Seloka Untuk Manusia Bernama Lelaki, Suami & …

- 13 May 2013. Updated 25 September 2013Keluarga

Assalamua’laikum.

Seloka Untuk Manusia Bernama Lelaki, Suami & dot dot. Ada yang kata seorang perempuan fikirannya kompleks untuk difahami. Betul ke? Sebelum kita memahami hati seorang wanita, jom ambe kongsikan seloka santai khas ambe cipta untuk manusia sama spesis yang bernama lelaki, suami dan jejaka!

Seloka nasihat untuk seorang lelaki, suami dan ayah

Cerita seorang suami yang tiada bernama

Direka saja mana tau ada yang mengena

Kalau terkena maafkan hamba

Sekadar ingatan untuk kita bersama

Oh! Lelaki dan suami sesiapa saja

Makan pagi jangan dilupa

Nanti perut terseksa jua

Tiba lunch tak ingat dunia

Habis lauk disapu dia sorang saja

Habis lunch hisap rokok pula

Habis sebatang cukupkan dua

Katanya nak tingkatkan metabolisma

Kesian peparu diseksa begitu rupa

Menjelang petang bermain bola

Memang berpeluh ketiak dibuatnya

Sayang seribu kali sayang untuk dia

Azan Maghrib bukan main kuatnya

Dia releks di tepi padang buat-buat lupa

Pekena rokok lagi sebatang dua

Fuh nikmat dunia katanya

Lepas Isyak bertamu di kedai mamak pula

Layan bola sembang-sembang hal dunia

Lupa kat rumah ada anak bini menanti setia

Pukul dua baru pulang mungkin anak isteri dah lena

Sekali isteri dah terkunci pintu macam biasa

Agaknya lupa dia ada suami yang nak tidur bersama

Siapa suruh lepak lama-lama

Padan muka

Seloka pagi sekadar ingatkan spesis manusia

Ada yang panggil lelaki, suami mahupun jejaka

Tak kisahlah apa jua namanya

Yang penting jangan lupa apa yang kita ada

Ibu bapa anak isteri itu nak kena jaga

Walaupun kita sibuk setara mana

Duit berkepuk bawah bantal dalam bank kita

Jika lupa menjaga ‘harta’ sebenar kita

Pasti kita menyesal di hari tua

Orang lain ada anak boleh baca Yasin untuk mereka

Bagaimana pula anak-anak kita?

Masih leka berK-POP sini sana

Masih terkinja-kinja berhibur tanpa tau ada batasnya

Jangan cari salah siapa

Akhirnya kita yang bakal ditanya

Mana yang baik disimpan saja

Yang buruk dibuang memang salah hamba

Moga-moga ada manfaatnya berseloka

Andai terasa maafkan diri hamba

Mohon berundur nak siapkan kerja daa

@hafizmd – Seloka Untuk Manusia Bernama Lelaki, Suami & dot dot. Lama tak tulis entri seloka:P

{ 45 comments… read them below or add one }

onlajer May 13, 2013 at 10:18 am

haha seronok sangat baca seloka ini bro :)

Reply

hafizmd May 13, 2013 at 10:19 am

thanks bro..boleh buat lagi lepas ni..hehe :P

Reply

sohoque May 13, 2013 at 10:20 am

itulah dunia skrg. manusia semakin alpa… dengan duniawi. bertuah lah kpd sesiapa yg mempunyai kawan yg sentiasa ingat mengingati..

Reply

hafizmd June 12, 2013 at 10:16 am

itulah gunanya kawan =)

Reply

Suhairi Alias May 13, 2013 at 11:00 am

huhu…duniawi je ni..

Reply

hafizmd June 12, 2013 at 10:17 am

duniawi yg nak kena jaga2

Reply

Norfanil May 13, 2013 at 11:04 am

seloka yang boleh terkena kat batang hidung sendiri.. hehehe..

Reply

suri May 13, 2013 at 1:55 pm

haa.manusia mmg mudah lupa..mudah tersasar…

Reply

hafizmd June 12, 2013 at 10:17 am

terkena kat batang hidung sendiri jugak..hehehe

Reply

sop May 13, 2013 at 12:07 pm

seloka yg beri rasa juga nih… hehehe

Reply

hafizmd June 12, 2013 at 10:17 am

beri rasa pada diri ambe jugak bang sop…hehe

Reply

ejam May 13, 2013 at 12:15 pm

sebagai ketua keluarga kenalah kenal diri dan tahu batasannya..
utamakan keluarga tu yer jangan sampai menyesal tak sudah nanti..

Reply

hafizmd June 12, 2013 at 10:18 am

betul tu…kalau tak, kita yg rugi akhirnya

Reply

Datin Tyka May 13, 2013 at 1:01 pm

susah untuk menjadi ketua keluarga ni..
nanti nak suruh bakal suami baca seloka ni lah…

Reply

suri May 13, 2013 at 1:49 pm

ha baca jgn tak baca satu kata jgn miss tertinggal

Reply

Datin Tyka May 13, 2013 at 9:49 pm

pasti tidak akan tertinggal

Reply

hafizmd June 12, 2013 at 10:18 am

eloklah tu dt..sila simpan dalam loker =)

Reply

cikRa May 13, 2013 at 1:18 pm

menarik,tertarik baca seloka ni..kebanyakan lelaki,tidak semua..sedari dr perkara2 duniawi.. Dekatkan diri & tingkatkan peribadi ngn amalan ukhrawi..yang boleh bawa keamanan suatu hari nanti..inSyaAllah..

Reply

hafizmd June 12, 2013 at 10:19 am

terima kasih cik Ra…itu yg semoleknya =)

Reply

Denaihati May 13, 2013 at 1:29 pm

seloka dan peringatan untuk kita semua…mungkin ada lagi yang perangai macam ni kot, tapi bukan blogger lah…heeee

Reply

hafizmd May 13, 2013 at 1:47 pm

utk blogger, ambe keluarkan seloka edisi blogger plak..hehhe

sama2 kita ingatkan diri mana yg kurang =)

Reply

suri May 13, 2013 at 1:45 pm

suakr utk di bahagiakan kata hrp akan ada perubahan ketara

Reply

suri May 13, 2013 at 1:52 pm

boa2 gak, blog2 juga tapi agak2 ar anak isteri kt rumah, yg girl pun satu hee dua2 sama jerlah hiii

Reply

fyna May 13, 2013 at 2:18 pm

layan je seloka nih ^_^

Reply

Hafizul May 13, 2013 at 2:55 pm

Hehe..seloka yang menarik..da pengisian yang bermanfaat di dalamnya..ada juga yang kena dengan saya..tapi itulah. kalau bukan kita sesama manusia dan sesama agama saling ingt mengingati, siapa lagi kan?hehe

Reply

staibaqhang May 13, 2013 at 3:07 pm

sama2 beringat… tanggungjawab anugerah tuhan..

Reply

UmmiKami May 13, 2013 at 4:17 pm

Assalam… :)

Pandai Hafiz berseloka….. :)

Reply

Mama Murai May 14, 2013 at 10:27 am

rasanya kak Ummi perlu jawab seloka ini dengan pantun… baru meriah suasana. Tabik dengan mereka yang kreatif dan mahir berbahasa. Bukan senang nak buat benda-benda macam ni. Berpeluh otak nak fikir.

Reply

hafizmd May 14, 2013 at 9:40 pm

@Mama, itulah, ingat Ummi nak sambut ngn pantun2nye…hehe

terima kasih Mama singgah dan baca..

berpeluh jugaklah ketiak ambe nak siapkan seloka camni..hehe

Reply

afif May 13, 2013 at 4:43 pm

menaik seloka ni..sedarkan diri dari alpa..h

Reply

botakilmu May 13, 2013 at 8:50 pm

Tergelak sorang baca seloka ni.Mcm tu kehidupan lelaki(byk benda dlm seloka ni kena kat saya kekeke).Mohon share ye admin.

Reply

hafizmd May 14, 2013 at 3:29 am

Ambe pun ada yg terkena jugak.

Silakanlah share..hehe

Reply

Datin Tyka May 13, 2013 at 9:50 pm

nanti buat seloka untuk isteri plak.. hehe tahu ke

Reply

takai May 13, 2013 at 11:21 pm

seloka untuk seorang budak nakal ada…huhuhu

Reply

TehR May 13, 2013 at 11:33 pm

rajin-rajin mencari harta
untuk bekalan hidup di dunia
baik-baik menjaga harta
untuk bekalan di akhirat sana

Reply

cik tom May 14, 2013 at 1:04 am

best jgk seloka ni…mmg terkena btul pd suami, lelaki n dot2…

Reply

hafiz May 14, 2013 at 11:38 am

pandai berseloka bro ni…

Reply

hafizmd May 14, 2013 at 9:38 pm

Bolehlah merepek sikit2..hehe

Reply

Myra Jay May 14, 2013 at 2:59 pm

Seloka untuk renungan wahai kaum suami di luar sana..

harap suami cheq tak terjebak ‘masalah’ macam dalam seloka ni ;D

Reply

hafizmd May 14, 2013 at 9:37 pm

Seloka ut renungan suami2 macam ambe utk ingatan…

Reply

akubiomed May 14, 2013 at 11:57 pm

Tabiat merokok itu tidak ada tetapi sifat lain didalam penambahbaikan. :-)

Reply

azmanisma May 15, 2013 at 12:56 pm

Kih2 ada yang terkena sikit2 :)

Reply

blackrosehunter May 16, 2013 at 4:09 am

seloka nasihat.. terbaik la bro. :)

Reply

hafizmd May 16, 2013 at 9:25 am

Kalau camtu, baguihlah…hehe

Reply

fiezaradzi May 21, 2013 at 11:05 am

terbaik.. nasib baik laki den tak macam ni..

Reply

Leave a Comment

{ 1 trackback }