Amalan Sunat Bulan Muharam

- 29 November 2011Agama

Assalamua’laikum.

Bulan pertama dalam kalendar Hijrah, Muharam dah tiba. Ada baiknya aku berusaha lebih gigih mendidik diri untuk menjadi lebih baik dari tahun lepas. Moga-moga aku (dan teman semua) Allah beri kekuatan dan memandu kita dalam rahmat kasih sayangNYA. Suka untuk dikongsi amalan-amalan sunat yang sangat elok kita amalkan dalam bulan Muharam ni.

Andai tak dapat buat semua, dapat buat 1 amalan sunat dengan penuh istiqomah@konsisten pun cukup bagus. Ayuh kita sama-sama teliti, bulatkan tekad dan niat untuk berusaha amalkannya.

  1. 1-9hb: Sunat puasa
  2. 10hb: Sunat puasa hari Asyura dan;
  • Menyapu kepala anak yatim
  • Sedekah kepada fakir miskin
  • Bercelak mata pada waktu malam
  • Menambah perbelanjaan keluarga
  • Perbanyak zikir berikut (sekurang-kurangnya 70kali) iaitu

Maksudnya: “Allah telah mencukupkan segala sesuatu bagiku. Dan sebaik-baik tempat kuserahkan diri adalah kepada Allah. Dialah sebaik-baik Penjaga dan sebaik-baik Penolong”

Sama-sama kita perbaiki diri sementelah umur kita telah berkurang dengan berkalihnya tahun. Wallahua’lam.
® hafizmd – teringat bubur Asyura
Sumber rujukan: Indahnya Hidup Bersyariat

 

217 total views, 2 views today

{ 24 comments… read them below or add one }

chii November 29, 2011 at 4:14 pm

puasa sunat…em..insya Allah nk berpuasa , bercelak dan berzikir..tu je yg chii rasa mampu untuk dilakukan..
Baca entri terkini Blogger chii´s: Orang Ketiga

Reply

hafizmd November 30, 2011 at 1:45 pm

ameen…10 Muharam yg ditunggu…

celak leh jugak tp takut bini terkejut pulak…keh3

Reply

fiezaradzi November 30, 2011 at 4:19 pm

puasa wajib jgn lupa. dahulukan puasa wajib..
Baca entri terkini Blogger fiezaradzi´s: Salam Tahun Baru Maal Hijrah

Reply

hafizmd December 7, 2011 at 3:35 am

setuju, puasa ganti tu kena dahulukan

Reply

maza November 29, 2011 at 5:36 pm

alamak! nasib baik ada entry ini, maza hampir2 terlupa tentang amalan2 sunat ni, terutama hari asyurah. huhuhhu

thanks
Baca entri terkini Blogger maza´s: Langkah seterusnya

Reply

hafizmd November 30, 2011 at 1:41 pm

hehe…ni entri peringat diri jugak ni en maza… :D

sama2 kasih

Reply

tehr November 29, 2011 at 5:44 pm

betul tu
tahunnya bertambah tapi umur makin kurang
moga kita sentiasa beringat dan beroleh rahmat
Baca entri terkini Blogger tehr´s: Kumpul Duit

Reply

hafizmd November 30, 2011 at 1:38 pm

ameen cikgu tehr

umur makin kurang, amal nak juga kena tambah..sama2lah kita

Reply

Dulu Lain Sekarang Lain November 29, 2011 at 8:21 pm

Banyak amalan yg boleh dibuat… tinggal buang sifat malas tu jer ehhhh :D
Baca entri terkini Blogger Dulu Lain Sekarang Lain´s: Permainan LEGO Paling Murah

Reply

hafizmd November 30, 2011 at 1:35 pm

betul betul dan betul :D

Reply

MR.Z November 29, 2011 at 8:32 pm

semoga Allah dapat menerima ibadah kita dengan sempurna di sisiNya.. amin.. :)
Baca entri terkini Blogger MR.Z´s: Rusia Akan Bertindak Sekiranya AS Menyerang Syria

Reply

hafizmd November 30, 2011 at 1:36 pm

ameen…moga2 kita sentiasa bersyukur padaNYA

Reply

ahmad kamil November 29, 2011 at 8:36 pm

InsyaAllah geng, mudah-mudahan kita dpt perbanyakkan amalan di bulan muharam ini.
Baca entri terkini Blogger ahmad kamil´s: Renungkanlah wahai sahabat ku…..

Reply

hafizmd November 30, 2011 at 1:31 pm

Ameen..mudah-mudahan sama2lah kita

Reply

suri November 30, 2011 at 4:21 pm

sy ta dpt pose uhu mmg sedih..tgu tahun dpn klua da rzi ya.amin
Baca entri terkini Blogger suri´s: Kenali Bed Bugs! Part II

Reply

hafizmd December 7, 2011 at 3:36 am

insyaAllah…moga kita ada kesempatan lagi…ameen

Reply

suri November 30, 2011 at 4:20 pm

sebut asyura sy suka dgn masakn bubur asyurah mak saya mmg tersedap huhu…
Baca entri terkini Blogger suri´s: Kenali Bed Bugs! Part II

Reply

fiezaradzi November 30, 2011 at 4:22 pm

bila mak suri nak buat kenduri bubur asyura? hehe
Baca entri terkini Blogger fiezaradzi´s: Salam Tahun Baru Maal Hijrah

Reply

hafizmd December 7, 2011 at 3:36 am

@fieza, yelah…leh kami p serbu..hehe

Reply

hafizmd December 7, 2011 at 3:36 am

bubur asyura…sedapnye!

Reply

fiezaradzi November 30, 2011 at 4:20 pm

marilah sama2 kita jayakan bulan awal tahun baru ni.. insyaallah.. moga ia jadi permulaan utk bulan2 seterusnya..
Baca entri terkini Blogger fiezaradzi´s: Salam Tahun Baru Maal Hijrah

Reply

suri November 30, 2011 at 4:23 pm

ya hrp bgtulah kak fieza :) amin.
Baca entri terkini Blogger suri´s: Kenali Bed Bugs! Part II

Reply

Hj Mohd Suremi bin Rasiden December 3, 2011 at 6:13 pm

Tingkatkan lagi keimanan kita,agar menjadi seorang yang ikhlas dalam melaksanakan perintah perintah Allah .Umpama mendirikan solat…bukan kerana makhlok laian tapi kerana Allah dll.Tq

Reply

hafizmd December 4, 2011 at 11:46 pm

Ameen. Solat tiang agama. Sama2 kita perbaiki diri, moga kita dalam barakah dan rahmat Allah jua. Terima kasih Tuan Hj Mohd

Reply

Leave a Comment

CommentLuv badge