Wuduk dan bakteria…

Alhamdulillah.

Baru saja pulang dari klinik atas urusan pemeriksaan berkala untuk isteri tercinta yang sekarang ini hanya menunggu saat dan ketika saja untuk melahirkan anak kedua kami. Alhamdulillah, semuanya sihat. Bayi dalam kandunganpun nampaknya memang lebih besar berbanding kakaknya dulu. Kalau ikut imbasan tadi, berat bayi dalam 3.3 kg juga.

Sambil-sambil teman isteri tercinta, sempat juga ambil satu gambar yang melekat di dinding klinik, rasanya cukup baik untuk dikongsikan bersama. Semua tahu, kalau nak solat, mesti ambil wudu’. Kalau tak, tak sah solat kita. Ikut perkiraan mudah, 5 kali kita akan ambil wudu’ dan 5 kali juga kita membasuh tangan. Kehebatan dan kepentingan berwuduk dalam Islam tidaklah dapat disangkal lagi sepertimana sabda Rasulullah SAW;

“Barang siapa yang berwuduk dan dalam melakukan wuduknya itu dia berserah semata-mata hanya kepada Allah, lalu dia pula mematuhi segala rukun tertibnya yang betul, maka nescaya akan keluarlah segala dosa-dosanya daripada seluruh jasad hatta sekalipun dosa yang ada tersangkut pada celah kukunya pun akan mengalir jatuh bersama air wuduk itu.” (Hadis riwayat Muslim dan an-Nasai)

Bagaimana pula kebaikan rukun wuduk iaitu basuh tangan ini dalam aspek sains dan kesihatan?

Kita sama-sama tinjau dulu gambar ini;

"hikmah kebaikan basuh tangan wuduk dalam islam" Harap maaf: Kualiti gambar kurang baik 😀

Ada 9 jenis bakteria yang Allah ciptakan sebagai penanda aras@peringatan kepada kita semua.

  1. Shigella – Penyebab cirit-birit
  2. Proteus – Penyebab jangkitan saluran kencing
  3. Streptococci (kumpulan A) – Penyebab sakit kerongkong
  4. Escherichia coli (E.coli) – Penyebab cirit-birit & jangkitan saluran kencing yang menyenakkan
  5. Haemophilus – Penyebab jangkitan mata yang mudah merebak
  6. Influenza A – Penyebab radang paru-paru
  7. Bacillus spesis – Komensal biasa
  8. Klebsiella – Penyebab jangkitan pada luka
  9. Bacteroides – Penyebab pelbagai penyakit antaranya jangkitan telinga dan saluran peranakan

Macam-macam ada!

Bila saja aku perhatikan senarai panjang bakteria ni, menerbitkan rasa betapa hebatnya suatu perkara yang Allah perintahkan kepada kita. Walau nampak kecil, tapi impaknya cukup besar. Benarlah, setiap apa yang Allah perintahkan, ada hikmah yang terkandung di dalamnya.

Glosari: Komensal – organisma yg menjangkiti manusia atau haiwan tanpa mengganggu atau memberi manfaat pd perumah

® hafizmd – dengan lebih mengenali dan memahami setiap rukun yang kita kerjakan, semoga penghayatan dan kesannya pada amalan kita lebih hebat. InsyaAllah….ameen

79 comments

  1. Wow.. hebat penilitian hang nie hafiz. Banyak yang dapat dikaitkan.. aku kagum. Penceritaan hang nie mmg terbaik.
    .-= Idea Lampu´s last blog ..Perkara Penting Selepas Install WordPress EP2 =-.

    1. @Idea Lampu, Eh 1st rupanya. Semoga selamat melahirkan anak la buat isteri mu. Mu duk sebelah bagi semangat kali nie. Semoga semua lancar.
      .-= Idea Lampu´s last blog ..Perkara Penting Selepas Install WordPress EP2 =-.

      1. @Idea Lampu,
        haha bro Juara untuk kali ni, InsyaAllah semuanya akan selamat 😀
        .-= dnoBiz´s last blog ..Lesen Arak – Kelantan sedia tambah lesen premis minuman arak =-.

          1. @hafizmd, tahniah bro atas rezeki anak kedua tu.Mudah-mudahan akan menjadi anak yang soleh yang meninggikan agama Allah di muka bumi ni.

        1. @hafizmd, korang ni teruk ar…

          ulas le sikt huu..den nak drg ceramh dri kmu semua nghee…

          ada wuduk kita yakin utk menunaikan solat dgn sebaiknya..tanpa waduk ibarat kita tdk mengukut tertib dlm melaksanakan rukun islam 5 waktu tu

  2. Ada hikmah kalau air wuduk dilaksana dengan sempurna. Saintifik sudah membuktikan ia dapat mengurangkan risiko jangkitan melalui tabiat membasuh tangan
    .-= akubiomed´s last blog ..Terima kasih babah =-.

  3. wuduk, solat, puasa
    banyak faedah kepada kesihatan manusia dari aspek sains
    asal saja manusia mahu berfikir
    .-= tehr´s last blog ..Recent Comments Aku Ada Avatar =-.

  4. sebab itu kita disuruh mengambil wuduk sehabis baik. ada hikmahnya.
    .-= RedBoys´s last blog ..Bagaimana Menarik Pengunjung Ke Blog Anda =-.

  5. islam tu agama yang menjaga setiap aspek kehidupan umatnya hatta dari segi kesihatan.. itulah kebesaran Allah.. memang banyak manfaatnya wudu’ ni..
    .-= Fitrihadi´s last blog ..Jom Makan Di EGG HOUSE! Semuanya Telur Beb!! Haha =-.

  6. Tak faham kenapa ada orang yang ambil wudhu’ yang wajib je, sunat ditinggalkan. Padahal kalau buat, besar pahalanya.
    .-= Zala Wajik´s last blog ..Semakan Tawaran SBP Tingkatan 4 2011 Sudah Boleh Diperiksa Mulai 18 Januari 2011 Hingga 1 Febuari 2011 =-.

  7. Salam.

    Saya tertarik kepada perkataan ‘hikmah’ di hampir hujung artikel ini. Benar, segala apa yang ditetapkan di dalam syariat secara mudahnya adalah untuk kesejahteraan semua iaitu sama ada memberi kebaikan ataupun menolak keburukan ataupun kedua2nya.

    Alhamdulillah. Semoga selepas ini kita semua akan mengambil wudhuk dengan lebih sempurna lagi. 🙂

    p.s: tahniah untuk anak ke-2. Semoag baik2 belaka. 😉
    .-= Hadi Rofiee´s last blog ..Telefon bimbit berdering ketika belajar =-.

    1. as salam,
      hikmah itulah yg memerlukan kita berfikir dan belajar mencari…insyaAllah, mudah-mudahan setiap amal ibadat kita lebih khusyuk dan diterimaNYA…ameen

      sama2 kita perbetulkan mana yg tak betul 😀

      terima kasih bro…ameen

    1. betul juga tu…mungkin dengan pendekatan yg lebih mesra dan lebih membuatkan kita berfikir mampu utk menjadikan kita lebih faham akan perintahNYA…

      pssst…yg penting, diri kita sendiri yg hendak faham dan beramal… 😀

  8. sebab tu orang Islam ni tak perlu dibuktikan sbb kenapa buat mcm tu mcm ni, kalau mereka beriman, takkan ada pertikaian dlm perkara yg nmpak remeh tapi besar impaknya..
    .-= adele´s last blog ..Gula-gula Clorets dan Salib =-.

  9. Kena kaji tu air wuduk berbanding olay total white
    .-= Norasikin´s last blog ..Resepi Tat Keju Bluberi Blueberry Cheese Tart =-.

  10. Eh lupa lak nak ucapkan selamat menimang cahaya mata Vol 2 kepada kamu suami isteri
    .-= Norasikin´s last blog ..Resepi Tat Keju Bluberi Blueberry Cheese Tart =-.

  11. Betul tu Bro, dengan mengetahwai dari kedua dua aspek tengtang kebaikan wuduk ni akan memudahkan kita untuk lebih yakin dan berserah PadaNya ..
    Thanks Bro 😀
    .-= dnoBiz´s last blog ..Getah Oh Getah – Harga getah dan Harga Penoreh Getah =-.

      1. @Ali ridha,
        betul tu Ali, disamping mengingatkan diri sediri dapat juga pahala bila berkongsi maklumat macam ni 😀
        .-= dnoBiz´s last blog ..Kejayaan Perniagaan – Kejayaan Usahawan Bukan sekadar keuntungan =-.

  12. dulu masa kecik sllu silap angkat wuduk..ayah stand by pegang rotan huuu…

    ayah! dah le baju adik dah lencun!!! huuu..

    -kenanga2-

  13. info yg menarik.sbb tu org yang mengamalkan mengambil wuduk kelihatan berseri2
    .-= saiful´s last blog ..Bunuh Kerana Takut Rahsia Terbongkar =-.

  14. setiap kejadian dan ciptaan Allah itu pasti ada kebaikan yg tersembunyi…
    .-= intankuterpilih´s last blog ..Pencarian 10 Blog Tercantik Pilihan Blogger 2011 =-.

  15. semakin jelas sekarang hikmah disebalik solat bukan sekadar penyucian jiwa semata-mata..Maha suci Allah
    .-= etomyam´s last blog ..Tutorial Penggunaan Aplikasi E-Solat =-.

    1. @Affan, subhanallah…setiap apa yg Allah jadikan@perintahkan…tiada yg sia2…semuanya punya hikmah dan kebaikan…tinggal kita mencarinya shaja 😀
      .-= hafizmd´s last blog ..Akhirnya Google kemaskini PR… =-.

  16. alhamdulillah, satu perkongsian info yang sangat baik. ini yang selalu aku maksudkan ada perkara yang Allah uji kita tapi kita yang tak perasaaan. sama ada ujian itu datang secara perlahan-lahan atau secara mendadak.

    setiap waktu kita diwajibkan berwujud, bersuci yang punyai sangat banyak yang tersirat.
    .-= megat´s last blog ..Dah gersang sangat nak main =-.

    1. Setuju sgt. Kadang2 kita mudah lupa dan tak pernah nak fikir apa hikmahnya disetiap sesuatu perkara@kejadian…

      insyaAllah, kalau pandangan kita sentiasa redha…pasti kita akan nampak hikmahnya… 😀

  17. em..lepas ni, ramailah yang ambil wuduk. hehe..
    .-= ohcikgu´s last blog ..Benarkah GSTT kekal duri dalam daging =-.

  18. Tentulah tidak sama.. orang yang berfikir dapat membezakan diantara mana yang hak dan mana yang batil.. cuba fikirkan adakah sama orang yang buta dengan orang yang celik?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *