Talian Hayat:Dia janda anak satu…

Assalamua’laikum.
Bertamu lagi dalam segmen talian hayat. Isu kahwin terhalang dan tak direstui ibubapa makin banyak yang masuk ke kotak email aku. Kalau segmen sebelum ni melibatkan mereka yang nak kahwin muda dan juga masih belajar dan juga keliru. Kali ni, aku paparkan satu lagi email. Aku mohon rakan-rakan sekalian untuk sekali lagi membantu sahabat kita ni. Moga ada jalan selesai yang baik. InsyaAllah.

Ini emailnya:

“saya nk berkahwin dengan janda anak 1…tetapi ibu tak restu sbb dia janda apa yang harus saya lakukan…saya amat menyanyanginya saya nk berkahwin dengan dia sebab saya nk elakkan zina..dan saya nk menjaga dan mencintai dia seikhlas hati saya tolong la saya bagaimana saya nk selesaikan masalah saya..Ya Allah bantulah hambamu ini”

Apakah status janda membuatkan si ibu berasa berat hati lalu tak merestui perhubungan mereka?

Apa kata rakan semua? Apakah status janda begitu ‘kurang elok’ di mata masyarakat kita?

@hafizmd-ramai janda nampak macam anak dara…eh, betul ke?hehehe

35 comments

    1. yela..bila dh terkena btg hidung sendiri brulah kita rasa mcmana hidup ‘janda’ ni..

      ssh nk ubah persepsi msyarakt..

  1. hurm..better si pemuda tanya blk pada ibunya..kenapa dia x benarkan..mungkin ada sebab2 nya yg tersendiri..

    pada chii..pasangan lelaki ni harus pandai ambil hati si ibu..insya Allah..xkan ada masalah punya..tp kalau awal2 da tunjuk persepsi yg x elok..jgnkan janda anak satu..janda yg x punya anak pun akan ditentang oleh si ibu

  2. harap2 si dia dapat jln penyelesaiannya.. lau hati sudah suka dan sudah mampu terima tanggungjawab, apa salahnya.. apalah ada pada title…

    harap2 dia berbincang dgn family sebaik mungkin.. dan jgn lupa minta padaNya, mudah2an dipermudahkan segala urusan yg paling baik utk dia dan semua org..

  3. hukum
    1) suka sama suka, kawen lah
    2) mau berkat; istiharah lah
    3) kata ibu perlu didahulukan 3 kali ganda dari ayah.. jadi jadi jadi, pandai2 ler pujuk…

    psst: janda tu lawa ke?

    ahaks.. lalala

  4. mungkin ada sebabnya ibunya melarang kahwin ngn janda..

    kalo sy..ikut jer ckp ibu kalo kita dh puas pujuk pon x berubah..ckp sy x kacak x der sapa nak..janda tu lah yg leh terima sy.. 🙂

    1. betul tu cikgu…lgpun janda ni da ada pengalaman..da bleh beza mana yg baik dan buruk berbanding anak dara

  5. Adoii kenapa la nak sekat hati dan perasaan..lagi pun niat insan tu mulia..nk elakkan zina..insan tu kan dan besar pnjng..bg la dia pilih haluan hidup sendiri..kita sbg org tua sepatutnya nasihat jer..kt mana salah tlg ajar kan..kat mana tak betul;, tlg perbetulkan..tu just pendapat aku jer..hehe

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *