Kisah Cermin Mata dan Laptop

- 23 July 2012Bicara santai

Assalamua’laikum.

Cermin mata dan laptop. Siapa ada kedua-duanya? Cermin mata, ambe pakai sejak Tingkatan 3. Pakai memang sebab rabun jauh, bukan sebab nak nampak lebih hencem (tak pakaipun hensem daaa…hahahaha). Maknanya, dah lebih 15 tahun menjadi pengguna cermin mata. Rasanya hampir 6 pasang cermin mata yang dibeli. Bukan sengaja nak tukar, tapi bila dah patah, barulah wajib tukar. Cermin mata terakhir yang ambe beli hampir 2 tahun lepas. Akhirnya, perkara kurang disukai datang lagi….

Bila sampai masanya

Cermin mata ambe patah buat kesekian kalinya. Ambe punyalah belai siang malam, gosok tak kira pagi petang. Akhirnya patah juga. Dah sampai ajal agaknya. Oleh sebab ambe masih sayang kat cermin mata ni, ambe belum lagi beli yang baru (padahal tunggu gaji masuk dulu….hohoho). Cermin mata bukannya murah wahai kakak-kakak, abang-abang dan adik-adik sekalian. Kalau takde RM200, janganlah mimpi nak beli ganti baru. Kalau nak yang jenis cermin boleh bertukar gelap tu, sediakan saja budget dalam RM400. Itu sebabnya ambe kurang gemar tu….mahal bebenor aksesori ‘terpaksa’ yang ambe guna ni. Bila nak beli baru pun tak tahu lagi. Ambe soletep dulu. Janji nampak muka anak isteri dan nak pandu kereta, Alhamdulillah.

gambar cermin mata patah motivasi ramadhan

Giliran laptop menyusul

Belum sempat ambe fikir pasal nak tukar cermin mata, tiba-tiba laptop ambe pulak menjadi mangsa. Pemangsanya ialah AIR. Iye yop, air dah masuk dalam laptop ambe. Ambe pun tak sodar bila kejadian air tu masuk dalam laptop. Ambe cium punya cium (punyalah sayang…hooo), ada bau hangit. Sah, mesti ada kes litar pintas dah ni. Takkan nak masukkan dalam oven? Ada sesiapa tak pernah alami kejadian ngeri macam ambe ni? Ada peluang tak untuk pulih?

Itu cerita minggu terakhir Sya’ban menjelang awal Ramadhan. Ambe juga sempat demam, sehari sebelum Ramadhan. Itu semua dugaan dan cabaran. Ambe bersyukur pada Allah kerna masih lagi sayang pada ambe dengan memberi dugaan yang tak seberapa ini. Alhamdulillah.

Disebalik dugaan kecil ini, ada satu cerita gembira yang lebih besar dan bermakna yang ambe dan isteri (blogger Fiezaradzi.com) lalui awal Ramadhan lalu. Cerita apa? Pasti akan ada ceritanya di blog yang tu nanti….

@hafizmd – Bagaimana puasa setakat hari ke-3? Moga baik-baik saja yer…

 

{ 65 comments… read them below or add one }

anif July 23, 2012 at 2:48 pm

Sabarlah.. Ganti yang mana perlu dulu. :D

Reply

hafizmd August 3, 2012 at 12:30 pm

Itulah. Mesti ganti spek dulu rasanya

Reply

chii July 23, 2012 at 2:56 pm

alahai..masuk air ye..tp kalo x silap..Prof Hariz sblm ni pun laptop kwn nya masuk air..tp x sure apa jadi skrg ni
http://profhariz.com/2012/06/allah-duga-tanda-allah-sayang/

hurm..da tiba ajalnya tu…ehehe..nak minta di tuka yg baru la tu.nak raya la katakan :p

Reply

suri July 23, 2012 at 4:34 pm

kene tgu gaji uh,mmg dugaan ya… hee..

asal main tolak2 plk ni haa…. sy tolak sana lagi ar..

Reply

hafizmd August 3, 2012 at 12:07 pm

@Suri, gaji dah tiba, tp raya pun dah nak menjelma

Reply

hafizmd August 3, 2012 at 12:29 pm

Itulah. Nak kena try tanya PH lepas ni. Thanks chii

Reply

suri July 23, 2012 at 4:32 pm

salam agaknya laptop kenan lama sama air nghe….

Reply

hafizmd August 3, 2012 at 12:08 pm

As salam,
Laptop dahaga agaknye

Reply

hafizmd August 3, 2012 at 12:27 pm

Entah napelah dia nak minum air…

Reply

suri July 23, 2012 at 4:33 pm

iyolah cermin mata mana ada murh klu yg jenis main2 tu lain kisahnya hee… kira pengguna tegar kca mata ar ne hee…

Reply

hafizmd August 3, 2012 at 12:08 pm

Semuanya main ratus2…huuu

Reply

suri July 23, 2012 at 4:33 pm

wa gaga.. patutlah ada jenama baru d stu ambe baru perasa …..

Reply

hafizmd August 3, 2012 at 12:08 pm

hehe…jenama baru ni

Reply

sweetkurma July 23, 2012 at 8:17 pm

alhamdulillah, walaupun ada sedikit kecacatan tapi ianya masih boleh diguna pakai…
tentu ada hikmah yang menunggu disebalik semua ujian kecil ini…
moga terus tabah

Reply

hafizmd August 3, 2012 at 12:07 pm

Betul tu Kak. Masih lagi bertahan walaupun senget2…hehe

Terima kasih kak

Reply

Juan July 23, 2012 at 11:25 pm

kesian bro, tukarlah yg boleh jadi gelap tuh, rm400 tetapi berbaloi, tp saya terfikir jugak, kenapa yer cermin tu mahal sangat

Reply

hafizmd August 3, 2012 at 12:07 pm

Ingat camtulah. Sbb selalu travel jauh2…

Mmg mahal, kanta dia lah yg mahal…huuuh

Reply

padin July 24, 2012 at 12:03 am

laptop pon nak minum ye? huhuu, nak tunggu jugak apa ceritanya tu… ekekee

Reply

fiezaradzi July 26, 2012 at 2:03 pm

haah, laptop tu tak puasa ye.. hhehee

Reply

hafizmd August 3, 2012 at 11:18 am

@fieza,laptop takpe, jgn tuannye

Reply

hafizmd August 3, 2012 at 12:06 pm

@padin, nampaknya dah terminum air aircond yg bocor…hadoilah

Reply

titan July 24, 2012 at 12:57 pm

kalau ada terbakar..memang peluang tu besar nak ganti yang baru..haha..

Reply

fiezaradzi July 26, 2012 at 2:04 pm

ganti yg lebih hebat kot.. kan?

Reply

hafizmd August 3, 2012 at 11:18 am

@fieza,beli cap ayam jerlah

Reply

hafizmd August 3, 2012 at 12:06 pm

hahaa..nampaknye camtulah..nak try on takut meletop pulak

Reply

akubiomed July 24, 2012 at 2:09 pm

Dugaan bertimpa. Macam adik saya teringin hendak memakai cermin mata berjenama tetapi kekurangan bajet. Apa yang dia lakukan adalah membeli cermin mata pasar malam kemudian tukar cerminnya.

Reply

fiezaradzi July 26, 2012 at 2:07 pm

lau leh muat kanta, ok bro.. lau tak, huhu..melayang duit..

Reply

hafizmd August 3, 2012 at 11:18 am

@fieza, gitulah gamaknya, tp frame yg adapun dah rosak

Reply

hafizmd August 3, 2012 at 12:05 pm

@AB, boleh jugak, tp risikonya takut frame cepat patah..

Reply

amirulfaiz July 24, 2012 at 4:50 pm

Ya, saya selaku pemakai cermin mata, memahami betapa mahalnya satu cermin mata. Huhu.

Reply

hafizmd August 3, 2012 at 12:05 pm

Terima kasih tuan. Itulah yg berat hati nk p tukar ni..huhu

Reply

Jebeng Otai™ July 24, 2012 at 6:34 pm

jgn masuk oven bro..nnt meletop lak..hehe

Reply

hafizmd August 3, 2012 at 12:04 pm

haha..ingat nak masuk dalam dryer jer

Reply

Blog Asyraf July 24, 2012 at 9:14 pm

Sabar saja. ada hikmah disebalik kejadian. hehe. selamat berpuasa ! :)

Reply

hafizmd August 3, 2012 at 12:04 pm

Mesti ada hikmahnya. Alhamdulilla

Reply

donnyien July 25, 2012 at 1:16 am

sejak ada laptop mata don jd rabun..

Reply

hafizmd August 3, 2012 at 12:04 pm

huhu…mmg kena rehat lebih sikit

Reply

faizul July 25, 2012 at 11:28 am

Sepasang cermin mata memang mahal. Wife saya pun dah banyak kali tukar cemin mata. Memang kena standby dalam 2-3 ratus juga la kan.

Kadang-kadang tu sampai bengkok bingkai tak tukar-tukar pun.

Reply

hafizmd August 3, 2012 at 12:04 pm

Mmg mahal. Nak2 kalau power tinggi sikit.
Bengkok2, mmg takkan tukar

Reply

maza July 25, 2012 at 11:42 am

maza pakai cermin mata sejak berumur 19tahun..
entah berapa banyak sudah tukar pun maza tak ingat.. hehehe

Reply

hafizmd August 3, 2012 at 12:03 pm

hehe…ni mesti dah lebih patpuluh spek.. :D

Reply

iAwani July 25, 2012 at 10:31 pm

saya pula guna kanta lekap setiap hari, sebab saya jenis kuat berpeluh, wap akan terbentuk di kaca mata .. spek tetap dibawa sebagai backup.

