Belajarlah Untuk Redha…

- 31 January 2014. Updated 30 January 2014Agama

Assalamua’laikum.

Redha. Redha ni maksudnya kita berlapang dada dalam setiap perkara yang Allah berikan kepada kita. Semua perkara termasuk peraturan Allah, qada’ dan sesuatu ketentuan untuk kita sama ada baik mahupun buruk. Kita takde rasa terpaksa atau dipaksa bila buat apa yang Allah tetapkan dan berlapang dada dalam setiap kebaikan dan keburukan yang kita terima. Inilah salah satu kecintaan dan kepatuhan kepada Allah s.w.t.

Belajarlah Untuk Redha

Sebagai peringatan khasnya untuk diri saya sendiri, saya kongsikan hadith Rasulullah s.a.w yang diriwayatkan oleh Muslim. Maksudnya;

“Dan jika sesuatu kesusahan mengenaimu janganlah engkau berkata: Jika aku telah berbuat begini dan begitu, begini dan begitulah jadinya. Melainkan hendaklah kamu katakan: Allah telah mentaqdirkan dan apa yang ia suka , ia perbuat ! ” Kerana sesungguhnya perkataan: Andaikata… itu memberi peluang pada syaitan”.

Kita ni terkadang banyak rasa runsing dan risau dalam banyak perkara kehidupan sementara. Rasa sesak nafas tak cukup duit, rasa terbeban dengan lambakan kerja, ditambah macam-macam masalah lagi. Kita rasa macam tak kena.

Inilah masanya untuk saya terutamanya dan kita semua untuk muhasabah diri bahawa semua yang berlaku waima sehelai daun gugur pun adalah semuanya dalam perancangan Allah. Penting juga untuk terus berusaha, usaha dan usaha. Doa itu salah satu usaha kita. Jangan kita lupa yer…

Sentiasalah kita ucap ikut apa yang Baginda Rasulullah s.a.w ucap bila baginda mendapat berita baik, baginda ucapkan “Segala puji bagi Allah yang dengan nikmatnya menjadi sempurnalah kebaikan”.

Bila Baginda s.a.w. dapat berita kurang senang, baginda ucap, ” Segala puji bagi Allah atas segala perkara”.

Apa itu redha

Belajar untuk redha..

@hafizmd – Bila kita redha, kita akan rasa lapangnya dada…Allahuakbar!

{ 33 comments… read them below or add one }

TehR January 31, 2014 at 4:13 pm

redha bukan bermaksud mengalah
bukan juga bermaksud berhenti berusaha

Reply

hafizmd February 5, 2014 at 11:47 am

Terbaik cikgu! terima kasih

Reply

yusri May 10, 2014 at 7:36 pm

Juga membawa maksud berlapang dada diatas ketentuan Allah SWT.

Reply

Juan January 31, 2014 at 5:33 pm

bagus entry ni, buat aku terfikir sejenak

Reply

hafizmd February 5, 2014 at 11:47 am

sama2 kita hadam…ameen

Reply

hafiz January 31, 2014 at 7:47 pm

Redha bermaksud kita sedar segalanya ditentukan oleh Allah

Reply

hafizmd February 5, 2014 at 11:46 am

Terbaik. Sma2 kita redha dan sentiasalah berusaha dan berdoa

Reply

akubiomed January 31, 2014 at 9:35 pm

Setuju sangat supaya belajar redha dengan apa yang berlaku menjadikan kita lebih tabah dan cekal.

Reply

hafizmd February 5, 2014 at 11:46 am

Itulah kejayaan yg boleh kita kecap hasil sabar..

Reply

yusri January 31, 2014 at 10:02 pm

terima dengan seadanya qada’ & qadar Allah…
tetapi harus diiringi dengan usaha dan doa…
hanya doa senjata orang mukmin…

Reply

hafizmd February 5, 2014 at 11:46 am

Terima kasih boh utk peringatan ni..alhamdulillah

Reply

puteri kasih January 31, 2014 at 10:48 pm

bila kita redha hidup akan terasa lebih tenang dan setiap perkara dapat dilalui dengan lebih mudah :)

Reply

hafizmd February 5, 2014 at 11:38 am

Betul tu. Setiap benda pasti Allah dah tulis ketentuannya…doa dan doa doa dan doa

Reply

titan February 1, 2014 at 2:49 am

ya. Dah usaha, kena reda dan berdoa.

Reply

hafizmd February 5, 2014 at 11:38 am

Setuju 100%

Reply

Anuar February 1, 2014 at 1:50 pm

Apabila membaca entri ini, teringat pula petua DUIT…
D – Doa
U – Usaha
I – Ikhtiar
T- Tawakal

Ianya tetap berlandaskan keredhaan dalam berusaha…

Reply

papa mifz February 1, 2014 at 2:03 pm

peringatan untuk semua…terima kasih bro…!!!

Reply

hafizmd February 5, 2014 at 11:28 am

Terim kasih kembali

Reply

khairul asrol February 1, 2014 at 10:23 pm

aku pernah ceritakan kisah belajar untuk redha ni dalam artikel “belajar tinggi mana pun takan sama dengan gaji cristiano ronaldo”. apa yang bro cakap tu betul, kita belajar untuk mencari ilmu. jadi, redha lah semoga berlapang dada. aminn.

Reply

hafizmd February 5, 2014 at 11:25 am

Terbaik! Niat menuntut ilmu kerana itulah suruhan agama. Yg lain datang kemudian.
terima kasih bro berkongsi pandangan

Reply

Mohd Azrin Abu Bakar February 1, 2014 at 11:28 pm

Kita redha dengan ujian kesenangan.tapi bolehkah kita redha dengan ujian kesusahan,kedukaan?

Reply

hafizmd February 5, 2014 at 11:23 am

Dua ujian yg Allah beri..senang susah

Reply

Hafizul February 2, 2014 at 2:50 pm

Ok..terima kasih bro kongsikan..rasa lebih bersemangat sekarang ni..redha walaupun pahit ia tetap ada hikmahnya…

Reply

hafizmd February 5, 2014 at 11:20 am

Benda yg kita tak suka tu mmg pahit, pahit tu ubat… =)

Reply

yusri June 19, 2014 at 11:14 pm

Mudah-mudahan hidup kita sentiasa diberkati oleh-Nya.

Reply

Nur Razali July 12, 2014 at 3:21 am

Peringatan untuk diri sendiri jg, terima kasih atas perkongsian yg brmanfaat ni ;)

Reply

Mummy Dina August 12, 2014 at 8:31 am

tq atas ingatan..sedang dalam proses mendidik diri untuk redha..masih banyak lagi yang nak kene perbaiki ni..

Reply

Aisyah August 16, 2014 at 2:07 pm

belajar untuk redha,.belajar untuk menerima ketentuan,. tq dia atas peringatan ini..

Reply

nanang October 7, 2014 at 3:05 pm

Intinya tetap harus berdoa dan berusaha.

Reply

muhammad isra March 19, 2015 at 8:49 am

Pematangan diri dan pemahaman iman yang tinggi akan membentuk akhlak yang baik. Berperilaku yang sopan yang berpedoman kepada sunah rasul akan memberikan keselamatan…

Reply

Ani Haryani June 1, 2015 at 4:00 pm

Alhamdulillah hadir ujian. Tanda Allah sayang :D

Reply

app toko October 20, 2015 at 2:39 pm

ridho bukan berarti pasrah,,,tapi usaha sampai batas kemampuan sisanya Allah

Reply

ade sutisna November 7, 2015 at 12:46 pm

kita harus terus ikhlas melakukan sesuatu

Reply

Leave a Comment

{ 1 trackback }