Surat untuk kekasih…

Alhamdulillah…

Akhirnya dapat juga saya kembali berblogging. Cuti hampir 2 minggu memang sikit sebanyak mengacau mood untuk berblogging. Apatah lagi dicampur dengan kacau bilau yang berlaku dalam perut akibat percampuran pelbagai jenis makanan dan minuman sepanjang cuti hari raya.

Dah lama bercuti, idea nak tulis entri pun malu-malu saja nak keluar. Dah puas diperah, masih jugak malu-malu kucing..hehe. Jadi, rasanya baik saya mulakan entri pertama selepas cuti raya ini dengan satu entri pengambil mood yang bertemakan entri menggeletek hati dan jiwa. Tak mahulah sedih-sedih selepas rayakan? Mana-mana yang terpaksa tinggalkan kampung halaman atau berjauhan dengan insan tersayang, harapnya entri ini mampu melegakan sedikit kegusaran dan kesedihan hati mahupun kepedihan ulu hati akibat makan terlampau banyak. Ini dia, entri ‘Surat untuk kekasih’..

Continue reading “Surat untuk kekasih…”

Nak tahu 13 fakta menarik lagi benar tak?

Cuba kita sama-sama fikirkan, kita ini jenis manusia yang macam mana, samada:

  1. Manusia yang suka ambil tahu
  2. Manusia yang malas ambil tahu
  3. Manusia yang tahu, tapi buat-buat tak tahu
  4. Manusia yang tak tahu dan malas ambil tahu
  5. Manusia yang tak tahu, tapi buat-buat tahu

Agak-agaknya yang mana satu adalah kita? Sambil-sambil kita fikirkannya, apa kata kita teliti 13 fakta menarik lagi benar ini. Mungkin ianya sedikit sebanyak menyedarkan kita tentang hakikat yang kita sebenarnya dalam golongan yang sedikit sahaja tahunya (baca: ilmu Allah sangatlah luas).

  1. Secara puratanya, kita berkelip sebanyak tujuh kali seminit bila kita mengadap komputer ni..tak percaya? cuba test tengok..hehe
  2. Tahukah kita yang lalat tu secara puratanya hanya hidup selama sebulan? Bayangkan kalau kita hanya ada sebulan..camne?
  3. Pukul ratanya, kita berjalan sejauh 160 billion milimeter sepanjang hayat kita..berapa kilometer tuh?cepat amik kalkulator..
  4. Berapa berat kepala kita? Purata beratnya ialah 3.6 kg..isk..isk..berat juga, ada apa dalam kepala kita nie?
  5. 100 billion sel saraf. Ini jumlahlah dalam kepala otak kita..ooo..patutla berat jer kepala kita.hehe
  6. Agak-agaklah kan, berapa helai rambut kat kepala kita ni? Berapa? sikit sangat tuh..puratanya ialah 100,000 helai..ermm..itu baru di kepala..
  7. Purata umur penduduk di Sierra Leone, Afrika ialah 41 tahun..
  8. Mata kita sentiasa berkelip, tapi berapa kali sehari? 14,400 kali sehari jumlahnya..Subhanallah..
  9. Kalau kita suka manis, mungkin kita memakan 60 kilogram gula setahun..patutlah gula habis kat kedai..hihi
  10. Berapa banyak kita minum sepanjang hayat kita? Jumlahnya, 800 gelen air..banyaknya kita minum..
  11. Kita akan mengantuk selama tujuh minit sebelum tidur..tak percaya, cuba cuba bila mengantuk, tapi mungkin kita tak sedar, sebab kita dah tidur dulu..hehehe
  12. Kita suka sangat bila dapat patah-patahkan jari-jemari..lega rasa, tapi kalau dihitung, secara puratanya dahpun mematah-matahkan jari kira-kira 24 juta kali..ni termasuk jari kaki yang busuk tau..
  13. kumpulan Hujan yang turun adalah berkelajuan 35 kilometer sejam..laju juga tu..

Rupa-rupanya, banyak lagi perkara yang kita tak tahu. Apa yang penting, kita perlu sentiasa peka, rajin dan berusaha untuk tambahkan ilmu di dada.

® hafizmd – anda rasa anda tahu sesuatu yang orang lain tak tahu? Jomla kongsikan bersama yer..

Sumber artikel : Mastika