Jom Audit Diri!

Assalamua’laikum.

Jom Audit Diri! Sebelum kita sibuk mencari salah orang lain, ada baiknya kita melihat diri sendiri. Jom sama-sama semak kekurangan diri. Mudah-mudahan kita menjadi seperti si penjual minyak wangi, orang sekeliling boleh ‘tumpang bau wangi’ kita bukan bau masam ketiak!

Jom Audit Diri Reset Minda

cara sebenar islam tutup aurat wanita lelaki

Moga-moga entri seringkas ini lebih mudah difahami, dihadami dan dihayati bersama. Para suami, jom pakat audit diri, tengok apa anak isteri kita pakai.

@hafizmd – ย Jom Audit Diri! Tutup Aurat Dengan Sempurna. Memang benar-benar akhir zaman! Berbaju tapi macam tak pakai baju!

Rujukan: Indahnya Hidup Bersyariat

52 comments

  1. Tudung macam itu yang sering saya tunjukkan pada isteri,bagus tidaknya siteri tanggung jawab kita sebagai suami.

  2. Artikel ni bagus untuk semua orang terutama orang Islam. ๐Ÿ™‚

    Moga artikel tulisan saudara Hafiz dibaca dan dipraktikkan ramai orang. ๐Ÿ™‚

  3. zaman skrg yg pompuan pkai mcm laki pon byk, yg laki pkai mcm pompuan pon byk dan plg byk yg pakai baju tp seakan terlanjang..nauzubillah moga sentiasa perbaiki kekurangan diri kita, begitu jugak keturunan kita..moga aurat kita terpelihara..

  4. yang bahagian lelaki tu, “tidak terlalu nipis dan menampakkan bentuk aurat”, bukan ke aurat laki pusat hingga lutut? ke saja letak-letak gitu.

    – sekadar pertanyaan hehe, apa-apapun yang menutup auratlah yang indah ๐Ÿ™‚

    1. Andai ambe tak silap, hukumnya makruh jika pakai baju yg ketat, seluar ketat macam baju yg nak tnjuk ketul2 otot tu..tp sah jauh haram bila nampak bentuk kemaluan depan..wallahua’lam

  5. DT lebih suka pakai jubah dan berbaju kurung. Lebih selesa. Kalau kaum adam tu suka tengok berjubah jugak. Hensem gitu.

  6. tapi sekrang nak tengok lelaki pakai seluar atas paras lutut ramai sangat, kadang terfikir jugak, diorang ni faham ke tidak, cuma dapat doakan sahaja utk diorg ni..

  7. ciktom part yg pakai stokin tue agas culas sikit..pakai ikut mood, pakaian n tgk tempat..huk3….byk kena perbaiki diri ke arah yg lebih baik..

  8. Nampaknya audit untuk saya masih kekal pada tahap 70% kerana saya jarang menggunakan tudung labuh. ๐Ÿ™‚ Anyway entri ini bagus untuk saya sebagai refleksi diri.

  9. Ramai yg tak suka pakai menutup aurat ni mungkin susah kot nak cari pakaian yg patuh syariah. Pengalaman saya cari tudung utk isteri, nak cari tudung bidang 50 susah sgt. Kalau ada pun kain jarang sampai nampak kulit. Cabaran betulmla nak menutup aurat ni.

    1. Ada benarnya jugak tu cikgu hairul.

      Sama jugak macam baju utk anak2, kalau nak cari yg ada fesyen sikit, mmg payah nak cari yg betul2 kena, jadi kalau nak beli jugak, ambe akan beli yg saiz utk umur 10 tahun utk anak 5 tahun ambe…barulah tgn labuh, bajupun labuh

      cabaran camni nak kena istioqmah kita lalui cikgu…moga2 kita dapat buat yg terbaik utk anak2 isteri

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *