Tiba-tiba Bercuti…

- 29 March 2013Bicara santai

Assalamua’laikum.

Tiba-tiba Bercuti. Tajuk memang santai. Macam tulah jugak perjalanan kami dari Selangor ke kampung halaman isteri di Permatang Pauh, P. Pinang. Tiada perancangan rapi dibuat, tiba-tiba hati kuat untuk mengajak isteri pulang ke kampungnya. Mungkin ada beberapa perkara yang telah menyebabkan ambe meng’kedepankan’ perancangan untuk balik kampung.

Alhamdulillah. Perjalanan memakan masa hampir 5 jam setengah termasuk berhenti solat dan makan sebentar di hentian Bukit Gantang. Bagi rakan-rakan yang biasa singgah di hentian samada di Tapah, Sg. Perak dan Bukit Gantang pasti teringat pada deretan kedai buah. Buah jambu batu antara pilihan ambe untuk dibawa pulang sebagai buah tangan untuk keluarga.

tempat makan sedap di kepala batas pulau pinang photo tempatmakansedappenang_zps0638253e.jpg

Aktiviti biasa kami kalau balik kampung antaranya ialah pekena daging bakar Pak Din. Udang kat atas tu antara deretan menu yang terhidang kat kedai Pak Din Ikan Bakar, Kepala Batas. Kalau anda bercuti ke sini, ni mungkin tempat makan tengahari yang wajib anda singgah! “Rimau menangis” menunggu anda di sini.

Ambe sebenarnya merancang untuk balik kampung pada bulan Mei nanti. Namun, ambe berfikir kenapa perlu ditunggu bulan Mei? Sekarangpun boleh balik. Kerja di pejabatpun dah selesai, anak-anak tengah cuti sekolah. Inilah masanya. Ambe tak nak tangguhkan benda baik. Apatah lagi dapat menatap wajah ibubapa di kampung. Paling tidak, dapat juga mengubat kerinduan pasa arwah Abah bila menatap wajah ayah mertua.

Jadi, kalau korang masih lagi punya mak dan ayah di kampung, tak perlu fikir panjang-panjang. Luangkan masa untuk balik dan berjumpa mereka selagi tangan dan pipi mereka masih boleh kita cium. Paling tidak, telefon tanya khabar mereka. 

Dahlah, ambe kalau tulis bab mak ayah ni, mulalah rasa sebak tak tentu arah. Satu lagi, jangan lupa update blog masing-masing dan like blog ambe ni, hahahaha. Nanti ambe terjah balik blog anda yer. Kasi komen baik punya!

@hafizmd – Tiba-tiba Bercuti. Memang seronok bila dapat balik kampung.

{ 56 comments… read them below or add one }

papa mifz March 29, 2013 at 1:36 am

hujung minggu nih den pertama kali ke Penang, nak carilah kedai pak Din tuh, harap jumpalah nanti…:)

Reply

hafizmd April 2, 2013 at 10:32 am

Eloklah tu PM. Carik Pekan Kepala Batas. Kedai tu kalau bukak, mmg ramai orang =)

Reply

fiezaradzi April 4, 2013 at 5:36 pm

dah tu, sempat singgah tak papamifz?

Reply

Sop March 29, 2013 at 8:33 am

balik kampung tetap seronok sama ada rancang atau tidak
yg penting sampai.. hehehe :)

Reply

suri March 31, 2013 at 10:09 pm

masa cuti beat rasa nak duduk 1 mggu jer

Reply

fiezaradzi April 4, 2013 at 5:37 pm

kalau tak tuntutan kerja, mau duduk lebih seminggu.. haha

Reply

hafizmd April 2, 2013 at 10:31 am

Alhamdulillah. Semuanya selamat.

Itu penting tu..balik kampung

Reply

Cikgu Hairul March 29, 2013 at 9:21 am

Ada ruang, peluang dan masa… balikla.
Bab makan, dah cuba makan kat Kari Korner?

Reply

hafizmd April 2, 2013 at 10:31 am

Itu yg terbaik. Tak perlu tunggu lama2

Kari Corner tang mana ek bro?

Reply

Hazmin Hamudin March 29, 2013 at 9:59 am

Selamat bercuti bro. Balik kampung memang best

Reply

suri March 31, 2013 at 10:11 pm

cuti lama cuti sekolah time tu blh rehat panjag skit

Reply

hafizmd April 2, 2013 at 10:30 am

Terima kasih. Mmg best!

Reply

hazman aka species1980 March 29, 2013 at 11:11 am

Bagus la jalan-jalan balik kampung time nie…. nanti update pasal makan-makan kat kampung pulak yea…..

Reply

hafizmd April 2, 2013 at 10:30 am

hehe..nanti isteri ambe akan update pasal makan2 tu..hehe

Reply

titan March 29, 2013 at 3:45 pm

camana leh cuti tetiba nih..

Reply

hafizmd April 2, 2013 at 10:25 am

Bila tiba2..jawapannya mmg takde…ilham kot..hehe

Reply

TehR March 29, 2013 at 6:26 pm

terbaik
jangan lepaskan segala peluang yang ada
hati2 memandu
moga2 sentiasa selamat dalam perjalanan

Reply

hafizmd April 2, 2013 at 10:24 am

Alhamdulillah. Semuanya selamat dan gembira =0

Reply

Imran March 29, 2013 at 8:16 pm

dah dapat cuti jangan dipersia-siakan.

Reply

suri March 31, 2013 at 10:15 pm

gunakan sebaik mungkin.blh pi mandi manda bersama kluga ya tak?

Reply

hafizmd April 2, 2013 at 10:15 am

Betul tu. Kena cuti sungguh2 =)

Reply

anif March 30, 2013 at 12:05 am

Kadang-kadang cuti tanpa perancangan ni lebih bagus & berkualiti hasilnya :D

Reply

suri March 31, 2013 at 10:19 pm

itu ikut mood masa tu, kesihatan baik..wang ada masa free dn tak terkejar2 tu sudah bgus.

Reply

hafizmd April 2, 2013 at 10:09 am

hehe..mmg gitulah..seronok tgk anak2 gembira main dgn spupu2

Reply

HafizAmri March 30, 2013 at 2:24 am

kepala batas tang mana ya kedai pakdin? Biasa p makan chow kueh teow kat kg pelet dan BM jer…

Reply

hafizmd April 2, 2013 at 10:09 am

Kedai tu kat pekan kepala batas..kat pasar kepala batas..atas sikit jer dari traffik light pekan tu

Reply

fiezaradzi April 4, 2013 at 5:39 pm

@hafizamri duduk mana? biasa gak pi char kueh teow kg pelet tu..

Reply

HafizAmri March 30, 2013 at 2:25 am

Elok sangat lah bercuti jenguk-jenguk mak ayah.. selagi dorg masih ada

Reply

hafizmd April 2, 2013 at 10:03 am

Betul tu bro..selagi kita sempat tgk wajah dan berbakti pada mereka

Reply

Mama I.A March 30, 2013 at 11:19 am

bestnya dapat balik kampung…saya pun dah tak sabar dah nak balik hujung tahun nanti, InsyaAllah..kalau dekat, rasanya sekarang jugak nak balik..tapi disebabkan beribu batu jauhnya, simpan ajalah rindu dalam hati..huhu…

Reply

hafizmd April 2, 2013 at 10:00 am

Mmg best. Sabor yer..respek kat Mama I.A.
Moga kerinduan terubat bila dapat telefon dan main ngn anak2 =)

p.s. eh, ni blog baru Bard ek?

Reply

Mama Murai March 30, 2013 at 1:07 pm

dan tiba-tiba pulak saya bubuh komen kat sini :) Baguslah tu, sekali sekala kita pun nak beri kejutan kepada anak-anak jugak kan. Apa lagi ketika cuti sekolah macam ni. Selamat bercuti fieza, selamat bercuti hafiz.

Reply

hafizmd April 2, 2013 at 9:58 am

hehe..
Mmg kejutan menjadi hari tu..nasib baik parents ada kat rumah, kalau tak, kami yg terkejut…hehe

terima kasih Mama

Reply

fiezaradzi April 4, 2013 at 5:40 pm

tima kasih MM, dah habis dah cuti….

Reply

Denaihati March 30, 2013 at 8:20 pm

betul bro, cuti sekolah jangan lupa bawak anak2 jumpa atoknya kat kampung.

Reply

hafizmd April 2, 2013 at 9:58 am

Itu yg ambe balik jugak walaupun cuti sekolah tinggal 2 hari jer lagi

Reply

Hafizul March 31, 2013 at 10:52 am

Selamat bercuti..seronok kan..hehe..betul tu hargailah mak ayah selagi mereka masih ada..ingtkan deme gi ngail udang..hehe

Reply

suri March 31, 2013 at 10:21 pm

jangan sedih kita tak der mrka mak mertua ada..andai tak de gak kita ttp ada kasih pd merka2 d sekeliling kita

Reply

hafizmd April 2, 2013 at 9:56 am

Selagi mereka ada, berbaktilah sedaya upaya

Ambe dok reti ngail lening boh, skill hilang habis doh..hahaha

Reply

Hafizul April 2, 2013 at 11:54 am

Keno gali mula skill tuh..haha

Reply

amirulfaiz March 31, 2013 at 4:58 pm

Alhamdulillah, saya pun baru je balik kampung. :) Udang tu nampak sedap sekali.

Reply

suri March 31, 2013 at 10:22 pm

masak sambal tumis udang sedp heee

Reply

hafizmd April 2, 2013 at 9:56 am

Alhamdulillah. Udang tu panggang letak sos rasanya…nampak mmg sedap..hehe

Reply

suri March 31, 2013 at 10:13 pm

balik bercuti ni sebab nak pi umh org kwin?

Reply

suri March 31, 2013 at 10:17 pm

bolehlah jalan2 cari makan lagi. eh tu perhentin sllu gak ambe singgah

Reply

suri March 31, 2013 at 10:56 pm

agak2 udang tu blh buat umpan memancing tak

Reply

suri March 31, 2013 at 11:26 pm

udang masak tomyam sedap..letak cili api heee, pastu mkn panas2 bersama dg nasi putih

Reply

hafizmd April 2, 2013 at 9:51 am

Itu mmg sodap!

Reply

Hairul Azni March 31, 2013 at 11:51 pm

Masa ada,bajet cukup,kesihatan baik..apa tunggu lagi..benda yang baik tak elok ditangguh..
*Macam sedap je bunyi ‘daging bakar pak din’ tu…

Reply

hafizmd April 2, 2013 at 9:49 am

Betul tu bro. Kalau nak tunggu, mungkin lambat lagi nk balik. Rezki yg ada, kita guna sebaik mungkin.

Mmg sedap cuma kadang2 liat sikit..hehe

Reply

hafiz April 1, 2013 at 10:41 pm

kalau ada masa jangan lupa jengah org tua betul tak..

Reply

hafizmd April 2, 2013 at 9:33 am

Betul tu. Selagi mereka ada ni lah, kenalah jenguk dan selalu tanya khabar

Reply

Lynn April 2, 2013 at 12:05 am

Beruntunglah mereka yang masih mempunyai ibu bapa. Hargailah mereka selagi ada. Bukan setakat balasan syurga bagi anak yang soleh dan solehah tapi juga kenangan bersama mereka adalah yang paling indah dalam hidup.
Saya sangat sayang dan masih merindukan kedua orang tua saya yang telah lama tiada.

Reply

hafizmd April 2, 2013 at 9:33 am

Mmg beruntunglah bagi mreka yg masih punya ibu bapa. Menatap wajah mereka sudah mndatangkan pahala, apatah lagi bila kita berbakit kepada mereka.

Andai mereka sudah tiada, sama2 kita perbykkan amalan kebaikan anak soleh utk mereka di sana.

Reply

akubiomed April 3, 2013 at 11:37 pm

Balik kampung dapat merehatkan fikiran pada masa sama kehadiran cucu dapat mengembirakan orang tua.

Reply

fiezaradzi April 4, 2013 at 5:42 pm

mmg tahu dah, in shaa Allah mak ayah de kat rumah.. mmg surprised lah.. hehe

Reply

Leave a Comment