Kerana U dan A…

 Assalamua’laikum.

Kerana U dan A. Apa yang ‘U dan A’nya? Entri ni hanya entri santai-santai. Asyik entri berat, tak seronok juga. Masa tadika dulu, cikgu ajar huruf vokal A I E O U. Huruf lain kita panggil huruf konsanan. Huruf bergabung menjadi perkataan yang ada maknanya. Contohnya, A+K+U menjadi ‘aku’ bermaksud kata ganti diri pertama. Apa yang menariknya ialah, cuba kita main-main dengan huruf  ‘U’ &  ‘A’. Kita tukar kedudukan dan saling ganti huruf. Apa yang akan jadi? Tak faham? Meh pakat tengok. Ingat, ni entri santai-santai jer…

Contoh 1. Perkataan ‘malu’. Huruf A & U bertukar kedudukan.

Si gadis di Pantai Morib yang menjual air teh O strawberi berasa malu apabila ditegur oleh jejaka yang perasan kacak.

Tukar: Si gadis yang menjual air teh O strawberi berasa mual apabila ditegur oleh jejaka yang perasan kacak.

Contoh 2. Perkataan ‘mual’. Juga bertukar kedudukan.

Sejak akhir-akhir ini, asal sahaja waktu petang, Mama selalu berasa mual. Abah hanya senyum tak henti-henti.

Ganti: Sejak akhir-akhir ini, asal sahaja waktu petang, Mama selalu berasa malu. Abah hanya senyum tak henti-henti.

Contoh 3. Perkataan ‘saku’

Abah memang seorang yang pemurah. Tak pernah sekalipun Abah lupa wang saku untuk kami walaupun kami sudah beranak lima.

Tukar: Abah memang seorang yang pemurah. Tak pernah sekalipun Abah lupa wang saka untuk kami walaupun kami sudah beranak lima.

Contoh 4. Perkataan ‘puntung’.

“Sakit hati saya tengok orang buang puntung rokok merata-rata,” bebel si isteri setiap kali singgah di kedai cendol yang dirahsiakan tempatnya.

Tukar: “Sakit hati saya tengok orang buang pantang rokok merata-rata,” bebel si isteri setiap kali singgah di kedai cendol yang dirahsiakan tempatnya.

Ini sekadar 4 contoh. Banyak lagi perkataan yang boleh ditukar gantikan seperti “butang –> batang” dan sebagainya. Ingatlah, apa yang kita tulis mestilah ditulis dengan cermat. Biar sampai maksudnya. Menulis jangan sekadar ‘melepas kentut di dalam kereta’. Anda syok, orang lain merana!

@hafizmd – Kerana U dan A. Menulis mengajar kita menjadi seorang yang lebih teliti. Betul tak?

60 comments

  1. cikgu bahasa melayu masa sekolah rendah dulu tak pernah ajar pun benda ni..kat sekolah menengah pun tak pernah kena ajar perkara ni..nak cari peguam nak saman cikgu2 bahasa melayu sy dulu2..

  2. “Menulis jangan sekadar ‘melepas kentut di dalam kereta’. Anda syok, orang lain merana!” ayat ini memang peringatan mendalam tahap dewa ke 12 siri Tendangan Tanpa Bayang… ahahaha

  3. Assalam buat Hafiz 😀

    Kadang-kadang jadi confuse jugak, macam perkataan lembab dan lembap, penggunaanya tak sama sebab maknanya pun lain.. 🙂

  4. wahhh…dah macam dgr nasihat dan cerita dari org tua dah rasanya..
    nasihat yg baik..

    *tapi ramai yg selalu typo zaman skrg nih..
    touchscreen yg disalahkan..

    dan peribahasa tu..puitis sekali..
    haha..

  5. sekali salah letak huruf dan ejaan. ianya boleh mengubah ayat. Berlaku masa zaman Khalifah Umar kerana salah faham maksud ayat hampir2 berlaku pembunuhan

  6. saya tak pernah belajar pun benda ni kat sekolah, tapi kalau tersalah tulis antara huruf a dan u, adelah sekali sekala. Dan saya baru tahu akan terjadinya ayat seperti diatas. haha,

  7. Selalu jumpa huruf a bertukar dengan huruf e. Pelajar sekarang selalu tulis ikut sebutan. Suka ditulis suke.

  8. memang rilek dan santai..terlalu teliti pun boleh sakit kepala bro..sekali sekala typo tak pe..bagi pembaca tersedar dengaan ejaan salah tu..hehe

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *