Jangan Nak Layan Emosi Sangat! Nanti Gemuk….

- 23 December 2013. Updated 14 March 2014Kesihatan

Assalamua’laikum.

Macam-macam isu sekarang ni yang boleh buat kita sedih, kecewa, gumbira dan dalam masa yang sama, tertekan. Isu paling hangat yang hero-hero bincangkan terutamanya di facebook, pastinya isu nasional tentang kenaikan itu dan ini. Minyak dah naik, GST ada yang dah mula buat dan bersedia untuk dirasai bersama, tol dengar khabarnya akan naik juga. Dalam pada tu, BR1M 3 pun dah mula boleh daftar online. Tadi singgah LHDN, ramai juga yang beratur ambil borang BR1M 3. Moga-moga lepaslah nak bayar atau beli apa yang patut.

Jangan layan emosi sangat! Nanti gemuk?

Kalau korang biasa putus cinta atau cinta kena reject, ada beberapa perkara biasanya orang yang putus cinta ni buat. Sama ada jalankan perintah berkurung dalam bilik atau lepaskan perasaan dengan cara-cara tertentu. Ada yang lepas putus cinta, lepas tu jatuh cinta lagi dan lagi dan lagi. Sampailah jumpa pasangan yang dirasakan sengam sehati sejiwa!

Lain orang putus cinta, ada yang makan saja kerjanya. Siang malam makan, makan dan makan lagi. Hingga tak sedor badan yang dulu kurus melidi sebab nak jaga penampilan diri, akhirnya menjadi berisi tanda makan hati! Jangan macam tu! Bunga bukan sekuntum, lebah bukan seekor. Banyak lagi bunga yang tengah belajar nak kembang. Banyak bunga lagi yang tengah kembang dan harum. Yang dah lama kembang, masih lagi harum pun banyak! Lebah pun bukan seekor, banyak lagi lebah yang tengah mencari bunga, usaha dan usaha. Bab lebah dan bunga ni, ambe citer lain bab yer. Ini bab lain…hehe

Guna petua LAJAKK untuk elak makan berlebihan!

Ada 5 cara yang kita boleh guna untuk kurangkan keinginan nafsu kita nak melantak ni. Tak kisahlah apa sebabnya, tapi penting untuk kita tahu caranya supaya jumlah kalori yang kita ambil tak terlebih banyak sangat berbanding apa yang badan kita perlu. Kalau lebih banyak, nanti lemak banyak. Sape susah nak kurus? Diri sendiri jugakkan?

Petua LAJAKK untuk sama-sama praktis!

1. Lambatkan – Lambatkan masa korang nak makan. Baru lepas makan 10 minit tadi, tetiba mulut rasa nak makan lagi. Senang. Lambatkan ke 30 minit lagi.

2. Alih perhatian – Senang cerita. Rasa nak makan lagi, buat kerja yang korang tak boleh buat kalau makan. Contohnya berlari. Mana ada boleh makan burger sambil berlari? Tak senonohkan?

3. JAuhkan diri – Maksudnya jauhkan diri korang dari sumber makanan. Duduk kat rumah memang merbahaya. Makanan dalam peti seperti memanggil untuk dijamah. Bahaya. Keluar rumah. Gi basuh kereta. Habis kereta sendiri, gi basuh kereta jiran pulak!

4. Kepentingan – Penting ke nak kena makan kali kedua walaupun baru makan 10 minit tadi? Kalau penting sangat dah, kalau tak makan boleh pengsan, sila makan. Jangan bertangguh. Makan jer tanpa rasa bersalah…

5. Kuantiti- Banyak mana yang nak dimakan. Paling bagus, makan dalam kuantiti sedikit, tapi banyak kali. Bukan makan banyak dan banyak kali! Tak betul tu…

Senangkan? Janji kena ada disiplin sikit untuk elak berat badan tiba-tiba naik. Almaklumlah, hidup penuh  pancaroba. Hidup kena ceria, kalau makan boleh ceriakan hidup kita dan tak susahkan orang lain. Makanlah.

petua kawal tabiat pemakanan seimbang

Pizza. Sedap tak? Kredit: Sciencedaily.com

Kita makan untuk hidup. Bukannya hidup untuk makan. Betul tak?

@hafizmd – Ambe macam ‘termogok’ sebab bola sepak tak dapat pingat…hahahaha

{ 58 comments… read them below or add one }

Irwan Alessa December 23, 2013 at 2:52 pm

hahahahaha yang lebah dan bunga tu tak sabar nak baca.. rasa macam seronok pulak nak mengetahui kisah tu.. almaklum lah dah lama lari dari cinta :)

Aku pun pernah mengalami masalah kemurungan, selera makan pun bertambah.. Lepas tu badan bertambah sihat.. Mula la sesi “kerja” keras untuk turunkan lemak badan yang bertambah-tambah..

hoho.. nice petua ni.. paling tak tahan bab cuci kereta tu.. hahahahaha

Reply

hafizmd December 25, 2013 at 2:46 am

bab lebah tu…tunggu lain kalilah…hahaha

boleh tahan jugak tu bro! apapun, yg penting sekarang dah hepi =)

Reply

ejam December 23, 2013 at 2:57 pm

tips basuh kereta jiran lepas basuh kereta sendiri itu sangat2 menarik…silap2 dapat upah lagi…hehe

Reply

hafizmd December 25, 2013 at 12:07 am

tu yg best tu…upah dapat…bakar kalori pun dapat =)

Reply

Mohd Shubhi December 23, 2013 at 3:14 pm

Ingatkan kalau nak kurus kena makan lajak..orang utara kalau sebut lajak makan maknanya makan dengan berselera.

Reply

hafizmd December 25, 2013 at 12:07 am

hoho.betul tu..kalau selera…mmg boleh lajak makan..sedap sangat

Reply

Anak Askar Pencen December 23, 2013 at 3:56 pm

Berhenti sebelum kenyang. Tapi kalau kerja yang jenis banyak meeting ni memang susah sikit nak berhenti sebelum kenyang. Kadang makan sarapan sahaja dah pekena nasik lemak, minum petang pulak pekena soto. Itu belum kira tengahari lagi, menu nasik Arab.

Reply

hafizmd December 25, 2013 at 12:06 am

Tu mmg payah. Keje byk meeting dgn setiap meeting ada makan sedap2…mmg nayalah perut..tak makan…rugi..makan terlebih pulak..aduyai…hehe

tp nasi arab..mana boleh lepas peluang…hehehe

Reply

titan December 23, 2013 at 4:00 pm

emosi tetap kena layan maa..dengan penuh kasih sayang. haha..

Reply

hafizmd December 25, 2013 at 12:05 am

hahahaha….layan dgn penuh kasih sayang…ayat power..ayat power!

Reply

akubiomed December 23, 2013 at 5:47 pm

Lihat gerai makan bersepah di Malaysia. Ada yang beroperasi sehingga ke pagi. Tak jadi masalah kalau setakat hendak ngeteh jam 2 pagi di restoran mamak. :-)

Reply

hafizmd December 25, 2013 at 12:03 am

Bab ngeteh teh o kosong..bila2pun ok =)

Reply

munir ardi December 23, 2013 at 9:25 pm

saya dah berhasil turun 5 kg itupun mesti hindari makan daging dan lemak lainnya

Reply

hafizmd December 25, 2013 at 12:02 am

Tahniah bang munir!

Moga semakin sihat dan sukses

Reply

Mohd Azrin bin Abu Bakar December 24, 2013 at 10:04 am

Orang Malaysia makan tidak kira masa dah sebab restoran mamak 24 jam macam-macam ada. Itu belum lagi fast food 24 jam dibuka lagi . Lagi seronok mereka makan.
Baik bos , akan aku cuba maalkan tips ini . Tq bos .. :)

Reply

hafizmd December 25, 2013 at 12:02 am

Itulah seronoknya org kita. Mmg kedai mamak pukul 3 pagi pun masih penuh org…teh tarik roti canai…

Reply

kakiblog December 24, 2013 at 10:05 am

nasib baik lajakk bukan terlajak makan..lagilah cepat gemuk yang montel..KB pun hairan ada orang kata montel itu sihat

Reply

hafizmd December 25, 2013 at 12:01 am

kalau terlajak makan…jawabnya perut mudah ke depan =)

Reply

kakiblog December 26, 2013 at 5:10 pm

perut ke depan dan poket pula semakin tebal..kira ok gak!

Reply

Hairul Azni December 24, 2013 at 12:31 pm

Saya pun baru habis mogok ni..mogok kecewa namanya sebab Malaysia tak dapat apa2 pingat dalam bolasepak..huhu..

Reply

hafizmd December 25, 2013 at 12:01 am

keh3…ambe pun termogok tak pasal…haahah

Reply

khairul asrol December 24, 2013 at 12:49 pm

uish, ni emosi ke nafsu tahap kuasa sepuluh ribu ni? haha

Reply

hafizmd December 25, 2013 at 12:01 am

hahaa.nafsu makan mmg payah nak kawal…hahaha

Reply

onlajer December 24, 2013 at 12:55 pm

kalau gambar macam ini macam nak makan banyak dan banyak kali nih

Reply

hafizmd December 25, 2013 at 12:00 am

keh3…pizza mmg bahya..hahaha

Reply

Irwan Alessa December 24, 2013 at 1:20 pm

Tengok pizza ni lapar pulak.. hoho nak lunch jap..

Reply

hafizmd December 25, 2013 at 12:00 am

hoho..saje kasi semangat..hehe

Reply

cheq eem December 24, 2013 at 3:08 pm

nice tips bro….!! follow semua tips nie duit poket pon kembong balik…. :D

Reply

hafizmd December 25, 2013 at 12:00 am

Tu kesan paling best..hhee..poket kembung =)

Reply

hazman aka species1980 December 24, 2013 at 4:26 pm

rasanya macam kurang sesuai je untuk foodblogger cam gua jee…..hohohoho

Reply

hafizmd December 25, 2013 at 12:00 am

hoho..sesuai jugak bro…try sikit2 utk dapat buat review…tp kalau ambe jadi foodblogger…rasanya payah jugak nak kawal makan…hohohoho

Reply

encikarman December 24, 2013 at 6:36 pm

malam ni nandos skit

Reply

hafizmd December 24, 2013 at 11:59 pm

hehe…nandos ayamnya dengar kata rendah kalori…bagus juga tu..

