Servis Diri Sempena Madrasah Ramadhan!

- 28 July 2013. Updated 10 March 2014Agama

Assalamua’laikum.

Madrasah Ramadhan. Jika kenderaan kita pun ada jadual servis, apa salahnya malah wajib bagi kita yang bernama manusia ni pun ada jadual servisnya. Elok benar rasanya bulan Ramadhan tahun ni kita pakat bertekad untuk buang mana-mana sifat buruk, perangai kurang elok kita untuk diganti dengan perangai yang lebih baik, disenangi kawan malah lebih best dipandang mulia di sisi Allah. Jom kita tengok beberapa perkara yang kita sokmo-sokmo (selalu) terlepas pandang. Bukan saja dalam bulan Ramadhan, mungkin juga dalam bulan-bulan lain.

Madrasah Ramadhan Servis Diri

Peringatan ni khas ambe tujukan untuk diri sendiri yang banyak dosa dan hikmah ramadhan akhlak nabi muhammad Bulan mengambang kekurangan. Mana yang baik, sama-sama kita kongsikan. Moga-moga bila kita baik, ahli keluarga kita juga baik. Jiran kita baik. Masyarakat kita baik. Negara kita juga menjadi lebih baik.

1. ‘Kondem’ mereka yang buat baik

Bila ada yang pakai tudung, kita senang-senang jer tuduh ini semua hipokrit dan bersifat sementara dan hangat-hangat tahi ayam. Apa salahnya kita ringankan mulut kita untuk doakan, moga-moga rakan kita yang cuba berubah tu dikekalkan hati mereka untuk kekal bertudung. Ini tidak, di’kondem’ dan macam kita nak jauhkan mereka dari Islam. Baik sangat ke kita ni yop? Ce baca maksud hadith sahih ni;

“Janganlah kamu mencela apa jua perkara kebaikan (yang dilakukan) , walaupun hanya sekadar seseorang bertemu saudaranya dengan wajah yang senyum dan riang..” ( Riwayat Ahmad , dari hadis Jabir)

2. Selepas sahur, tidur semula

Sahur ni antara saat yang makbul doanya dan banyak bebenor barakahnya. Rugi ler kita kalau lepas sahur, kita dalam keadaan perut yang kenyang sambung tidur semula. Apakata, lepas sahur kita terus ambil wuduk (mandi lagi bagus) dan bacalah zikir, istighfar. Baca Quran pun bagus juga.

3. Gangguan di masjid/surau

Biasa sangatlah. Budak-budak main mercun masa orang lain solat terawih. Jangan dibiar. Adab di masjid surau ni kena diajar pada anak-anak. Kalau dibiar, nanti dah besor, dah jadi bapak orang main handphone masa khatib baca khutbah. Ada juga yang terlupa ‘silent mode’ handphone sebelum solat. Jika berbunyi, wajib untuk kita bergerak sikit untuk tutup bunyi handphone kita. Jangan kita kacau khusyuk dan fokus jemaah lain!

Ini antara butiran yang boleh ambe kongsikan. Sama-sama kita periksa diri dan servis mana yang patut. Yang baik tu daripada Allah, yang buruk tu milik ambe.

Entri asal adalah tulisan Ustaz Dr. Zaharuddin. Boleh baca entri penuh ini, “12 Kesilapan Umat Islam Dalam Bulan Ramadhan & Luar Ramadhan.”

@hafizmd – Madrasah Ramadhan. Tinggal lagi kurang 11 hari untuk kita betul-betul servis diri sempena Ramadan. Jangan lupa kita doakan saudara seakidah kita di Mesir. Allahuakbar!

{ 18 comments… read them below or add one }

leeza dayasari July 28, 2013 at 10:51 am

terimA KAsih berkongsi.

Reply

hafizmd July 29, 2013 at 9:36 am

terima kasih kembali

Reply

daushafiz July 28, 2013 at 12:23 pm

muga ramadhan ini dapat memulihkan diri kita utk menghadapi bulan2 yang seterusnya..

Reply

hafizmd July 29, 2013 at 9:36 am

ameen…bulan mendatang ibarat exam utk kita

Reply

zuan July 28, 2013 at 4:39 pm

alhamdulillah, dalam bulan ramadhan ni, baru sekali tumbang selepas sahur..

Reply

hafizmd July 29, 2013 at 9:35 am

alhamdulillah…pakat tambah amal

Reply

Waiman takwa July 29, 2013 at 10:01 am

Saya target lepas ramadan ni nak baikkan amalan2 sunat

Reply

hafizmd July 30, 2013 at 10:02 am

ameen…ambe pun macam tu jugak..nak teruskan apa yg dah dibuat dalam bulan ramadan ni…ameen

Reply

daddydee July 29, 2013 at 2:07 pm

Terima kasih kerana memperingatkan…

Reply

hafizmd July 30, 2013 at 9:59 am

Terima kasih kembali

Reply

akubiomed July 29, 2013 at 2:25 pm

Sudah 2 minggu berpuasa tetapi anak-anak sehingga usia remaja tetap sama tahap bising ketika jemaah bersolat Isyak dan Terawih. :-(

Reply

hafizmd July 30, 2013 at 9:58 am

sedih…pelik jugak..mak bapak budak2 ni takde sekali kat situ ker…hadoilah

Reply

azwan July 30, 2013 at 11:34 am

servis diri ni bukan takat bulan ramadhan je. bulan lain pun boleh. sebab kita melakukan khilaf setiap masa

Reply

hafizmd August 1, 2013 at 9:52 am

terbaik bro…tu yg nak kena buat ni…terima kasih bro peringat

Reply

Hafizul July 31, 2013 at 12:35 pm

Emm mercun ngn budak2 kadang2 kala susah nak dipisahkan..stress gak kadang kala tu..hahaha

Reply

hafizmd August 1, 2013 at 9:44 am

tu yg stress tu sbb main kat surau….adeh

Reply

kakiblog August 5, 2013 at 6:16 am

selepas sahur tulis blog atau buat blogwalking lagi baik daripada tidur semula..

Reply

Mazni Azmi August 17, 2014 at 10:31 pm

Adab ke masjid memang penting.

Paling penting bagi ibu bapa yang membawa anak.. Elok pastikan anak anak menghormati masjid.

paling mengganggu.. Anak2 lari dihadapan saf jemaah semasa solat.

Semoga mereka yang kembali mebgenakan tudung muslimah kekal istiqamah.

Reply

Leave a Comment

{ 1 trackback }