9 Ciri Suami Idaman

- 24 December 2012. Updated 26 December 2012Keluarga

Assalamua’laikum.
Ciri suami idaman. Elok benar rasanya kalau ambe berkongsi serba sikit tentang ciri-ciri seorang suami idaman dambaan seorang isteri. Mana taknya, cuti sekolah dah nak habis, maka kadar jemputan ke kenduri kahwin juga bakal berkurangan. Para suami yang baru diijab-qabul, pastinya masih lagi berdebar dan teruja dengan status terkini iaitu sebagai suami. Para lelaki yang dah lama menamatkan zaman bujang juga macam ambe ni sepatutnya merenovasikan ciri-ciri seorang suami baik lagi soleh. Bukan rumah saja yang perlu diubaisuai, ciri dan cara kita juga perlu diubahsuai sama demi mendirikan sebuah rumahtangga bahagia. Jom pakat teliti 8 ciri menjadi suami idaman lagi hebat! 8 Cara Menjadi Suami Hebat

8 Ciri Suami Idaman, Setia & Baik

  1. Ciri suami idaman- Boleh jadi Tok Imam. Kalau suami boleh jadi Imam, inshaaAllah ada potensi untuk jadi suami soleh. Kalau tak boleh jadi imampun, jadi makmum kat surau pun boleh. Yang tak berapa nak boleh ialah kalau tak tau langsung jalan nak ke surau masjid walaupun dah tinggal kat situ lebih 5 tahun!
  2. Ciri suami idaman – Lebihkan agama. Kita selalunya tak berkira nak pasang pakej internet paling laju atas dunia, pakej astro paling hebat tapi kita lupa dan berkira nak beli buku agama, sejadah, telekung isteri dan sama-sama membaca buku ilmiah bersama keluarga.
  3. Ciri suami idaman – Cukup matang. Percaya atau tak, isteri memang akan minta pendapat suami dalam membuat keputusan walaupun isteri mungkin dapat membuat keputusan sendiri. Untuk suami, boleh guna ayat penyedap ni bila isteri tanya pendapat, “Ok..abang rasa pendapat sayang tu ok dan praktikal, jadi kita guna idea sayang kali ni…” haaa…nampak tak?hehe…
  4. Ciri suami idaman – Terer bab memasak. Siapa tak suka kalau suami pandai masak? Nak-nak kalau pandai masak macam-macam. Hujung minggu waktu yang sesuai untuk suami tunjuk skill masak kat isteri dan anak-anak. Kalau tak pandai, cukup setakat potong-potong sayur. Potongpun tak pandai? Makan sampai habis lauk yang isteri korang masak! Kat rumah mertua, elok simpan skill tu dulu, takut ada kecelaruan di hujung hari nanti…
  5. Ciri suami idaman – Pandai buat sendiri’. Ramai yang salah sangka bila cakap bab gosok baju, basuh baju dan lipat baju. Jangan harap isteri sorang-sorang tunggang terbalik buat itu dan ini. Suami kenalah ringankan tangan tolong basuh baju (mesin yang basuh, bukan basuh tangan), jemur baju dan lipat baju. Senang dan mudah. Hasilnya? Korang cubalah sendiri, baru tau! Tak kahwin lagi? Praktis lipat baju sendiri dulu…
  6. Ciri suami idaman – Ada prinsip hidup. Kata orang ada pendirian. Jangan jadi macam lalang, kena tiup angin ke kiri ke kanan. Kalau dah buat keputusan (selepas berbincang dengan isteri), kekal pada keputusan.
  7. Ciri suami idaman – Pandai jaga anak. Jangan harap isteri buat semua kerja rumah. Biarlah sama-sama penat, sama-sama seronok. Paling tidak, bangun buatkan susu untuk anak. Ok? Ramai yang rasa suami malas nak bangun malam buat susu dan tukar lampin. Betul ke? Mungkin betul…hahaha..(tips: elok digalakkan isteri untuk menyusu badan untuk bayi). Korang boleh tidur sampai pagi…hehehe (jangan hanya pandai ‘buat’ anak…opsss).
  8. Ciri suami idaman – Suami macam ‘google’. Ini bahagian paling menarik. Kalau isteri korang tanya bab komputer, korang tahu. Tanya bab politik…bersembur air liur, tanya bab ekonomi…habis buku boleh catat, tapi jangan tanya bab darah…korang tersipu-sipu nak jawab!
  9. Ciri suami idaman – Pandai bergurau - Kalau suami serius jer sepanjang tahun, macam mana agaknya? Kenalah pandai bergurau dan ambil hati isteri. Kalau isteri suka makan waffel coklat, balik kerja singgahlah beli sekeping untuk dia. Pasti senyum lebar!
  10. Tunggu korang tambah…nanti ambe tambah kat sini…silap-silap ambe bukukan terus..hahahaha

Itulah saja peringatan sempena hari Isnin dan beberapa tips untuk kita renovasikan ciri-ciri seorang lelaki biasa menjadi seorang suami idaman dan hebat lagi soleh. Bukan senang nak jadi suami terbaik. Tak dapat jadi terbaikpun, jadi yang paling baik untuk isteri dan anak-anak sendiri (bukan isteri orang lain yer…) sudah memadai. Rasululllah SAW adalah contoh terbaik untuk menjadi suami idaman dan terbaik lagi soleh.

@hafizmd- kalau suami korang dapat hadiah iPhone 5, mesti dia bagi kat isteri punya…jadi, doakan moga-moga suami anda dimurahkan rezki…ameen

{ 51 comments… read them below or add one }

titan December 24, 2012 at 12:51 pm

haha.. iphone 5 bagi bini? aku takkan buat punya. haha..

Reply

hafizmd December 24, 2012 at 12:53 pm

hahaha…ko takde bini lagi…mmglah..hahahaha

Reply

titan December 24, 2012 at 2:24 pm

takk. aku takkan bagi punya. 2 ribu lebih tuuu..diorang nak, beli sendiri la. telefon rumah ada. apa kes nak beli mahal-mahal..

Reply

TehR December 24, 2012 at 11:16 pm

haha
ko belum tahu lagi bro titan
orang perempuan ni banyak langkah silatnya
memang tak daya ko nak menahan
haha

Reply

titan December 25, 2012 at 12:40 am

benda lain, aku leh terima lagi. pinggan ke..nak makan hari-hari ke..nak durian crepe ke..nak emas ke.. iPhone 5? ohh..itu takkan aku lakukannn…

hafizmd December 26, 2012 at 2:14 pm

@cikgu,dia belum tahu lagi tu cikgu…keh3

cik tom December 27, 2012 at 5:13 pm

kedekut gile titan..kesian r bini2…huhu

Reply

hafizmd December 28, 2012 at 12:00 pm

@cik tom, ni dia cakap jer tuh…kalau ada bini, dia beli satu sorang..heheheh

fiezaradzi January 7, 2013 at 10:31 am

aku tak de tepon rumah, sbb tu nak iphone 5.. haha.. tak de la, bini pun tau laki die suka gadget2 ni.. tak de nak mintak.. tapi kalau laki sendiri bagi, ok.. hahaha

Reply

hafizmd January 10, 2013 at 9:39 am

@fieza,hahaha..itulah…kenalah bagi isteri gembira…bukan isteri org lain..isteri sendiri jugak

pipoq December 24, 2012 at 2:27 pm

aku setuju tu..hahaha..bagi pinjam boleh la..bhahahaha..

Reply

titan December 25, 2012 at 3:28 pm

ada juga yang bersetuju dengan aku. makcik-makcik jangan marah aa..kalau marah, kena belanja aku cendol semingguuuuuuuuuuuuuu..

Reply

hafizmd December 26, 2012 at 2:13 pm

@titan,ko tengah keracunankan?selamat makcik2 ni…hahaha

Reply

hafizmd December 26, 2012 at 2:17 pm

@pipoq,keh3…last2, anak jugak yg main…

Reply

akubiomed December 24, 2012 at 1:01 pm

Terlalu ideal untuk seorang suami. :-)

Reply

anif December 24, 2012 at 1:31 pm

:D Terlalu ideal tentu sangat menyukarkan..

Reply

hafizmd December 26, 2012 at 2:18 pm

@Anif,sukar tp tak mustahil…hehe

Reply

titan December 25, 2012 at 3:29 pm

setuju. terlalu ideal. kopak gak encik suami nanti.

Reply

hafizmd December 26, 2012 at 2:12 pm

@titan,haaha..tu baru sikit tu..kopak utk bini jugak…cewah…keh3

Reply

hafizmd December 26, 2012 at 2:18 pm

@AB, mmg ideal..maklumlah…suami idaman…fuh!

Reply

pipoq December 24, 2012 at 2:30 pm

suami yang taat pada perintah ALLAH dan tegas dalam beribadah..susah nak jadi / cari suami jenis camni..

Reply

hafizmd December 26, 2012 at 2:17 pm

Nak kena usaha lebih kuat

Reply

azman December 24, 2012 at 4:46 pm

No 10 : Suami yang suka membantu – membantu wanita dalam kesusahan :) terus amik wat bini kalau sesuai kihkihkih…

Reply

hafizmd December 26, 2012 at 2:16 pm

cewah..tu bro azmanlah tu..mmg rajin tolong awek2 maupun mereka yg memerlukan..

Reply

Razlan December 24, 2012 at 7:12 pm

Nampak gaya lambat benor bg orang bujang macam sy. Hehe

Reply

hafizmd December 26, 2012 at 2:15 pm

isk3…jgn camtu bro..hehe

Reply

sweetkurma December 24, 2012 at 8:52 pm

wahhhh bagusnya

Reply

hafizmd December 26, 2012 at 2:15 pm

Mudah-mudahan dapat diamalkan…

Reply

Amirez December 24, 2012 at 11:25 pm

ciri2 suami yang baik. mudah je ni asalkan ada kemahuan ;)

Reply

hafizmd December 26, 2012 at 2:14 pm

hehe…mudah taklah mudah sgt…keh3

Reply

Nakusan December 25, 2012 at 3:36 am

ijin baca-baca dan nyimak artikelnya ya kawan.
terimakasih sudah berbagi info dan salam kenal.

Reply

hafizmd December 26, 2012 at 2:13 pm

terima kasih singgah di sini…salam kenal dari saye juga

Reply

Hairul Hissam December 25, 2012 at 7:49 pm

yang ke 10. mungkin suami yg bertolak ansur dan suka membelai isteri. heeee :D

Reply

hafizmd December 26, 2012 at 2:09 pm

yaaa,penting tu..heee

Reply

boni kacak December 25, 2012 at 10:00 pm

hehehe..thanks bro untuk perkongsian ni :)

Reply

hafizmd December 26, 2012 at 2:09 pm

Terima kasih kembali. Tunggu turn boni plak..

Reply

eiela December 25, 2012 at 10:27 pm

haha setuju dengan semua ciri suami idaman tuh, nak tambah lg, suami yg bersikap melindungi.

Reply

hafizmd December 26, 2012 at 2:08 pm

Melindungi..penting tu

Reply

titan December 26, 2012 at 1:58 am

apsal kecik sangat font ni? sakit mata aku nak membaca ni wehh. haha..

Reply

hafizmd December 26, 2012 at 11:51 am

hahahaha…saje test..ko dah cakap sakit, aku tukar lain pulak..hahahaha..thanks bro

Reply

cik tom December 27, 2012 at 5:14 pm

smua yg komen entri ni lelaki…hehee…
tips yg bgs utk ciktom cr suami..ada available lg yg ciri2 camtu??huhu…

Reply

hafizmd December 28, 2012 at 12:00 pm

keh3..ni semua lelaki sejati ni cik tom…haahha

ada, kena cari leklok..macam cari jarum dalam jerami padi kot?hihi

Reply

Ladfe Amir December 29, 2012 at 6:19 pm

in shaa Allah ada lagi lelaki mcm ni. rakan2 di facebook ramai yg bujang2 tapi ada termasuk dlm kategori mcm ni.

Reply

Ladfe Amir December 29, 2012 at 6:20 pm

pandai ambil hati isteri dan anak2. sentiasa memanjakan anak2 walaupun ada masanya marah kepada mereka. tetapi tetap rasa sayang

Reply

Ashikin January 4, 2013 at 3:17 pm

Sokong suami yang pandai memasak huhu :P

Reply

hafizmd January 6, 2013 at 12:49 pm

hehe…mesti isteri suka kalau pandai masak

Reply

fiezaradzi January 7, 2013 at 10:38 am

point no 7 bab susu tu, lagi bagus lau time bini bangun susukan anak, suami juga bangun temankan isteri.. haha.. best tu.. ayh ustaz don buat macam tu.. hihi..

tima kasih jadi suami yg mmg idaman saya.. ahhaa..

Reply

hafizmd January 10, 2013 at 9:38 am

ahaks! boleh bangun, tp jap jer…mata meronta2 nak tutup balik…hahah

terima kasih kembali =) (tulis lebih2 nanti, ada yg termuntah…khahaha)

Reply

Lynn April 12, 2013 at 11:04 pm

Sokong, akak undi Hafiz sebagai suami mithali :-)
( Errr…Hafiz buat tak semua perkara di atas tadi ? )

Reply

hafizmd August 21, 2013 at 12:18 pm

Ada yg sudah dibuat dan menjadi amalan..ada yg masih dalam latihan =)

Reply

hafizmd December 26, 2012 at 2:14 pm

@titan,weh..kalau dia mintak emas 10kilo boleh?lagi bagus ni…hehehe

Reply

Leave a Comment

{ 2 trackbacks }