Celoteh Kakak #7 Mandi Kolam?

- 15 October 2012Keluarga

Assalamua’laikum.

Kakak memang cukup seronok kalau masuk bab mandi. Pantang disuruh mandi, laju saja langkahnya menuju ke bilik air. Lajunya langkah Kakak, begitulah lajunya mulut Kakak berceloteh. Dengan keadaan Mama yang masih lagi kurang kuat untuk melayan celoteh Kakak dan Adik, Kakak nampak begitu bijak untuk menyenangkan tugasan Abah terutamanya bab mandi. Biasalah, anak-anak kalau dibiarkan mandi, 5 jam belum tentu selesai…

“Abah, Kakak nak mandi kolam….” sambil tangan Kakak laju menyambar kolam merahnya.

“Alaa…semalam Kakak dah mandi kolamkan? Hari ni mandi air hujan boleh?” Abah cuba alih perhatian Kakak.

“Abah, air hujan sejuklah…kalau mandi kolam…tak sejuk…” Kakak masih lagi tawar menawar dengan Abah. Tangannya tak lepas menjinjit kolam merah masuk ke dalam bilik air.

“Oklah, tapi nanti Mama nak pinjam kolam ni boleh?” Abah setuju bersyarat.

“Boleh tapi Mama nak duduk dalam kolam merah ni ke???” soal Kakak bersungguh.

Nota 1: Kolam merah ialah besen kecil.

Nota 2: Air hujan ialah air pancuran.

@hafizmd – Rumah terasa amat kosong tanpa kehadiran isteri dan anak-anak….

{ 38 comments… read them below or add one }

padin October 15, 2012 at 9:26 pm

ujian je semua tu, kalau mampu harungi
moga beroleh lebih bahagia nanti..
wah bermadah plak aku…

Reply

hafizmd October 21, 2012 at 12:26 am

Mmg ujian kesabaran…terima kasih bro padin utk madah ni…hehehe =)

Reply

maza October 15, 2012 at 11:18 pm

wakaka… lebih kurang sama perangai dgn anak2 maza.. hahaha

memang kekadang menggelikan hati, dan terhibur sesangat.. kan?.. hehee

Reply

hafizmd October 21, 2012 at 12:26 am

Betul tu bang maza…sbb keletah merekalah buat kita hilang rasa penat..bahagia

Reply

Jebeng Otai™ October 16, 2012 at 12:05 am

owh..bru phm istilah tu..mmg berkesan cara komunikasi camni.. :)

Reply

hafizmd October 21, 2012 at 12:25 am

hehe…kadang2 kena gak guna cara ni…

Reply

Amirez October 16, 2012 at 4:44 pm

haha. memang seronok melayan keletah anak :)

Reply

hafizmd October 21, 2012 at 12:24 am

Mmg cukup seronok. Tu yg rindu sgt2 kat anak2 tu

Reply

tehr October 16, 2012 at 6:09 pm

anak2 aku
yang perempuan lebih suka main air
yang lelaki biasa2 je

Reply

hafizmd October 21, 2012 at 12:23 am

hehe..biasalah..yg perempuan kalau start mandi, mau habis sejam…hohoho

Reply

Denaihati October 16, 2012 at 10:46 pm

selagi tak kecut satu badan n gigil memang tak keluar lah…heee

Reply

hafizmd October 21, 2012 at 12:12 am

hehee…itulah anak2..suka main

Reply

titan October 17, 2012 at 12:46 am

haha..dulu pun aku rajin gak mandi dalam besen. ntah nape rasa best. aku pun tak tahu kenapa..haha..

Reply

fiezaradzi October 17, 2012 at 2:42 pm

aih, muat ke badan dalam besen tu? hahaha

Reply

hafizmd October 20, 2012 at 11:34 pm

@fieza,titan ni mase kecik2 comey kot?hehe

Reply

hafizmd October 21, 2012 at 12:12 am

@titan,haaaa…patutpun…hahahaha

Reply

shraqs October 17, 2012 at 8:38 am

BUdak2 memang suka main air. Pantang dibiar, sampai kecut seluruh tubuh pun takpe. :)

Reply

hafizmd October 20, 2012 at 11:42 pm

Mmg kecutlah jawabnya…anak2 mmg suka main air

Reply

Hafizul October 17, 2012 at 1:47 pm

hehe,..ragam anak-anak boleh menceriakan suasana rumah tangga..emm kenapa bro ke tinggal?

