Rebut Hikmah Ramadhan & Selamat Berpuasa!

- 29 June 2014Agama

Assalamua’laikum. Ramadhan al-Mubarak. Bulan tarbiyyah menjadi manusia yang sebenar-benar manusia. Menunduk nafsu mazzumah yang sentiasa mengajak kita menentang Yang Maha Esa.

Alhamdulillah. Pejam celik pejam celik, dah sampai bulan Ramadhan 2014. Rasa macam baru jer kita puasa, tapi itu tahun lepas. Alhamdulillah. Itu maknanya kita masih diberi peluang untuk mencari keberkatan yang Allah kurniakan dalam bulan Ramadhan kali ni. Kalau bukan tahun ini kita rebut segala kebaikan dan kelebihan yang ada, tahun depan belum tentu kita masih lagi dipinjamkan usia.

akhlak nabi muhammad Bulan mengambang

Keistimewaan Bulan Ramadhan!

9 Keistimewaan Bulan Ramadhan

Dapatkan jadual waktu imsak dan berbuka puasa Malaysia 1435H/2014M.

Saya pernah kongsikan keistimewaan dan kelebihan/hikmah yang ada dalam bulan Ramadhan. 9 Keistimewaan Bulan RamadhanAntaranya ialah;

  1. Saiyidus Syuhur (penghulu sekalian bulan): Kenapa penghulu? Kerana dalam bulan ini saja kita akan berpuasa sebulan tanpa henti, berpeluang untuk solat terawih, adanya zakat fitrah, Lailatul-qadar, nuzul Al-Quran, tadarus Al-Quran, kelebihan bersedekah yang berlipat kali ganda, qiamullail, iktikaf dsb. Bulan lain boleh solat terawih?
  2. Syahrul Syiam (bulan puasa): Berpuasa sebulan dalam bulan Ramadhan ibarat kursus persediaan jangka pendek untuk persiapan masa jangka panjang. Bukan setakat kita puasa nafsu perut, malah nafsu mulut yang suka mengata dan bercerita aib orang, nafsu tangan menulis fitnah, semuanya perlu kita didik untuk menjadi manusia yang lebih baik. Contohnya mudah saja, kalau kita masih lagi berbelanja besar di bazar, itu petandanya kita masih gagal mendidik salah satu nafsu kita. Bagaimana kita? 9 Keistimewaan Bulan Ramadhan

Baca lagi 7 kelebihan bulan Ramadhan di entri ini ; 9 Kelebihan Bulan Ramadhan dan juga entri; Servis Diri Sempena Ramadhan.

Saya tertarik juga dengan status Ustaz Dr. Zaharuddin di laman FB beliau. Saya kongsikan status beliau di bawah;

Antara yang menjadi perhatian ialah kesilapan kita menganggap waktu imsak sebagai lampu merah untuk sahur. Ada yang salah faham bahawa jika masih makan pada waktu sahur boleh membatalkan puasa. Salah tu. Ini antara intipati yang UZAR cuba sampaikan.

Akhir kata, salam Ramadhan untuk rakan-rakan blogger dan pengunjung blog hafizmohd.com. Semoga kita berusaha untuk mencari redha Allah dalam menjalani ibadah puasa. Ameen.

{ 25 comments… read them below or add one }

tutyrahiza June 29, 2014 at 8:03 am

selamat menyambut ramadhan..ayat akhir tu saya kompius sikit..”makan waktu SAHUR” ke atauy “makan waktu IMSAK” yang membatalkan puasa ??
Baca entri terkini Blogger tutyrahiza´s: Atasi Kolesterol Dengan Mudah

Reply

Qashmere June 29, 2014 at 10:16 am

Salaam Ramadhan Bro,

Moga-moga kita semua mendapat ganjaran berlipat kali ganda di bulan yang mulia ini. InsyaAllah
Baca entri terkini Blogger Qashmere´s: Ramadhan 2014 Tiba Lagi

Reply

amirulfaiz June 29, 2014 at 2:36 pm

Salam Ramadhan, moga Ramadhan kali ini, kita lebih produktif. :)
Baca entri terkini Blogger amirulfaiz´s: Formula Solat Sempurna

Reply

Denaihati June 30, 2014 at 1:42 am

Selamat menyambut ramadhan bro dan semua pengunjung. jom kita rebut hikmah puasa.
Baca entri terkini Blogger Denaihati´s: Titian Serasa Ramadhan Bersama Yeos

Reply

faizal June 30, 2014 at 12:07 pm

salam Ramadhan Al-Mubarak
Baca entri terkini Blogger faizal´s: Do’s and Don’ts Dalam Bulan Ramadhan

Reply

faizal June 30, 2014 at 12:08 pm

perkongsian yang cukup bagus sebagai peringatan untuk saya
Baca entri terkini Blogger faizal´s: Biodata Ringkas Tuan Guru Haji Salleh Bin Musa

Reply

anif July 1, 2014 at 2:26 am

Semoga yang samar-samar telah jadi lebih terang.. Peringatan dan panduan buat semua.
Baca entri terkini Blogger anif´s: Ramadan Buffet 2014 Johor Bahru

Reply

Noraizan July 1, 2014 at 4:10 pm

Semoga Ramadan tahun ini dapat beramal lebih banyak drp tahun-tahun lepas…
Baca entri terkini Blogger Noraizan´s: Waktu Berbuka Puasa 2014

Reply

fyna July 1, 2014 at 4:50 pm

info yang sangat bagus. terima kasih.
Baca entri terkini Blogger fyna´s: Blog Resepi Masakan

Reply

eyriqazz July 2, 2014 at 1:16 pm

Selamat berpuasa bro..Bila nak jemput berbuka puasa ni? Hehehe…
Baca entri terkini Blogger eyriqazz´s: Contest Mendapat Duit Raya Daripada Nile.com.my

Reply

Anuar July 3, 2014 at 3:12 pm

Terima kasih di atas perkongsian info… Semoga berjaya menambahkan amal ibadah sepanjang sebulan berpuasa di Bulan Ramadhan..
Baca entri terkini Blogger Anuar´s: Dapat Duit Raya Pertama daripada Cikgu Hafiz.. Syukur Alhamdulillah..

Reply

Nur Razali July 4, 2014 at 4:23 am

Salam Ramadhan ^_^ terima kasih atas perkongsian yang bermanfaat..
Baca entri terkini Blogger Nur Razali´s: HAMIL SELEPAS KEGUGURAN

Reply

Nadot July 4, 2014 at 8:33 am

Salam Ramadhan Hafiz! Tq atas perkongsian dari UZAR ni :)
Baca entri terkini Blogger Nadot´s: Makan malam di Al-Jazeera, Manchester

Reply

farid laham July 4, 2014 at 6:44 pm

perkongsian yang menarik..lpas ni kena pertingkatkan mutu puasa :)
Baca entri terkini Blogger farid laham´s: Promosi Buffet Ramadhan Di Hotel Concorde Shah Alam

Reply

titan July 5, 2014 at 4:25 am

Ya..

selamat berpuasa.

Jangan lupa makan cendol. hoho

Reply

Aishah Ahmad July 5, 2014 at 10:29 am

thorrbaikk!

Reply

Hafizul July 6, 2014 at 3:50 pm

Selamat berpuasa bro..terima kasih…nasihat yang paling berguna..hehe..
Baca entri terkini Blogger Hafizul´s: PERHATIAN!!! Pembetulan Cerita Pada 4 Julai 2014

Reply

Nazuwa July 7, 2014 at 9:40 am

salam Ramadhan Al-Mubarak & Selamat Berpuasa
Baca entri terkini Blogger Nazuwa´s: Atasi Kolestrol Dengan Mudah

Reply

fyna July 7, 2014 at 3:24 pm

perkongsian yang sangat bagus. terima kasih.
Baca entri terkini Blogger fyna´s: Jadual Separuh Akhir Piala Dunia 2014

Reply

limie July 8, 2014 at 8:29 am

salam ramadhan dan selamat berpuasa
Baca entri terkini Blogger limie´s: Bacaan Gula Dalam Darah Turun dari 26.6 ke 6.1 Selepas 1 minggu

Reply

mai has July 8, 2014 at 6:59 pm

ramadhan kareem buat tuan hafiz.moga masih tak terlambat.semoga amalan kita di bulan Ramadhan di terima oleh nya…ameenn…
Baca entri terkini Blogger mai has´s: Resveratrol dan kebaikannya dalam membantu berhenti merokok

Reply

AISYAH July 12, 2014 at 8:49 am

Salaam Ramadhan ..

perkongsian yang menarik di bulan yang mulia ni.. tq
Baca entri terkini Blogger AISYAH´s: 20 Soal Jawab Tentang Ibadah Puasa Di Bulan Ramadan

Reply

umiadam August 2, 2014 at 10:43 am

Selamat berpuasa 6 hehe
Baca entri terkini Blogger umiadam´s: Tip Makan Durian Di Bulan Puasa

Reply

nanang October 7, 2014 at 3:08 pm

Point no.15 sangat sering terjadi,

Reply

Noriza Rahman June 10, 2015 at 11:04 am

Penghulu segala bulan akan datang minggu depan, semoga semakin rajin la kita mendekatkan diri kepada Pencipta
Baca entri terkini Blogger Noriza Rahman´s: Rokok Terasa Pahit Setelah Mencuba Vivix

Reply

Leave a Comment

CommentLuv badge

{ 1 trackback }