Cara Jahit Baju Kurung Moden

- 21 March 2014. Updated 31 March 2014Keluarga

Cara Jahit Baju Kurung Moden. Pandai jahit baju Melayu, tahu cara jahit baju kurung moden memang dikira bonus seseorang. Betul tak?

cara jahit baju kurung moden kain velvet

Nak belajar menjahit baju kurung?

 

 Asas menjahit: Cara ambil ukuran baju kurung

1. Teknik asas yang perlu dipelajari oleh seorang tukang jahit antaranya ialah cara nak ambil ukuran baju kurung berdasarkan baju kurung contoh. Tak kisahlah baju kurung moden, baju kurung Pahang, mahupun Riau. Boleh perhatikan contoh asas ambil ukuran di bawah;

Perhatikan tanda-tanda A hingga L & ambil ukuran bagi tanda-tanda berikut;

cara jahit baju kurung moden asas

Asas menjahit baju kurung

  • A-B = Lebar bahu, ukur lurus di bawah lubang leher
  • D-J = Labuh baju
  • C-D = Labuh lengan
  • D-E = Lebar lengan
  • G-F = Lebar kekek
  • F-E = Lebar pesak atas
  • H-J = Lebar pesak bawahCara nak lukis pola baju kurung? Lukis pola untuk senang potong kain nanti. Bila nak potong kain nanti, senang. Macam mana nak lukis pola untuk baju kurung? Ada contoh tak?

3. Cara nak potong kain? Pola dah lukis. Sampai bab potong-memotong kain pulak. Ada caranya. Ada cara mudah dan senang untuk anda praktikkan. Kalau kain jenis lembut & licin, ada caranya nak potong supaya cantik dan elok.

 4. Cara nak jahit/cantum bahagian baju kurung? Semua bahagian dan siap potong. Kenalah cantum dengan menjahit untuk siapkan sepasang baju kurung. Jadi, nak cantum bahagian mana dulu? Kalau nak pasang zip, bila nak pasang? Getah? Kain susun tepi pun ada. Macam mana nak jahit ek?

 5. Cara jahit poket baju kurung?Ada poket sisi senang. Boleh simpan smartphone katanya. Jadi, macam mana pula nak jahit poket untuk baju kurung moden/Pahang/Riau?

 Ini antara teknik-teknik dan cara nak belajar jahit baju kurung moden/Pahang/Riau. Tak kisah. Mana-mana pun boleh dijahit dengan syarat anda tahu asas jahitan.

 Anda betul-betul serius nak belajar cara menjahit baju kurung? Ok. Boleh baca sampai habis yer =)

 Panduan Jahit Baju Kurung

Rakan saya ni memang seorang tukang jahit. Dia siapkan 1 panduan terbaik untuk anda belajar step by step cara menjahit baju kurung. Anda boleh tengok sendiri panduan ni. Kalau yakin, bolehlah dapatkannya yer. Tiada paksaan pun.

Kalau anda betul-betul nak belajar, saya rasa ini antara panduan nak belajar menjahit yang terbaik yang boleh anda buat.

Anda boleh dapatkan panduan menjahit baju kurung di pautan di bawah.

 KLIK SINI –> Panduan Menjahit Baju Kurung Moden/Pahang/Riau

Selamat mencuba dan saya doakan hasil jahitan anda semakin baik dan mampu senyum melihat sepasang baju kurung hasil jahitan anda sendiri. Selamat berjaya!

{ 22 comments… read them below or add one }

suri March 21, 2014 at 12:20 pm

Saya suka apa lagi boleh bikin wang

Reply

suri March 21, 2014 at 12:21 pm

Aik dah buka kedai kain ker hiii…

Reply

Ismail N March 21, 2014 at 5:36 pm

Errrk kawe jahit kat Kedai Shahrukh Khan, tak jauh dari Hotel Le Meriden KK :D

Reply

Hairul Azni March 21, 2014 at 9:47 pm

Memang boleh hasilkan pendapatan yang lumayan kalau pandai menjahit..rugi kalau tak dapatkan panduan ni..

Reply

akubiomed March 22, 2014 at 9:53 am

Dapat jimat kos perbelanjaan terutama untuk jahit baju ahli keluarga sendiri. Boleh pilih kain yang molek sikit.

Reply

profhariz March 22, 2014 at 2:46 pm

Raya pun dah nak dekat.

Reply

profhariz March 22, 2014 at 2:45 pm

Rasanya beli ebook tu lagi berbaloi-baloi. Dan ramai dah berjaya buat dengan ebook tu kan :)

Reply

myrujukan March 22, 2014 at 5:46 pm

saya pun nak buatlah artikel ni… :)

Reply

Hafizul March 23, 2014 at 3:05 pm

Alamak..dah lama dah tak praktikkan ilmu menjahit ni..entah-entah dah lupa..hehe

Reply

hafiz March 24, 2014 at 12:46 pm

sekarang dah takde alasan tak tahu menjahit lagi

Reply

Pondok Papan March 24, 2014 at 4:11 pm

Emm untung kalau pandai menjahit ni..dapat jimatkan banyak perkara dahh…

Reply

titan March 25, 2014 at 12:31 am

tak susah sebenarnya jahit baju kurung ni. hehe..

Reply

Denaihati March 30, 2014 at 9:21 am

Raya tahun ni bolehlah bro jahit baju kurung untuk isteri pulak….heee

Reply

Hafizmd March 31, 2014 at 11:44 pm

Hehehe..gamaknye..tahun dpn belum tentu siap..hhee

Reply

Abdur April 2, 2014 at 7:20 pm

Review yang menarik bro…,thanks

Reply

Hafizmd April 3, 2014 at 9:07 am

terima kasih bro Abdur!

Reply

Khir Khalid April 4, 2014 at 2:10 am

Wahh.. menarik ni. Klu ada kemuskilan ttg cara menjahit baju kurung moden boleh rujuk di sini.. thanks sharing Hafiz.. :)

Reply

Hafizmd April 8, 2014 at 11:31 am

silakan bro..hehe

Reply

Mazni Azmi August 19, 2014 at 10:28 am

Antara perkara paling bagus ialah suami buatkan sendiri baju kurung isteri..

Mana nak dapat kecuali kahwin dengan tukang jahit.

Atau cara lain.. belajar dari buku ni.

Reply

Akmal January 15, 2016 at 11:28 am

Nice Sharing Info

Reply

Hayaki May 25, 2018 at 6:51 pm

Memang cara ajaran yang baik. Sekarang dah nak hari raya. Yang minat boleh belajar dan jahit baju utk sendiri bagi rayakan ramadhan ini.

Reply

mus May 26, 2018 at 8:59 am

jauh bezanya pakaian jahit sendiri dengan yang ditempah, tak rugi belajar menjahit, sekarang ni upah potong kaki seluar pun RM7, itu di kampung…

Reply

Leave a Comment