Reply

hafizmd October 20, 2012 at 11:36 pm

Mmg cukup meriah dan ceria =)
Operate di Penang, jarak perjalanan lebih 5 jam pasti akan mengundang perit utk isteri…tak sanggup lagi tgk dia tahan sakit…biar ambe saje yg ulang alik tiap2 minggu…

Reply

fiezaradzi October 17, 2012 at 2:43 pm

tak citer pun yg ni.. haha.. mana la mama muat dalam besen tu.. mama buat letak air jer..

kakak, kakak, makin banyak mulut tau.. dia pulak ajar wan die masa naik kete.. soh letak gear kat N masa benti kat trafik light

Reply

hafizmd October 17, 2012 at 4:42 pm

Mmg nak citer hari tu, tapi kesian kat awak nanti…tertahan2 nak gelak…jadi sila baca kat sini yer…hahaha

Patutlah dia asyik tanya huruf2 kat gear tu…hohohoho

Reply

akubiomed October 19, 2012 at 9:50 am

Muat ker mama hendak mandi didalam ‘kolam merah’. :-)

Reply

hafizmd October 20, 2012 at 11:03 pm

Mmg tak muat..ohhoho

Reply

yusri October 21, 2012 at 12:56 am

Rindu itu adalah anugerah dari Allah…hijjaz sekali boh..huhu

Reply

hafizmd October 23, 2012 at 10:44 pm

Lagu ni mmg best! Lagu feveret ni…hehe

Reply

Mama Murai October 21, 2012 at 11:01 pm

Assalamualaikum, dah agak dah kolam dan air hujan tu ialah besen dan air pancuran. He he he. Sama jer dengan perangai anak lelaki saya. Sabarlah ek, semoga semuanya dipermudahkan oleh-NYA.

Reply

suri October 22, 2012 at 12:37 am

sekeluarga gembira seronok mmbacanya

Reply

hafizmd October 23, 2012 at 10:27 pm

@Suri,mmg seronok tgk dan layan keletah anak2 ni

Reply

hafizmd October 23, 2012 at 10:33 pm

Wa’laikumussalam.
Terima kasih MM. Cubaan utk menguji dan menerbit sifat sabar.
Oooo…anak lelakipun suka main air ek..hehe

Reply

suri October 22, 2012 at 12:35 am

katak jumpa kolam rasanya mau gak dia terjun sana heee

Reply

hafizmd October 23, 2012 at 10:28 pm

hehe..itu sudah pasti

Reply

suri October 22, 2012 at 12:36 am

sebut air mmg anak2 suka..tpi masa kecik kena air melalak..dh besau suka berendam lama2 heee

Reply

hafizmd October 23, 2012 at 10:28 pm

hehe…jgn jadi badak berendam sudahlah…hoho

Reply

suri October 22, 2012 at 12:36 am

manusia tak blh kari dri air klu tak camner nak mandi..gosok ggi.. basuh baju heee

Reply

hafizmd October 23, 2012 at 10:28 pm

Air mmg sumber utama. Tu yg risau gak tu isu air kat Selangor ni…isk3

Reply

pipoq October 24, 2012 at 8:47 am

memang kanak2 begitu..sama je ngan anak kami ni..kalau dibagi mandi ‘berenang dalam kolam’ memang sejam dua tu ngetor pun idok..tambahan pulak sekarang ni bila si kakak mandi, si adik jadi penonton yang gembira melihat aksi kakak mandi kolam tu..

p/s : nampak gaya nanti bila si adik dah besar, nak kena beli kolam plastik la pulak..

Reply

hafizmd November 7, 2012 at 3:57 pm

Mmg seronok tgk keletah anak2. Tu yg bila terbujang tu, mulalah tak keruan semacam jer..hehe

p.s-adik pasti akan lebih hebat nanti..hehe

Reply

Leave a Comment