Reply

Denaihati December 24, 2013 at 9:20 pm

terlajak perahu boleh diundur, terlajak makan….
bagus tips lajakk ni, macam bro tekankan mesti ada disiplin.

Reply

hafizmd December 24, 2013 at 11:58 pm

Terlajak makan, bertambah pinggan =)

Reply

blogger lelaki December 24, 2013 at 10:27 pm

gua tka layan perasaan pun gua tetap makan banyak juga..hahaha

Reply

hafizmd December 24, 2013 at 11:58 pm

hahaha…tu lagi hebat…hehe

Reply

papa mifz December 24, 2013 at 10:46 pm

den akan cuba amalkan petua LAJAKK yang bro kongsikan…:)

Reply

hafizmd December 24, 2013 at 11:57 pm

Samalah ngn den..kena buat jugak..sbb kalau ikut mulut..nak makan saje..eehe

Reply

anif December 25, 2013 at 1:01 am

Petua sudah ada.. Cuba amalkan dengan displin, Inshaa Allah berkesan. :D

Reply

Sobri Mansor December 25, 2013 at 2:00 pm

hahaha… LAJAK!!!! Kalau terlajak laris camne plak? hehehe

Reply

dja@sishaza December 25, 2013 at 3:15 pm

Bagus tips LAJAKK ni….minum segelas air kosong juga satu cara cepat untuk alihkan perhatian atau keinginan nak makan dalam tempoh tu.

Reply

Hafizul December 26, 2013 at 1:08 am

Hehe..lajakkk..ok nanti saya ambil perhatian menda ni..emm dulu masa kecewa ngn si dia, pernah gak makan sampai tak ingat dunia..mujur tak mendatangkan kemudaratan..cinta punya pasal..haha

Reply

Hazmin Hamudin December 26, 2013 at 2:35 pm

Siap kena LAJAK ye. hehe. Makan kena jaga. Jangan main redah.

Reply

hafiz December 26, 2013 at 3:24 pm

Uh macam terlajak laris je ni

Reply

Rina December 27, 2013 at 7:07 am

Makanan yang dikonsumsi menjadi sumber utama membuat badan gemuk ..
Memang perlu mengatur pola dan konsumsi makan agar badan bisa kurus nih

Reply

Fiza Rahman December 27, 2013 at 2:56 pm

Menarik tips LAJAKK ni. Tapi org yg tgh menyusukan anak macam saya ni memang sentiasa lapar. Tak boleh nak sekap nafsu makan dah.

Skang ni layan emosi sbb suma brg naik. Pitam tgk perbelanjaan anak utk darjah 1 thn depan.

Reply

Sop December 27, 2013 at 3:40 pm

pertama kali dgr petua LAJAKK ni… huhuhu

Reply

Adam December 27, 2013 at 9:47 pm

Firstime dengar teknik LAJAK ni. Jangan lengah lagi, terus praktikkan.

Reply

zuan December 28, 2013 at 8:42 am

pada den la, den tak kesah habiskan duit untuk 3 perkara.. makanan, pakaian dan rumah (family).. lain lain tu berkira…hehe

Reply

Dulu Lain Sekarang Lain December 28, 2013 at 10:30 am

Dah beratus kali kawe fikir nak diet tapi masih belum kesampaian jugak. Mungkin sebab belum terlalu gemuk ehhh.. Baru buncit jer sikit :wink:

Reply

Qashmere December 28, 2013 at 1:09 pm

Inilah yang terjadi pada diri sendiri. Layan emosi sampai gemuk. Sebab asyik mengonyah. Hahahahahah

Reply

ummihanie@hotmail.com January 1, 2014 at 7:47 pm

klu tgh tensi makan coklat elok katanya… walopun coklat itu menggemokkan… heeee

Reply

cik tom January 7, 2014 at 10:05 am

menarik tips LAJAK tue..azam nk kuruskan badan..boleh praktis ni..hehe

Reply

hafizmd January 7, 2014 at 10:36 am

hehe…sila praktik utk dapatkan pinggang yg lebih ramping =)

Reply

cik tom January 15, 2014 at 10:59 am

nak dpt pinggang ramping tu payah..tgh teruskan azam lg ni..hrp2 berjaya..hehe

Reply

hafizmd January 15, 2014 at 11:35 am

@cik tom..mesti boleh punya! chaiyok!

Reply

pengobatan darah tinggi alami January 15, 2014 at 10:25 pm

he he tidak sedikit orang hidup untuk makan enak kalau banyak uang

Reply

Leave a Comment

{ 2 trackbacks }