Reply

hafizmd August 3, 2012 at 11:27 am

ooo..ambe ada jugak fikir nak pakai kanta lekap, tp rasa tak sesuai pulak

Reply

Tehr July 25, 2012 at 11:53 pm

Laptop minum air ni selalunya nak ganti baru, bro
Dan cium bau hangus pada komputer ni aku pernah buat
Isteri pulak dok gelak je
Huh.

Reply

hafizmd August 3, 2012 at 11:25 am

hehe..agaknyelah…yg nayanya laptop ni cap epal..hadoi..

takleh buat ape dah

Reply

muhammad fakhruddin July 25, 2012 at 11:55 pm

Parah juga tu. Insya-Allah ada rezeki yang lebih baik menanti.

Reply

hafizmd August 3, 2012 at 11:24 am

InsyaAllah. Ameen.
Dugaan. Alhamdulillah

Reply

syahrilhafiz July 26, 2012 at 6:44 am

dush masuk AIR, ingatkan udara tadi.. huh nasib badan di bulan ramdan ni
sadis juga mendengar, sabar ye

Reply

hafizmd August 3, 2012 at 11:23 am

Mmg nasib badan…takpelah…thanks bro

Reply

pipoq July 26, 2012 at 10:36 am

kalo laptop masuk air tu pernah jugak la sekali kejadian..

bukan masuk air tapi ditumpahi air (oleh orang lain) sampaikan sebahagian papan kekunci tidak berfungsi..

antar specialist, tak tau la ape yang dilakukannya..tapi alhamdulillah la cuma perlu bayar RM30 je..mungkin tak sempat nak hangit kot..hehehe

Reply

hafizmd August 3, 2012 at 11:22 am

RM30? Murah jer tu..Ni yg ambe tak taulah camne…

Reply

pipoq July 26, 2012 at 10:40 am

laptop sy dulu pernah tertumpah air sampaikan ‘jem’ papan kekuncinya..antar kedai untuk post mortem, Rm30 saja dan kembali sihat seperti sediakala..

Reply

hafizmd August 3, 2012 at 11:22 am

ooo…kalau jem papan kekunci takpe bro, ni rasanya dah masuk smpai dalam..huhuhuuh

Reply

eiela July 26, 2012 at 10:49 am

kalau laptop masuk air memang tak jadi kerja dibuatnya. cermin patah pun susah juga, tak nampak benda yang jauh. sabar sahaja, nanti dapat baru la tu

Reply

hafizmd August 3, 2012 at 11:21 am

InsyaAllah. Tunggu masa dan ketika jer

Reply

fiezaradzi July 26, 2012 at 2:10 pm

sabar ek.. satu2 kita buat.. nanti tukar cermin mata dulu, kata dulu nak blanja kan.. adoi.. hehe.. insyaallah.. laptop tu kabor je ke bos, untung2 dpat baru, tak untung kalu, beli sendiri ganti kalu mahu.. hehee

Reply

hafizmd August 3, 2012 at 11:17 am

hehehe…spek tunggu jap lagi..byk nak guna balik kampung ni.. =)

kabor kat dia?tunggu lepas rayelah..kira mintak duit raye dulu…hahaha

Reply

cik tom July 29, 2012 at 4:19 pm

ciktom plk problen hp rosak…ish2 dugaan bulan ramadhan..ni tgh survey nk bli hp baru..

Reply

hafizmd August 3, 2012 at 11:02 am

isk3…dugaan tuh…kang angkat s111 citerlah sikit yer…hehe

Reply

Dulu Lain Sekarang Lain July 31, 2012 at 7:50 am

Adehhh.. yang jadi mangsa tu dua-dua mahal lak ehhh… Sabor aje ehh.. Pinjam cermin mata anak kawe dulu. Dia beli spek mahal2, lepas tu dia malu nak pakai di skul. Entah mcm mana dia pandang papan hitam wallahualam…

Reply

hafizmd August 3, 2012 at 11:00 am

Itulah citernye. Laptop mmg mau makan ribu. Spek ratus2 jugak. hohoho..

Alamak, camtulah pulak, kesian ngn anak tuh. Nak kena paksa pakai jugak, kalau tak, nanti takut makin tinggi powernye

Reply

Hafizul August 1, 2012 at 4:42 pm

hahaha..suka duka menyambut awal ramadhan..segalanya dah ok ke bro?hehe

Reply

hafizmd August 3, 2012 at 10:39 am

belum lagi bro…laptop aku terpaksa tunggu sampai bilapun tak tau..

spek mata, aku tunggu clear semua belanja nak raye dulu…kalau ada lebih, adalah rezki spek baru…hohoho

Reply

miss yaty August 2, 2012 at 9:19 am

Samelah..pakai spek ni memang aksesori wajib bila nak kuar. kalau patah memang kena salotep jela sementara tunggu gaji..kikiki~

Reply

hafizmd August 3, 2012 at 10:35 am

huhu…gitulah…sekrang ni masih lagi soletep..hehe

kalau aksesori, masih tahan, tp kalau spek yg pkai hari2…mmg pening jugak…

Reply

Leave a Comment

{ 1 trackback }