Petua Rumahtangga:Beri Perhatian Jika Berlaku 4 Perkara Ini

 Assalamua’alaikum.

Petua Rumahtangga Bahagia:Beri Perhatian Jika Berlaku 4 Perkara Ini. Semua pasangan impikan sebuah perkahwinan yang bahagia dan aman damai. Sebuah rumahtangga yang bahagia antara dasarnya menuntut banyak perkara untuk dikongsi dan dirai bersama. Kalau masa bujang, makan meggi pun ok, bila berumah tangga perlulah lebih teratur pola pemakanannya. Dulu nak jaga diri sendiri saja, sekarang sudah kena bertanggungjawab menjaga isteri dan anak-anak. Dalam perkahwinan, jika ada bibit-bibit 4 perkara ni, silalah cepat-cepat duduk bawa berbincang. Apakah 4 petua rumahtangga bahagia kali ni?

1. 4 perkara di bawah jika berlaku dalam sebuah rumahtangga/perkahwinan, perlulah diberi perhatian secepat mungkin;

  1. Rutin hidup sudah mula berubah – Kalau dulu, kita selalu keluar makan bersama, tapi tiba-tiba si dia mula keluar makan sorang-sorang. Dulu, pantang nampak coklat terus belikan untuk kita tapi tidak lagi sekarang.
  2. Komunikasi makin berkurang – Secara tak disangka, masing-masing sibuk dengan hal peribadi masing-masing waima di meja makan sekalipun. Dulu meriah dengan usikan dan gurauan, sekarang senyap sepi tanpa sebarang komunikasi. Hal ini ada diceritakan oleh Blogger INI
  3. Beremosi –  Kini semuanya macam ada ‘password’ antara suami isteri. Setiap perbuatan dan perbualan dipenuhi emosi negatif. Sampai mungkin juga merajuk tidur asing-asing.
  4. Lupakan tanggungjawab – Ini paling bahaya. Tanggungjawab pada keluarga mula hilang. Seolah-olah si dia kembali membujang sedangkan anak isteri/suami ada depan mata. Sifat pentingkan diri sendiri mula menonjol jelas.

2. Sebelum bersangka buruk, elok kita periksa diri sendiri. Tengok dalam-dalam di mana silap dan kurangnya kita. Mungkin kita yang mula berlaku dingin tanpa kita sedar.

3. Jika 4 perkara ni mula melanda rumahtangga, cepat-cepatlah mencari penawarnya. Jangan biarkan emosi menguasi diri. Anak-anak perlukan kasih sayang seorang ibu dan bapa. Sesi kaunseling rumahtangga dengan mereka yang layak mungkin wajar diberi perhatian.

4. Jika ada masalah dengan pasangan, petua 3 K untuk mengatasi masalah rumahtangga/perkahwinan ini mungkin boleh membantu pasangan suami isteri untuk kembali mengeratkan kasih sayang;

  • Komunikasi – Sentiasalah kita berbual. Apa-apa saja topik yang menjadi kesukaan pasangan ada eloknya kita cuba fahami. Barulah perbualan dua hala berlaku. Cakap sorang-sorang mana nak syok?
  • Kerjasama – Jangan biarkan pasangan keseorangan. Sentiasalah hulurkan bantuan. Kalau isteri masak, tolonglah potong-potong bawang seulas dua. Kalau dia sedih, jadilah bahu untuk tempat dia bernaung.
  • Kompromi – Jangan asyik nak ikut cara kita saja! Hargailah pendapat dan pandangan pasangan. Carilah titik persamaan. Kalau ada percanggahan, cari jalan keluar dengan berbincang elok-elok. Letak tepi soal ego tinggi!

Dapatkan 40 Tips & Panduan Rumahtangga Bahagia

+ 27 Koleksi Doa Kebahagiaan Rumahtangga Hanya RM27 !

 Ilmu tanpa amal ibarat pokok tanpa buah. Jom kita pakat berusaha untuk kekalkan kebahagiaan rumahtangga dalam misi melahirkan generasi yang benar-benar mampu membanggakan agama, bangsa dan negara!

@hafizmd – Petua Rumahtangga:Beri Perhatian Jika Berlaku 4 Perkara Ini. Apa perkara pun, mengekalkannya memang mencabar!

47 comments

  1. saya nak bahu tu… tapi sekarang ok je.. saya tak sedih.. haha.. saya gembira..

    tima kasih atas perkongsian ini. sama-samalah kita semua ambil panduan utk kehidupan laki bini mak ayah ni..

  2. hurm..sy jenis tak reti diam.klu meja mkn anak2 diam sy ckp.klu sy ckp anak2 becok. tpi klu sy lapar slu sy mkn tgri hujung mgu mkn dg anak kt dapo.tpi klu dia bli sy mkn juga tpi skit. klu tak sy minum jer tpi akan temankan dia..ckp..dan terus ckp..

    bila biasa ckp smpi satu saat sy akn diam. bila tya asal awk ni diam.sy akan ckp sb ada org tak buatkan air milo ombak rindu utk sy haaa..

  3. sebenarnya dlm perkahwinan ni tak blh terllu sedih,gmbra atau tension sgt2 mesti ada senda dan bergurau..pujuk rayu barulah best he.he…klu msing nak menang , makn pun sorg2, buat hal sndri baik tak pyah kawin kan heee

  4. As Salam.. 🙂

    Entahkan mati dimakan ular,
    Mulalh mencari merata pelusuk;
    Tanyalah hati perbanyakkan sabar,
    Muhasabahlah diri minta petunjuk.

  5. terbaiklah petua2 ni. insyaAllah sebagai peringatan, maklumlah…kata Tun Mahadir, melayu mudah lupa…banyak kebenarannya.

  6. Seronok baca artikel ni..terima kasih bro atas perkongsian ni..rasanya da satu yang kena dengan diri saya..harap saya dapat perbaiki semula demi menjaga kebahagiaan rumah tangga..terima kasih banyak2 sharing menda macam ni..

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *