Wordless Wednesday #22 Bagaimana kita?

- 11 July 2012Agama

Assalamua’laikum.

Wordless Wednesday #22 Bagaimana kita?

hikmah puasa ramadhan

@ hafizmd – Sungguh meruntun jiwa…

{ 77 comments… read them below or add one }

anif July 11, 2012 at 1:10 pm

Semoga kita sentiasa bersyukur dengan nikmat Nya.. dan tidak berlebih-lebihan

Reply

hafizmd July 12, 2012 at 1:30 pm

Ameen. InsyaAllah. Moga Allah mencukupkan utk kita…ameen

Reply

Hafizul July 11, 2012 at 1:21 pm

Terharu giler tgok gamba ni..bila baca petikan dlm gambar ni, betul juga apa yang dikata..kita lebih dari cukup dah makanan..tu pun nk memilih lagi..adoiii…

Reply

hafizmd July 12, 2012 at 1:29 pm

Cukup terharu dan terkesan =(
Kita selalu lebih dan rasa tak cukup selagi kita tak pernah merasa cukup.

Reply

maza July 11, 2012 at 1:44 pm

aduh! sungguh tajam soalan yg disampaikan itu..

puasa nanti mau berjimat cermat lah.. dan banyakan sedekah..

huhuhu

Reply

hafizmd July 12, 2012 at 1:25 pm

Soalam utk saye jugak ni bang maza…mmg terasa sgt bila tiap kali tgk gambar ni

Sama2 kita perbanyak sedekah…insyaAllah

Reply

akubiomed July 11, 2012 at 2:00 pm

Sayu melihat gambar ini. ;-(

Reply

suri July 11, 2012 at 2:39 pm

byk perbezaannya tu bro

Reply

hafizmd July 12, 2012 at 1:23 pm

@Suri, teramat besar bezanya

Reply

hafizmd July 12, 2012 at 1:24 pm

Sungguh sayu =(

Reply

ProfHariz July 11, 2012 at 2:27 pm

Semoga kita dapat bertemu dengan Ramadhan pada tahun ini. InsyaAllah

Reply

hafizmd July 12, 2012 at 1:23 pm

InsyaAllah…kita persiapkan diri

Reply

suri July 11, 2012 at 2:37 pm

bersyukur dg apa yg ada …jg tak reti bersyukur ya..

Reply

hafizmd July 12, 2012 at 1:23 pm

Sama2 kita bersyukur

Reply

suri July 13, 2012 at 11:04 am

bt amal jareah blh gak ni hee

Reply

hafizmd August 3, 2012 at 4:11 pm

@suri, mmg itulah yg dituntut

Reply

onlajer July 11, 2012 at 5:01 pm

adus sungfuh tajam soalan2 ini

Reply

hafizmd July 12, 2012 at 1:22 pm

Soklan sama utk aku jugak…huuu

Reply

yas July 11, 2012 at 5:15 pm

Sangat mengesankan bro….budaya buffet ni yg banyak membazir klau dlm bolan pose….tp diri sendiri pn kne ingat gak, nak2 time gi beli juadah berbuka tu….haahaha

Reply

hafizmd July 12, 2012 at 1:22 pm

Aku mmg menentang budaya buffet time2 ramadhan ni..

Reply

MDHAFiZ.NET July 11, 2012 at 5:28 pm

Sangat tersentuh hati melihat gambar tangan di atas .. … .
tatkala kta kekenyangan disini.. masih ada saudara kita yang menahan kelaparan hingga beberapa hari x makan. .

Reply

hafizmd July 12, 2012 at 1:22 pm

Itulah. Sgt2 rasa bersalah bila ada kalanya ‘terbuang’ rezki…

Astaghfirullah

Reply

titan July 11, 2012 at 5:51 pm

kurusnya jari dalam gambar tuu..

Reply

hafizmd July 12, 2012 at 1:21 pm

Kita terlebih gemuk?

Reply

ProfHariz July 13, 2012 at 12:57 am

Sangat terlebih bro :(

Reply

suri July 13, 2012 at 11:05 am

byk mkn cam2 blh naik berat badan..yg terlebih mkn tu dtg pykit…yg kurus..tu kurus bebenar…

Reply

hafizmd August 3, 2012 at 4:12 pm

@suri,simpulnya, sederhanalah kita

hafizmd August 3, 2012 at 4:10 pm

Sama kita beringat

Reply

Mohammad Luthfi July 11, 2012 at 8:16 pm

Alhamdulillah..

Syukur dengan nikmat yang Allah beri. Semoga bumi Malaysia sentiasa dilimpahi rahmat dan rezeki :)

Reply

hafizmd July 12, 2012 at 1:21 pm

Alhamdulillah. Syukur sgt2…Sama2 kita bersyukur

Reply

Dulu Lain Sekarang Lain July 11, 2012 at 10:24 pm

speechless ….

Reply

hafizmd July 12, 2012 at 1:20 pm

Terkedu bila tiap kali baca =(

Reply

Affan Ruslan July 11, 2012 at 11:34 pm

Sayu, moga Ramadhan kali ini memberi seribu satu keinsafan buat kita

Reply

hafizmd July 12, 2012 at 1:14 pm

InsyaAllah…moga mendapat rahmat Allah jua…ameen

Reply

eddie July 12, 2012 at 12:46 am

penderitaan mereka sepatutnya menberi sedikit kesedaran kepada si hati batu kita….betul la ada orang cakap..terlebih makan boleh buat hati jadi keras….

Reply

hafizmd July 12, 2012 at 1:13 pm

Wanau’zubillah…

Moga kita sentiasa bersyukur…ameen

Reply

Harry July 12, 2012 at 8:17 am

mmg dan sunggu meruntun jiwa…

Reply

hafizmd July 12, 2012 at 1:12 pm

sama2 kita bersyukur dan sama2 jugak kita menghulur sedaya mungkin

Reply

hatiputera July 12, 2012 at 10:40 am

Bersyukur kita kerana tinggal di malaysia.

Reply

hafizmd July 12, 2012 at 1:11 pm

Alhamdulillah. Nikmat Allah teramatlah besar utk kita di Malaysia.

Reply

eiela July 12, 2012 at 1:21 pm

ya Tuhan,,kurusnya tangan. kalau saya diajukan soalan tuh confirm laju je hujan turun. kadang-kadang tanpa sedar, kita banyak juga membazir.

Reply

Jebeng Otai™ July 12, 2012 at 8:22 pm

mmg meruntun jiwa..kene buang tabiat membazir ni

Reply

hafizmd August 3, 2012 at 4:24 pm

Sama2 kita mendidik jiwa kita…ameen

Reply

syahrilhafiz July 12, 2012 at 10:09 pm

moga ramadhan yang bakal menjelma ni dapat bagi manusia berfikir sejenak, bazir amalan syaitan. tapi ramai yg dok buat jugak. hmm

Reply

hafizmd August 3, 2012 at 4:10 pm

Itulah yg menakutkan. Moga kita dapat jinakkan nafsu kita

Reply

tehr July 13, 2012 at 2:34 am

sedih
tidak sepatutnya berlaku demikian kerana negara-negara Islam memang kaya raya

Reply

hafizmd August 3, 2012 at 4:10 pm

Negara kaya, tp tidak bersatu, mmg tiada gunanya

Reply

wandisini July 13, 2012 at 8:44 am

Assalam.
soalan yang memang mampu membuat kan sesiapa pun mengalirkan air mata. ditanya pula oleh mereka yang kita tahu berada dalam kesusahan. bersyukur dengan apa yang kita ada sekarang. jangan membazir.

Reply

hafizmd August 3, 2012 at 4:11 pm

As salam,
Bersyukurlan dgn nikmat Allah yg melimpah ruah di bumi Malaysia. Apakah kita tidak berfikir?

Reply

nazra July 13, 2012 at 11:05 am

salam. gambar tu memang terus menusuk iman dan mengajar erti utk bersyukur.

