Servis Diri Sempena Madrasah Ramadhan!

Assalamua’laikum.

Madrasah Ramadhan. Jika kenderaan kita pun ada jadual servis, apa salahnya malah wajib bagi kita yang bernama manusia ni pun ada jadual servisnya. Elok benar rasanya bulan Ramadhan tahun ni kita pakat bertekad untuk buang mana-mana sifat buruk, perangai kurang elok kita untuk diganti dengan perangai yang lebih baik, disenangi kawan malah lebih best dipandang mulia di sisi Allah. Jom kita tengok beberapa perkara yang kita sokmo-sokmo (selalu) terlepas pandang. Bukan saja dalam bulan Ramadhan, mungkin juga dalam bulan-bulan lain.

Madrasah Ramadhan Servis Diri

Peringatan ni khas ambe tujukan untuk diri sendiri yang banyak dosa dan hikmah ramadhan akhlak nabi muhammad Bulan mengambang kekurangan. Mana yang baik, sama-sama kita kongsikan. Moga-moga bila kita baik, ahli keluarga kita juga baik. Jiran kita baik. Masyarakat kita baik. Negara kita juga menjadi lebih baik.

1. ‘Kondem’ mereka yang buat baik

Bila ada yang pakai tudung, kita senang-senang jer tuduh ini semua hipokrit dan bersifat sementara dan hangat-hangat tahi ayam. Apa salahnya kita ringankan mulut kita untuk doakan, moga-moga rakan kita yang cuba berubah tu dikekalkan hati mereka untuk kekal bertudung. Ini tidak, di’kondem’ dan macam kita nak jauhkan mereka dari Islam. Baik sangat ke kita ni yop? Ce baca maksud hadith sahih ni;

“Janganlah kamu mencela apa jua perkara kebaikan (yang dilakukan) , walaupun hanya sekadar seseorang bertemu saudaranya dengan wajah yang senyum dan riang..” ( Riwayat Ahmad , dari hadis Jabir)

2. Selepas sahur, tidur semula

Sahur ni antara saat yang makbul doanya dan banyak bebenor barakahnya. Rugi ler kita kalau lepas sahur, kita dalam keadaan perut yang kenyang sambung tidur semula. Apakata, lepas sahur kita terus ambil wuduk (mandi lagi bagus) dan bacalah zikir, istighfar. Baca Quran pun bagus juga.

3. Gangguan di masjid/surau

Biasa sangatlah. Budak-budak main mercun masa orang lain solat terawih. Jangan dibiar. Adab di masjid surau ni kena diajar pada anak-anak. Kalau dibiar, nanti dah besor, dah jadi bapak orang main handphone masa khatib baca khutbah. Ada juga yang terlupa ‘silent mode’ handphone sebelum solat. Jika berbunyi, wajib untuk kita bergerak sikit untuk tutup bunyi handphone kita. Jangan kita kacau khusyuk dan fokus jemaah lain!

Ini antara butiran yang boleh ambe kongsikan. Sama-sama kita periksa diri dan servis mana yang patut. Yang baik tu daripada Allah, yang buruk tu milik ambe.

Entri asal adalah tulisan Ustaz Dr. Zaharuddin. Boleh baca entri penuh ini, “12 Kesilapan Umat Islam Dalam Bulan Ramadhan & Luar Ramadhan.”

@hafizmd – Madrasah Ramadhan. Tinggal lagi kurang 11 hari untuk kita betul-betul servis diri sempena Ramadan. Jangan lupa kita doakan saudara seakidah kita di Mesir. Allahuakbar!

Carilah Cermin Yang Jujur!

Assalamua’laikum.

Cari dan jadilah cermin yang jujur. Apa yang bakal ambe tulis adalah peringatan untuk diri sendiri khasnya. Jika ada kebaikan, Alhamdulillah. Jika buruk, tegurlah. Semua tahu sifat cermin memantulkan imej. Imej yang dipantulkan hampir 100% sama dengan objek sebenar. Kalau kita tengok cermin, mesti nampak muka kita. Takdenya nampak muka Cik Kiah sebelah rumah. Tapi, berapa ramai antara KITA yang tertipu, menipu dan ditipu oleh pantulan imej yang kita lihat dalam cermin?

akhlak nabi muhammad

Jom Cermin & Audit Diri

Kita kadang-kadang banyak kali menipu fitrah diri sendiri. Jom KITA pakat tanya diri sendiri beberapa soalan di bawah ni;

  1. Bila beli baju, kita dah tengoh saiz baju tu S, sedangkan saiz badan kita M. Kita beli juga sebab nak nampak langsing. Ketat pun ketatlah…
  2. Kita beli makanan, dah rasa macam banyak dan terlebih tapi KITA tetap juga beli sebab kita rasa kita ada duit & mampu perabis makanan tu. Akhirnya….
  3. Kita pakai tudung. Kita rasa dah lengkap tapi kita buat-buat tak nampak yang memang tudung tu nipis. Nampak leher dan nampak apa-apa yang tak patut ditayang!
  4. Kita pakai baju yang kainnya nipis. Jadi kita pakai baju di dalam (inner) yang ketat untuk “tutup kenipisan” tadi. Kain dah sah jarang….
  5. Kita tanya kawan tentang cara kita pakai. Kawan kita cakap, “aku rasa macam nipis sikitlah baju hang ni…” Kita tak terima. Kita rasa kawan kita dengki dengan baju kita.
  6. Kita tanya kawan kita, “eh, baju ni kalau aku beli ok tak?” Kawan kita jawab tak ok sebab jarang. Kita tak percaya. Kita rasa kawan kita jeles dengan baju baru tu.
  7. Isteri tanya suami, “bang, ok tak sayang pakai lipstik ni?” Suami cakap, “terang sangat kaler tu.” Isteri jawab lagi, “ala…kaler lain bibir nampak pucatlah bang…”
  8. Ada suami suruh isteri pakai tudung tapi diri sendiri pakai seluar pendek pergi shopping.
  9. Ada bapa-bapa suruh anak-anak pergi sekolah agama belajar solat, diri sendiri macam biskut chipsmore dengan tikar sejadah.
  10. ………banyak lagi, tapi yang penting kita usaha untuk ubah diri menjadi lebih baik dari semalam.

Cukup rasanya ambe senaraikan beberapa kesilapan dan kekurangan yang selalu kita buat. Kita cuba mencari cermin yang jujur, tapi bila ada cermin yang jujur cuba memberi jawapan yang jujur. Kita payah nak terima. Kenapa? Sebab cermin dalam diri sendiri juga tidak jujur.

Serius, entri ni bukan nak sakitkan hati sesiapa. Ambe jugak banyak dosa dan silap sana-sini. Entri ni berupa suntikan virus motivasi untuk diri sendiri. Moga suntikan yang entah ke berapa kali ni, mampu buat kita kenal siapa diri kita dan Rabbul Izzati.

‚ÄúSesungguhnya di dalam tubuh (manusia) ada seketul daging, jika baik daging itu maka baiklah seluruh tubuhnya dan jika rosak daging itu, rosaklah seluruh tubuhnya serta ketahuilah ia adalah hati ” (Riwayat Bukhari dan Muslim)

@hafizmd – Misi Mencari Cermin yang Jujur Misi Sepanjang Hayat. Sama-sama rebut peluang audit diri di bulan Ramadhan.