namun biasanya nombor yang kecil (1 hingga 8). Dalam kes kawe 1 + b = 7, maka b = 7 – 1. b =6”. ๐Ÿ˜€
    * b: b berubah akibat kesan tindakbalas oleh 1. ๐Ÿ˜€ ๐Ÿ˜€

    1. Terbaik!

      Siap ada kira2 ni…cayalah…

      erm…oleh itu, mengikut hukum kimia, kesan tindakbalas oleh 1 juga bergantung kepada tenaga kinetik ๐Ÿ˜€ ๐Ÿ˜€

  9. aikkkk!! laaaa baru semalam singgah blog fiezaradzi.. ada gambar sama seperti di atas huhu.. tak sangka suami isteri sama-sama berblogging huhu

  10. Opsss sorry salah masuk ruangan komen sebenarnya saya nak sokong tengkorak emas … silap masuk ….

    Tak perlah dah alang2 masuk terpaksalah komen …. hahahaha … rasanya fomular metamatik ni boeh chalenge fomular fibonaci ni … bab fibonaci pun pelik juga fomular dia iaitu kiraannya bermula 1, 3, 6, 10, 15, 21, … beliau menyatakan orang mesir menggunakan fomular ini untuk membina piramid … tetapi tak tahu sejauh mana kebetulannya ..

  11. Itu kisah orang berumahtangga. Nak ber-12 pun boleh.
    Ustaz saya cerita dulu jika berdua-duaan lelaki perempuan, akan hadir iblis nak mencucuk. Itu kira 1 + 1 = 3 la jugak

  12. Anak-anak saya semuanya lelaki. Harap masa akan datang akan hadir perempuan didalam keluarga kami baru emaknya ada kawan ๐Ÿ™‚

    Moga keluarga bro didalam kebahagian hendaknya

      1. hehe..ada orang tua kata…kalau muka macam mak…dia rapat ngn abahnya…setuju tak?

        pssst…saya dah tambah sorang lagi geng main…akakpun suka main badminton..adik mesti main bola pulak…hehe

  13. Salam admin,

    Wah,memang berfikir diluar kotaklah bro.Saya juga kini telah bergelar ayah.Dan semua ayah inginkan anak-anaka mereka menjadi manusia yang berjaya dunia dan akhirat.

  14. Fikir di luar kotak. bagus tu.
    1 + 1 boleh jadi macam -macam.
    1 + 1 = 3 (3) yang tu syaitan masa kita rapat-rapat masa couple.
    1 + 1 = 2 – lepas kahwin
    1 + 1 = 3 – dah dapat anak
    1 + 1 = 4 – dapat anak kembar.

    best jugak main nombor-nombor ni.Dulu blur. sekarang ni baru nampak.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *