Jangan Main Lidah!

- 13 September 2012Bicara santai

Assalamua’laikum.

Oh, lidah! Silap tulis jadi ludah.

Perbuatan meludah merata-rata memang sukar untuk diterima.

Apatah lagi perbuatan lidah mengeluarkan kata-kata keji dan mengata.

Jangan main ludah! Jangan main lidah!

Peribahasa Melayu tentang lidah;
tentang lidah

  1. Berlidah di lidah orang – Hanya menurut apa yang dikatakan orang.
  2. Mulut satu lidah bertopang – Lain di mulut, lain di hati
  3. Mengadu buku lidah- Bertengkar
  4. Kaki terdorong badan merasa; lidah terdorong emas padahnya - Segala janji harus ditepati, bila berbuat sesuatu, harus berani menanggung akibatnya.
  5. Bertegang urat leher, berkeras buku lidah - Tidak mahu mengalah.
Musim pilihanraya nampaknya semakin dekat. Cakap-cakap politik semakin lebat. Kedai kopi semakin hangat. Maka, ambe pasti lidah akan digunakan sekerap boleh. Mungkin juga sup lidah lembu akan lebih laris. Harapnya, lidah dijaga dengan baik supaya tiada yang menyesal di kemudian hari.
@hafizmd – sedap ke sup lidah?

{ 43 comments… read them below or add one }

rain September 13, 2012 at 1:21 pm

warung kopi memang hangat. kerana lidah, bicara terlafaz. tanpa lidah, kelu bahasa.

Reply

hafizmd September 14, 2012 at 11:16 am

Kelu lidah agaknya lebih baik?

Reply

Jebeng Otai™ September 19, 2012 at 10:39 pm

lebih baik memperkatakan yng lebih berisi.. :)

Reply

pipoq September 13, 2012 at 1:36 pm

akibat ludah ok lagi sebab boleh dibasuh dicuci..

tapi akibat lidah, membawa sampai bila2..

Reply

hafizmd September 14, 2012 at 11:15 am

Itu yg bahaya fitnah tu berbanding bunuh tu. Angkara lidah

Reply

irsah September 13, 2012 at 2:11 pm

Tapi sayangnya, ramai dikalangan kita “lidah bercabang” ermm.. semoga dijauhkan dari kita semua…

Reply

hafizmd September 14, 2012 at 11:10 am

Wanau’zubillah.

Reply

Hafizul September 13, 2012 at 3:19 pm

Pantang bila tgh makan kat gerai ada orga meludah..hilang selera makan..so, hormatilah hak orang lain dengan membuang tabiat meludah merata-rata..hehe..lidah kan senjata utama..elok di simpan dan dijaga rapi2…agar tidak melukai insan yang lain..

Reply

hatiputera September 13, 2012 at 9:30 pm

Lidah ibarat pedang dan mampu menggoncang dunia dan negara.

Reply

hafizmd September 14, 2012 at 11:02 am

@HP,lagi tajam dari mata pedang

Reply

hafizmd September 14, 2012 at 11:06 am

Mmg pantang juga ambe. Kalau ke negara China, tabiat ni lagilah teruk.

Sebab tu rasanya diam lagi bagus =)

Reply

Hafizul September 22, 2012 at 7:42 pm

setuju…diam lebih baik..hehe

Reply

shraqs October 4, 2012 at 8:32 am

Setuju sangat. Lebih baik diam dari bercakap perkara yang kita tak tahu asasnya.

Reply

padin September 13, 2012 at 7:05 pm

lidah ni nampak je cam lembut, tapi boleh jadi tajam dan keras juga..

Reply

hafizmd September 14, 2012 at 11:04 am

Tajam dalam lembut

Reply

hatiputera September 13, 2012 at 9:29 pm

tapi kita kena ingat pepatah nie,,,sedangkan lidah lagi tergigit…huhuhu

Reply

hafizmd September 14, 2012 at 11:02 am

@HP,betul tu HP. Sebab tu kena jaga2 dgn lidah ni

Reply

akubiomed September 14, 2012 at 2:31 am

Kalau meludah ke langit lagi teruk.

Reply

hafizmd September 14, 2012 at 11:01 am

Itu mmg teruk. Akhirnya diri sendiri yg terkena

Reply

bardboo September 14, 2012 at 5:35 am

secara jujur ni baru kali pertama saya baca peribahasa2 yang seperti kat atas ni..

Reply

hafizmd September 14, 2012 at 11:00 am

Ambepun baru tau ada peribahasa indah camni. Tu yg kongsi tuh..hehe

Reply

Ibu Mifzal Arsyad September 14, 2012 at 11:38 am

wah..byknya peribahasa tentang lidah ni..br tahu saya..hehe

Reply

titan September 14, 2012 at 12:36 pm

bila nak pilihanraya nih..

Reply

Hazmin Hamudin September 14, 2012 at 3:26 pm

Bahaya betul main lidah ni ye.. Baru tau ni…. Hehe

Reply

muazfaris September 14, 2012 at 11:15 pm

politik pun mmg byk main “lidah” .. senjata plg bahaya !

Reply

irsah September 15, 2012 at 8:12 am

Harap kita semua tidak mudah terpedaya dan bertindak matng dan rasional….

Reply

Malaysia Coin September 15, 2012 at 1:12 pm

Memang sesuai dengan orang politik.., gile berpolitik sehingga lidah tak jaga dari berbohong dan mengata musuh mereka.

Reply

ProfHariz September 15, 2012 at 4:56 pm

Lidah lem,bu sedap :) Lidah bakar

Reply

Hairul Hissam September 16, 2012 at 10:34 am

byk hadis memperingatkan bahaya lidah ini.
sebab manusia mmg ramai yg tak jaga lidahnya..
percayalah, jika kita jaga budi bicara kita, hidup kita lebih bahagia…

Reply

Mummy Akmar September 16, 2012 at 1:28 pm

Perihal tentang lidah. MENARIK!

Reply

nurmisnan September 16, 2012 at 9:25 pm

Menci tau tgk orang lelaki lepak2 kat warung sambil gosip. Lagi teruk dari cik puan tau.. hik3

Reply

chii September 21, 2012 at 7:08 pm

sama la…kadang2 tu..dok melepak berjam2..ishk..mcm xde keje je :D

Reply

maza September 18, 2012 at 1:23 pm

Kalaum Kulum Lidah?!

Oooppss.. hehehe

Reply

tehr September 20, 2012 at 1:29 am

harap2 tak ada yang tergigit lidah sendiri bila terlebih cakap

Reply

chii September 21, 2012 at 7:08 pm

maknanya ..ada yg dok mengata ttg kita la tu kan :D

Reply

chii September 21, 2012 at 7:07 pm

errr..nape segala simpulan @ peribahasa diatas chii x pernah dgr eh..ehehe..

apa pun..jagalah lidah anda..sebab lidah..badan menerima padahnya :D

Reply

yusri September 22, 2012 at 10:04 am

ambe dok pernoh try lagi sup lidah…huhuhu.

Reply

suri September 22, 2012 at 3:49 pm

suri tgok dri jauh hee pening tgok org politik ni

Reply

suri September 22, 2012 at 3:52 pm

sy suka mkn ikan lidah tu org melaka panggil nama ikan tu hee.. tpi ikutkan org kata tu ikan sebelah heee..

goreng sedap mmg ikan tu mkn kegemaran sy mkn pans2 sama nsi mmg up jari di buatnya.. erk lari topik plk

Reply

musi September 26, 2012 at 4:32 pm

salam;
sikit cakap-sikit salah; byk cakap-byk salah; x de cakap- x de salah ;;;; camne yer!

Reply

zaihana September 26, 2012 at 10:40 pm

sedap ke sup lidah..hehehe.. apa khabar hafiz..lama takd engar cerita.. dengan kak fiza sekali

Reply

shraqs October 4, 2012 at 8:34 am

Semua peribahasa kat atas tak pernah saya dengar. Interesting!

Reply

Cikgu Hairul October 4, 2012 at 6:28 pm

tak pernah rasa sup lidah.
lidah lebih tajam dari pedang. hati-hati. takut makan diri.

Reply

Leave a Comment