Reply

hafizmd August 3, 2012 at 4:12 pm

As salam, sama2 kita berfikir dan bersyukur

Reply

suri July 13, 2012 at 11:11 am

2 hari kelmarin ad api pasar mlm tgok org tu jual bahan2 basah dan kering…bawah meja dia ada sayur2 yg rosak..tak semua rosak suma batag sayur sawa rosak skit… sy buang baik bgi org2 yg pelrukan bagus.. bgi binatang makan ker heee

Reply

hafizmd August 3, 2012 at 4:13 pm

Harap tak dibuang terus, mungkin dibuat baja kompos

Reply

suri July 13, 2012 at 11:17 am

kalu kedai org putih depa lagi ada bukak kedai mkn bhn2 sayur, buah yg rosak ni di jadikan mkn segera mkn mlm heee..d msia mkn rosak d buang terus =(

Reply

hafizmd August 3, 2012 at 4:13 pm

Kita mmg suka membazir

Reply

khairol July 13, 2012 at 11:41 am

bersyukur dengan apa yg kita ada..jangan membazir,terutama masa bulan puasa nanti..Ramadan bulan untuk mendidik diri jadi baik..

Reply

hafizmd August 3, 2012 at 4:14 pm

Itulah yg sebaiknya. Kita jdikan bulan ni bulan mendidik nafsu yg suka membzir

Reply

Denaihati July 13, 2012 at 3:55 pm

kat tempat kita, sampai nak berdiet2. terlebih zat. kita sama doakan untuk orang2 islam disana supaya dapat pertolonganNya

Reply

hafizmd August 3, 2012 at 4:14 pm

Ameen. Moga mereka jugak mendapat rahmat Allah jua..ameen

Reply

Hairul Hissam July 14, 2012 at 12:14 am

bersyukur la kita duduk dibumi bertuah M’sia…..

Reply

hafizmd August 3, 2012 at 4:15 pm

Byk2 kita bersyukur alhamdulillah

Reply

pipoq July 14, 2012 at 1:36 am

kita jadi terlupa sebab hidup terlalu ‘mewah’..
baru terlepas makan malam sebab kehabisan beras pun kita dah nak mengamuk..

mudah mudahan ramadhan yang bakal menjelma ni dapat mendidik jiwa kita semua agar lebih taqwa kepada Nya..

Reply

hafizmd August 3, 2012 at 4:16 pm

Bila dunia menjadi asasnya =(

Ameen

Reply

ohcikgu July 15, 2012 at 9:28 am

sebab tu ramai orang luar nak dok kat malaysia. tapi sayang, ramai orang kita yang masih tak reti nak bersyukur.

Reply

hafizmd August 3, 2012 at 4:08 pm

Org kita selagi tak merasa, takkan sedar…wanau’zubillah

Reply

cik tom July 15, 2012 at 10:15 pm

org disana tak cukup makan..tp kita duk sibuk membazir.. cik tom pn slalu gak buang mknn..ish xbaiknya..

Reply

hafizmd August 3, 2012 at 4:08 pm

Itulah kita. Mati sbb lebih makan

Reply

amirulfaiz July 15, 2012 at 11:25 pm

Menyentap minda yang sedar. Ampunkan kami ya Allah.

Reply

hafizmd August 3, 2012 at 4:08 pm

Sungguh sayu

Reply

aimannajmy July 16, 2012 at 10:11 pm

sentiasalah ingat.. jika kita rasa diri kita dah susah.. ada orang lagi susah pada kita pun ada.. so bersyukurlah apa yang Allah kurniakan kepada kita

Reply

hafizmd August 3, 2012 at 4:07 pm

Itulah. Kena sentiasa beringat dan saling ingat mengingati

Reply

Zida July 21, 2012 at 12:13 am

nak copy gambar ni masuk fb boleh? meruntun jiwa dah ni :(

Reply

hafizmd August 3, 2012 at 12:43 pm

boleh2…terima kasih

p.s-ambepun ambik dari fb, tp lupa sumbernye

Reply

fiezaradzi July 25, 2012 at 2:07 pm

harap kita yg byk duit utk bersahur dan berbuka tu tidak melebih2 dalam dua2 hal tu.. insyaallah..

sedih kan.. kita ni, terlebih pulak.. huhu

Reply

hafizmd August 3, 2012 at 11:59 am

Ameen. Sama2 kita beringat

Reply

iAwani July 25, 2012 at 10:34 pm

satu hati saya melihat gambar tu .. betul juga. Cemana nak bersahur dan nak berbuka kalau makanan takde.. moga hidup mereka dapat di ubah.

Reply

hafizmd August 3, 2012 at 11:26 am

Mmg sayu yg amat

Reply

Leave a Comment