Seloka Selamat Hari Guru 2013

- 15 May 2013Bicara santai

Assalamua’alaikum.

Seloka Selamat Hari Guru 2013. 16 Mei. Tema sambutan Hari Guru tahun 2013, “Guru Malaysia : 1Aspirasi, 1Agenda.” Hari ni sekali lagi ambe berseloka khas untuk seluruh guru-guru di Malaysia. Selamat Hari Guru. Terimalah satu lagi seloka selamba dari ambe =)

Seloka Sempena Sambutan Hari Guru 2013

Bermula cerita setiap kita

Dihantar tadika bermulalah segala

Diajar mengeja juga mengira

Tak kira penat tak kira masa

Cikgu Tadika besar jasanya

Ingatkah kita ragam sendiri

Ada yang terkencing sambil berdiri

Katanya takut nak habai mai

Sabor ajelah cikgu boleh anak murid begini

Semakin ligat disekolah rendah

Setakat panjat pagar takde hal punyalah

Cikgu disiplin punyalah marah

Siaplah kamu Mat dah buat salah

Cikgu khabaq Pakcik Lah

Jiran sebelah rumah

Kepada cikgu-cikgu mak bapak serah

Serah kat cikgu nak marah, marahlah

Dengan harapan anak tahu mana betul mana salah

Mana yang salah mak bapak tambah bonus kat rumah

Dunia sekarang sudah berubah

Cikgu pula yang dicari salah!

Punyalah besar jasa cikgu dan guru

Mengenalkan kita setiap sesuatu

Tak pernah minta balasan ini dan itu

Berharap kita gembira selalu

Jangan dilupa jasa cikgu

Ada masa hantarlah sms ucap Selamat Hari Guru

Sebagai tanda kita ni ingat dia selalu

Walau jauh beribu batu

Jasa cikgu kami kenang selalu

Bak kata orang dulu-dulu

Kami kenangmu dalam doaku

Semoga dalam rahmat Allah selalu

SELAMAT HARI GURU

@hafizmd – Seloka Selamat Hari Guru 2013. Terima kasih buat cikgu-cikgu ambe. Semoga Allah jua yang membalas jasa kalian semua. Selamat Hari Guru juga kepada rakan blogger Cikgu Tehramuan, Cikgu Titan, Cikgu Naman, Cikgu Hairul =)

{ 57 comments… read them below or add one }

Irwan Alessa May 15, 2013 at 2:27 pm

terbaik la bohh seloka ni.. tersenyum seketika terimbau kembali zaman nakal sekolah :)

Reply

cikgu naman May 15, 2013 at 2:30 pm

Tak ramai lelaki nak jadi cikgu sekarang..hehe

terima kasih atas ucapan

Reply

hafizmd May 15, 2013 at 2:49 pm

ambe nak jadi, tapi agaknya belum sampai rezeki…hehe

Reply

Ummi Hanie May 15, 2013 at 3:40 pm

rajinnya berseloka… anyway, selamat hari guru semalaysia :)

Reply

fiza May 15, 2013 at 4:04 pm

sekolah sy dlu ramai je cikgu lelaki, zaman skrg laki dh tk minat jd cikgu kot..

Reply

hafizmd May 15, 2013 at 4:19 pm

mungkin jugaklah…hohoho

*bila agaknya KPM nak bukak balik kpli*

Reply

wazy May 15, 2013 at 4:27 pm

perghhh satu lagi seloka yang hebat,lepas ni kita boleh jv la ek,kumpul sajak dan seloka yang kita buat sendiri

Reply

Hafizul May 15, 2013 at 4:34 pm

hehe..minggu ni minggu seloka yer bro..menarik..selamat hari guru buat semua warga pendidik di dunia..hehe

Reply

suri May 16, 2013 at 11:13 am

blogge rblh seloka..ada blh menyanyi ada pandai buat duit heee

Reply

Hafizul May 18, 2013 at 12:36 am

Emm betul tu Suri..macam2 ada ho..hehe

Reply

hafizmd May 18, 2013 at 6:11 pm

@pk, macam tagline astro pulak ambe bace

Reply

sop May 15, 2013 at 4:44 pm

selamat hari guru kepada semua warga pendidik
tanpa guru siapa lah kita kan? :)

Reply

maza May 15, 2013 at 5:34 pm

Putih, putih melati
Merah, merah delima
Ingat cikgu sampai mati
Jasanya dikenang selama-lama..

hehehe.. kebamboommmmm

Reply

pipoq May 15, 2013 at 6:42 pm

memang zaman sekarang ni ibubapa yang terlebih manjakan anak bila dihantar ke sekolah..

Reply

hafizmd May 15, 2013 at 10:14 pm

itu yg nak kena ubah tu

Reply

TehR May 15, 2013 at 9:24 pm

selamanya aku asyik jadi jurugambar je bila sambutan hari guru
sudahnya gambar sendiri memang tak ada untuk dibuat kenangan

selamat hari guru untuk semua

Reply

hafizmd May 15, 2013 at 10:14 pm

esok wajib suruh budak2 plak amikkan gambar..hehe

selamat hari guru cikgu tehramuan

Reply

suri May 16, 2013 at 11:13 am

haa sah2 gru ni mals nak simpan gambr sb tahu akan ada byk peminat heee

Reply

hafizmd May 17, 2013 at 12:51 pm

@suri, bukan ape, cikgu tehr ni berseni orgnye, mmg selalu bab2 tangkap gambar, mmg kena jadi cameraman

Reply

Khairul Zamri May 15, 2013 at 9:28 pm

baca nie teringat pulak zaman sekolah dulu kala haha

Reply

hafizmd May 15, 2013 at 10:13 pm

hahaha..zaman gemilang ke bro?

Reply

Datin Tyka May 15, 2013 at 9:58 pm

selamat hari guru kepada mak DT sendiri

Reply

hafizmd May 15, 2013 at 10:13 pm

oooo…maknya cikgu..DT takde impian nak jadi cikgu?

Reply

Juan May 15, 2013 at 10:07 pm

selamat hari guru kepada guru guru

Reply

hafizmd May 15, 2013 at 10:13 pm

moga guru2 terus semangat mencurah bakti

Reply

Denaihati May 15, 2013 at 11:03 pm

makin hari makin mencabar kerjaya guru ni. selamat hari guru buat guru-guru semalaysia.

Reply

hafizmd May 16, 2013 at 9:31 am

mmg makin mencabar dgn anak2 yg makin cepat matang

selamat hari guru juga buat tuan dh yg menjadi sifu kami =)

Reply

Hazmin Hamudin May 15, 2013 at 11:57 pm

Rajin berseloka pulak sekarang ni ye. Selamat hari guru untuk semua guru.

Reply

hafizmd May 16, 2013 at 9:30 am

hehe..entah camne minggu ni rajin plak..hehe

Reply

titan May 15, 2013 at 11:58 pm

ramai betul cikgu ek. haha

Reply

hafizmd May 16, 2013 at 9:30 am

Selamat hari guru cikgu titan!

Reply

suri May 16, 2013 at 11:16 am

cikgu juga heee..ramai cikgu dikalangan blogger..

Reply

hafizmd May 17, 2013 at 12:50 pm

@suri, ramai rakan blogger kita cikgu

Reply

hatiputera May 16, 2013 at 12:47 am

Pandai tuan hamba berseloka. Selamat hari guru.

Reply

hafizmd May 16, 2013 at 9:30 am

Kebetulan idea seloka menjengah tiba
Bolehlah ambe tulis sepatah dua kata

Reply

daddydee May 16, 2013 at 1:40 am

Terima kasih para pendidik.

Reply

hafizmd May 16, 2013 at 9:25 am

terima kasih cikgu!

Reply

Myra jay May 16, 2013 at 10:11 am

Dulu cikgu denda pelajar macam mana sekalipun kita tak pernah marah, sebab tahu kita salah.. Tak berani report sebab nanti akan dipersalahkan balik..
Dan alhamdulillah kini kita berjay (walau belum berjaya sepenuhnya) heheee

Reply

hafizmd May 17, 2013 at 12:52 pm

Betul tu MJ, terbalik plak zaman sekarang, silap2 cikgu plak yg kena bantai ngn makbapak tanpa tgk apa salah anak

alhamdulillah…berjaya jadi orang…tu yg lebih penting..betul tak MJ?

Reply

boni Ultra kacak May 16, 2013 at 10:33 am

rasa macam nak emelkan je seloka ni kat cikgu sekolah den satu persatu.hehe

Reply

hafizmd May 17, 2013 at 12:52 pm

elok jugak tu…hehe

Reply

Cikgu Hairul May 16, 2013 at 11:02 am

hehehe.. selamat..

Reply

hafizmd May 17, 2013 at 12:51 pm

selamat hari guru buat cikgu hairul

Reply

onlajer May 16, 2013 at 12:17 pm

yeah jasa cikgu tetap ku kenang

Reply

hafizmd May 17, 2013 at 12:50 pm

kenang sampai bila2

Reply

hafiz May 16, 2013 at 1:51 pm

selamat hari guru seluruh malaysia.

Reply

hafizmd May 17, 2013 at 12:49 pm

selamat hari guru jugak buat ibubapa kita dan diri sendiri yg jadi guru tak rasmi utk anak2 kita

Reply

ajumohit May 16, 2013 at 10:18 pm

elamat hari guru buat semua pendidik, jasa mereka tidak terhingga ;)

Reply

hafizmd May 17, 2013 at 12:47 pm

Betul tu aju. Mmg tak terbalas jasa mereka

Reply

akubiomed May 17, 2013 at 2:33 pm

Agak-agak berapakah markah permakahan untuk seloka ini? Tentu A++ :-)

Reply

hafizmd May 18, 2013 at 6:16 pm

kalau dulu2 tahu seloka camni, mmg dapat A…hee

Reply

Dulu Lain Sekarang Lain May 18, 2013 at 8:32 am

Hari Guru. Anak-anak murid yg happy giler – ada jamuan dan tak perlu belajar satu hari. :D

Reply

hafizmd May 18, 2013 at 6:08 pm

hahaha….mmg betul sangat! murid pulak yg lebih2

Reply

MDHAFiZ.NET May 18, 2013 at 9:07 pm

bangga jd anak seorang cikgu..
selamat hari guru :)

Reply

hafizmd May 21, 2013 at 10:46 am

Selamat hari guru seMalaysia! =)

Reply

aimannajmy May 20, 2013 at 4:17 pm

hehe teringat zaman sekolah.. seloka camni kena baca kat perhimpunan sekolah.. maybe ada yang teriak dengaq hehe

Reply

hafizmd May 21, 2013 at 10:41 am

hehe…masa sekolah2, ambe tak reti plak bab2 camni

Reply

Leave a Comment