Speechless Friday #4 Apa Itu Sabar?

- 19 April 2013. Updated 23 July 2015Agama

Assalamua’laikum.

Speechless Friday #4 Apa Itu Sabar? Entri bergambar disertakan dengan pautan link yang sesuai untuk tatapan dan anda. Sabor jerlah =)

Sabar itu cabang Iman.

Jadi, pakat jinakkan diri sendiri untuk bersabar.

apa itu sabar dalam Islam

Doa jadikan diri seorang yang sabar

رَبَّنَا أَفْرِغْ عَلَيْنَا صَبْرًا وَثَبِّتْ أَقْدَامَنَا وَانْصُرْنَا عَلَى الْقَوْمِ الْكَافِرِين

Maksudnya : “Wahai Tuhan kami! Limpahkanlah sabar kepada kami, dan teguhkanlah tapak pendirian kami serta menangkanlah kami terhadap kaum yang kafir” (Al-Baqarah : 250)

Sabar dalam rumahtangga seperti cerita menarik Kak Jie di sini –> Kau Di Hati Ku

Moga-moga, musim pilihanraya menjadi medan kita untuk menjinakkan nafsu dan melatih sifat sabar dalam diri!

@hafizmd – Speechless Friday #4 Apa Itu Sabar? Sebut senang, tapi nak amal bukan senang. Sama-sama kita pohon bantuan Allah dengan berdoa. Ameen.

Rujukan: Senarai Doa

{ 36 comments… read them below or add one }

hafiz April 19, 2013 at 11:23 am

saya ni kurang penyabar juga hihihi

Reply

arynet April 19, 2013 at 11:55 am

Sabar itu sebahagian daripada iman. Merupakan satu sifat yang sukar diamalkan. :D

Reply

staibaqhang April 19, 2013 at 2:51 pm

mari mendidik diri menjadi lebih penyabar

Reply

hatiputera April 19, 2013 at 4:31 pm

Boleh lagi tahan sabar dalam lima minit bila tatap gambar tu.

Reply

Hazmin Hamudin April 19, 2013 at 4:35 pm

Apa speechless friday pulak ye.. Bab-bab sabar dalam jem rasanya paling mencabar. haha

Reply

Bean Moreno April 19, 2013 at 5:06 pm

sabar tu sary jihad cakap memang senang nak buat tu susah hehe

Reply

onlajer April 19, 2013 at 5:45 pm

sabar itu separuh daripada iman

Reply

Puan Bardboo April 19, 2013 at 5:58 pm

sabar dlam banyak hal..nak besarkan anak pun lagi perlukan banyak kesabaran…tabik kat orang yang ada anak ramai..

Reply

fizzy April 19, 2013 at 6:49 pm

ada sesetengah benda blh bersabar, tapi klu sesuatu yg melampau kemampuan blh meletup juga…

Reply

puteri kasih April 19, 2013 at 8:37 pm

jom latih diri untuk menjadi lebih penyabar :)

Reply

Mak Dara April 19, 2013 at 10:13 pm

sabar separuh dr iman :)

Reply

akubiomed April 19, 2013 at 10:18 pm

Bukan mudah untuk bersabar tetapi perlu berusaha untuk belajar bersabar.

Reply

papa mifz April 19, 2013 at 10:46 pm

kadang2 den nih tak sabar juga dalam membuat sesuatu keputusan, kene ubah nih…amin…

Reply

UmmiKami April 20, 2013 at 12:02 am

Assalamu’alaikum… :)

Banyak perkara kena bersabar…berpantun pun kena ada sabar dalam kesabaran…..kan… :D

Reply

leeza dayasari April 20, 2013 at 12:53 am

sabar itu byk baiknya.

Reply

yusri April 20, 2013 at 4:42 am

Sifat penyabar adalah satu anugerah dari Allah yang amat terpuji…
Sabar itu separuh daripada Iman…

Reply

Oneblogsocial April 20, 2013 at 8:23 am

Terimakasih,banyak pula ilmu sabar yang perlu saya fahami.

Reply

Hairul Azni April 20, 2013 at 10:25 am

Nasib baik masa baca entri ni perut dah kenyang..maka dengan tiba2 nafsu menjadi sabar bila tengok makanan.. :-)

Reply

titan April 20, 2013 at 4:34 pm

hang sabar sebab apa ek..

Reply

Juan April 20, 2013 at 11:43 pm

sabar itu separuh dari iman, hehehe

Reply

muhammad fakhruddin April 21, 2013 at 7:17 am

Sabar sahajalah tak dapat mengundi di Malaysia kali ini :(

Reply

Amirez April 21, 2013 at 2:39 pm

agak susah nak jumpa orang yang sabar. nak jadi penyabar kena berlatih dari kecik lagi sebenarnya.

Reply

Datin Tyka April 21, 2013 at 3:36 pm

sewaktu zaman belajar, memang banyak bersabar.. terlalu banyak dugaan.. tapi bila bersabar, Allah beri ganjaran pada hujungnya. Alhamdulillah boleh habiskan belajar, bole dapat pelajar cemerlang.. semua hanya kerana SABAR

Reply

iAwani April 21, 2013 at 10:08 pm

sabar ini ambil masa untuk dibina dan diserap menjadi sikap diri.

Reply

amirulfaiz April 21, 2013 at 11:33 pm

Cantik doa tu. Selalu baca lepas solat.

Reply

hafizmd April 22, 2013 at 8:52 am

Alhamdulillah. Sama2 kita beramal =)

Reply

pipoq April 22, 2013 at 11:35 am

tiba2 rasa tak sabar lak tengok gambar nasik tu..hehehe..duduk sorang2 kat umah ni selera makan pun tak menentu..

Reply

hafizmd April 24, 2013 at 9:52 am

hehe..saje letak gambor nasik…nak test..keh3

harap bro pipoq bertahan dan bersabar

Reply

suri April 22, 2013 at 12:34 pm

sabarlah bykan susah sangat pun heee

Reply

hafizmd April 24, 2013 at 9:49 am

mmg tak susah tp ramai antara kita yg gagal tahan sbar

Reply

suri April 22, 2013 at 12:38 pm

klu tak sabar mmg kena htr rg tu kt sabah ko heee

Reply

hafizmd April 24, 2013 at 9:49 am

hahaha..kasi gi perang ke?

Reply

Hafizul April 22, 2013 at 1:15 pm

Boh, bab makanan memang tak boleh nak bersabar la saya..hahaha..terima kasih sebab hadiahkan saya doa untuk jadi sabar tu..hehe

Reply

hafizmd April 24, 2013 at 9:48 am

hahaa..biaslah…perut lapar mmg boleh kacau jiwa

Reply

wazy April 22, 2013 at 8:56 pm

Sabar sebahagian daripada iman….dalam banyak-banyak hal,kita sesekali ada juga terlepas hilang sabar tu

Reply

hafizmd April 24, 2013 at 9:46 am

sbb tu tingkatan sabar amat tinggi =)

Reply

Leave a Comment

{ 1 trackback }